/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træ i skel
Fra : brokke44
Vist : 2800 gange
300 point
Dato : 08-10-08 11:44

Her kommer et tænkt eksempel (indtil videre).

Et over 100 år gammelt træ står i skel. Grenene rager naturligvis langt ind over naboens grund.
Han må jvnfr loven fjerne de grene, der er til gene.
Hvis han nu fjerner dem på et uhensigtsmæssigt tidspunkt, således at træet tager ubodeligt skade/går ud, hvordan står man så ? - bortset fra sandsynligvis midt i en gedigen nabostridighed.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-10-08 12:07

Hej Brokke44
Naboen behøver ikke at tage hensyn til tidspunktet for fjernelse af grenene og det er ikke sandynligt at et så gammelt træ vil gå ud. Man kan fjerne mere end halvdelen før det går ud - eller slår vildt ud. Selvfølgelig er det smartest at gøre det i træets hvileperiode, men vi har nu kappet træer ned på mange forskellige tidspunkter. Jeg siger ikke noget om hvorvidt det vil være pænt med et halveret træ, hvor kun du har top tilbage på din side af skellet.
Kan I ikke enes om noget?
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-08 12:18

Hvis grenene er til gene, så kan naboen vel fjerne dem, på det tidspunkt, hvor de er til gene. Han/hun skal vel ikke vente på den bedste tid for træet.

Jeg bor selv på en koteletgrund, med mange generende træer i min indkørsel fra naboer.

Jeg klipper grenene, når det passer mig, og det er når de er mest generende.

Uanset årstid, så har de forbandede træer overlevet

Men jeg har sagt til mine naboer, at jeg ikke vil "plantes inde"

Jeg tror ikke ,at den der ejer træet, kan gøre noget som helst, hvis naboen klipper grenene på det tidspunkt, hvor de er mest generende.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-10-08 12:26

Jeg bør vel lige sige, at træet er et valnøddetræ, der jvnfr eksperterne er meget sart overfor beskæring på "forkerte" tidspunkter.
Der er ikke tale om smågrene, men en større hovedgren.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-10-08 12:27

Hvis det står præcis i skel skal det så ikke ned til 180 cm.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-10-08 12:35

Valnøddetræ på 180 cm ????

Er der ikke noget med hævd ? Det har nok stået der før husene blev bygget.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-10-08 12:44

Hej
Det var dog dejligt med et valnøddetræ, men det er jo et meget kompakt og svinende træ, hvis man ikke er interesseret i dens frugter. Jeg ville ønske at det var mit.

Vend lige sagen på hovedet og sæt dig i naboens sted, og det var dig, som ville af med grenene.
Det trælse er jo at fjernelse af en hovedgren helt kan ødelægge træets facon. Kan du ikke som modvægt fjerne en hovedgren på din side?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-08 12:44

Er det stadig et tænkt eksempel ?

Beskæring af valnøddetræ

Citat
En beskæring i de første dage af oktober, mens træet endnu er aktivt, kan gå an (med nød og næppe), mens en beskæring i november vil påføre træet skader, som det i sin dvaletilstand ikke kan gøre noget ved.

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/beskaering/2918.html

http://ddho.haveselskabet.dk/www/Pub1350.asp?qid=62&cid=3

Kunne den, der ejer træet ikke selv sørge for at det blev beskåret på bedst mulige måde, hvis han hun vil bevare det ???

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-10-08 12:52

Citat
Er det stadig et tænkt eksempel ?

Jo-jo, som skrevet, indtil videre, men min krystalkugle siger mig, at det kan blive en bombe under det fredelige naboskab.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-10-08 12:58

ans.

Jeg har læst den hjemmeside. Oplysningerne er i overensstemmelse med, hvad gartnere m.m. siger.

Jeg foruddiskonterer lidt og forestiller mig - når sindene er kommet i kog - et svar, som f.eks. Det gøt jeg, når det passer mig. Og - måske - som sagt så gjort, og træet går ud, hva' så ?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-10-08 13:00

Citat
Det var dog dejligt med et valnøddetræ

Det synes jeg også - og smukt tilligemed.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 13:05

Citat
Jo-jo, som skrevet, indtil videre, men min krystalkugle siger mig, at det kan blive en bombe under det fredelige naboskab.

Så gå dog på forhånd til naboen med et par bajere og sæt jer ned og snak om sagerne....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 13:06

Du skal IKKE komme blæsende med "karnovs lovsamling" i hånden - det fører ALDRIG til noget godt

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-10-08 14:06

Fortæl dog naboen om alle de herlige ting valnødder kan bruges til. Grønne i august til valnøddesnaps -senere når de falder ned ( det er faktisk nu ) til valdorfsalat og julens bagværk og konfekt. Skulle der nu ikke falde så meget på naboens grund som jeres så forær dog med rund hånd både nødder og smagsprøver på det der kan komme ud af dem, mon så ikke et godt naboskab kan bibeholdes eller etableres. -

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-10-08 15:59

Citat
Du skal IKKE komme blæsende med "karnovs lovsamling" i hånden - det fører ALDRIG til noget godt

Det ville slet ikke være min stil
Citat
Så gå dog på forhånd til naboen med et par bajere og sæt jer ned og snak om sagerne

Det ville mere være mig.

MEN

Tråden kører lidt af sporet med gode råd osv. Spørgsmålet var/er rent hypotetisk i retning af hvad nu hvis.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 16:18

Citat
i retning af hvad nu hvis.

Nemlig

Hvad nu hvis du gik til naboen og snakkede med ham....

Hvis det hele bare skal være hypotetisk sååååå

Naboen vælger en weekend hvor du ikke er hjemme...
Når du kommer hjem er træet væk....
I indkørslen står 4 HAer - eneste kommentar fra dem - "ville du klage over noget, eller skal vi betragte det som et uheld"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-08 17:15

brokke44

Hvis det nu var dig, der var naboen, hvad ville du så gøre med den generende gren?

På hvilken måde er grenen generende? I skel kan jo være mange steder på en grund.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-10-08 17:27

Ja brokke44
Lad os lige høre sådan rent hypotetisk, hvad du ville gøre, hvis grenen generede dig.
Forresten - på hvilken måde generer den din nabo?
Og - hvis træet er 100 år, har det haft samme størrelse i meget lang tid - lad os sige 40 år. På et eller andet tidspunkt er træer jo også udvoksede. Det vil sige at det allerede var der i samme størrelse da naboen flyttede ind?
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 08-10-08 17:58

Altså sådan rent hypotetisk.....
Naboen er muslim som ikke drikker alkohol og han taler ikke dansk.
Hans søn som til tider taler sproget flydende er ude at stjæle biler og slå gamle damer ned som sådan nogle jo gør .... (alt det her er altså ironisk ment) ..... træet står i den nordlige ende af din have og giver god læ for vind fra NV.
Naboen bor nord for dig, og har som følge af dit 20 meter høje valnødde træ kun dagslys i sin have (og på sin solfanger) morgen og aften.
Til gengæld har han alt svineriet fra træet, forår sommer og efterår.
Er der noget at sige til, at han ønsker det brskåret???

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 08-10-08 19:35

Citat
Lad os lige høre sådan rent hypotetisk, hvad du ville gøre, hvis grenen generede dig.

Jamen, jeg er sikker på, at jeg ville snakke med naboen om det. Og vælge det tidspunkt, der er det mest korrekte til at få motorsaven frem.
Men nu synes jeg altså personligt, at gamle træer er smukke og kunne aldrig drømme om at tænke på at fælde eller ødelægge et 100 år gammelt træ.
Citat
Til gengæld har han alt svineriet fra træet, forår sommer og efterår.
Er der noget at sige til, at han ønsker det beskåret???

Næh, slet ikke, hvis det gøres skånsomt og gøres på det rigtige tidspunkt af året.

Men I læser mellem linierne.
Situationen er ikke aktuel, men det slog mig, at den kunne opstå, og derfor lurede jeg lidt på, hvor man stod, hvis en nabo sætter sig ud over eksperternes mening og lystig bekærer på sin side af skellet og derved skader træet så voldsomt, at det f.eks. går ud ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 19:45

Citat
og derfor lurede jeg lidt på, hvor man stod, hvis en nabo sætter sig ud over eksperternes mening

Det undgår man ved at TALE med ham INDEN problemet opstår

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-08 20:02

Citat
Situationen er ikke aktuel, men det slog mig, at den kunne opstå, og derfor lurede jeg lidt på, hvor man stod, hvis en nabo sætter sig ud over eksperternes mening og lystig bekærer på sin side af skellet og derved skader træet så voldsomt, at det f.eks. går ud ?

Naboen kan beskære det han vil på sin grund på alle tider af året. Ejeren af træet kommer måske til at stå med et dødt træ, hvis naboerne ikke kan tale sammen (en tænkt situation)

Men kontakt kommunen " hegnssynet" der kan du sikkert få et konkret svar.

Men hvis træet ikke er fredet, så kan naboen klippe/skære alle de grene af, hvis de rager ind over hans grund.

Et træ kan se flot ud fra den ene side af skellet, men fra den anden side kan det jo være så stor en gene, at man er nødt til at kappe grenene.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-10-08 07:41

Uden at kende dig eller din nabo, så kan jeg kun tilslutte mig refi's forslag om en snak over 2 håndbajere.

Og du kunne jo banke på hos naboen og sige til ham, at du faktisk har tænkt på, om træet generer ham, for så vil du - når beskæringstidspunktet er rigtigt - straks studse det, fordi du er meget glad for træet, og gerne vil behandle det bedst muligt.

Så har du både vist omsorg for nabo og træet - og tænk, hvis han så sagde, at det ikke generer ham...?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-10-08 07:53

Yseven.

Jeg er helt enig, og det ville også være noget i den stil, jeg ville gribe det an.

Men spørgsmålet gik altså på: Hvis en nabo (ikke nødvendigvis min egen) beskærer/mishandler et sådant træ, så det går ud, hvor står man så ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 08:55

Der hvor du hele tiden har stået....

Det kan du ikke gøre noget ved, endsige forbyde....

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 09-10-08 10:23

Det er måske ikke så ligetil, det kommer an på generne.

Denne side er fra 2003, men læs nu alligevel

Citat
I princippet må man ikke beskære naboens træer. Men der er tre undtagelser, som nævnes i hegnslovens paragraf 19: Hvis der er grene, som vokser ind i det fælles hegn og ødelægger det, hvis grenene er til gene for færdsel på nabogrunden, eller hvis grenene er til fare i tilfælde af storm og lignende,« siger Ditlev Nielsen.

http://64.233.183.104/search?q=cache:NFYPAGmEWHcJ:www.grfsamgladsaxe.dk/diverse/hegnslov01.doc+besk%C3%A6ring+af+naboens+tr%C3%A6&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-08 10:27

brokke44

På hvilken måde er grenen til gene, hvis den da er til gene

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-10-08 10:52

Citat
»Det er en almindelig opfattelse, at man må beskære naboens træer, når deres grene går ind over skellet, men det må man ikke,« siger specialist i hegnsager, advokat Ditlev Nielsen fra advokatkontoret Mølck & Larsen i Kastrup Ditley Nielsen har en fortid som dommer ved retten i Tårnby og som formand for en landsvæsenskommission, der tidligere tog sig af ankede hegnsynsafgørelser. Han er nu formand for Hegnsynet i Dragør.

»I princippet må man ikke beskære naboens træer. Men der er tre undtagelser, som nævnes i hegnslovens paragraf 19: Hvis der er grene, som vokser ind i det fælles hegn og ødelægger det, hvis grenene er til gene for færdsel på nabogrunden, eller hvis grenene er til fare i tilfælde af storm og lignende,« siger Ditlev Nielsen.

Jeg har - i mellemtiden - googlet til bevidstløshed og også fundet det citat.
Dvs. at de kanduer, der påstår, at man bare, som nabo, skal kappe løs i hvert fald ikke har ret pr automatik.

Jeg - indtil nu - ikke kunne finde en retsafgørelse, der siger noget om, hvis naboen har gjort det alligevel, hvilke konsekvenser det har haft.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 10:55

Hvorfor skulle naboen dog "røre" dit træ hvis det IKKE generer

Og HVIS det generer må han jo godt

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-10-08 11:05

Citat
Stk. 7. Hvor kapning eller klipning foretages i henhold til stk. 2, 4 og 6, skal arbejdet udføres [I][U]på forsvarlig måde og på passende årstid[/U][/I]. Det ved kapningen eller klipningen fremkomne kvas tilfalder den, som har ladet arbejdet udføre.

Sakset fra hegnsynsloven §19

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-08 11:19

brokke44

Citat
Jeg - indtil nu - ikke kunne finde en retsafgørelse, der siger noget om, hvis naboen har gjort det alligevel, hvilke konsekvenser det har haft.

Er det dig, der er naboen med den generende gren

Er den gren til gene eller er den det ikke

Der kan jo blive en retssag ud af det, men udfaldet kan jeg ikke svare på.

Men tag billeder af den generende gren, så der er et bevis.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-10-08 11:40

ans.

Ok, jeg prøver lige igen.

Der er ingen sag, men under en diskussion omkring emnet med min nabo over en kop vin, kom der argumenter frem, som ligner de forskellige indlæg her i tråden.
Min holdning var, som indikeret i de sidste indlæg, at det måtte man kun under visse omstændigheder og med behørig hensyn til træet, og det er der noget, der tyder på er rigtigt.
Vi kom så, under diskussionen, ind på, hvad nu, hvis naboen (ikke min/tænkt eksempel) giver blanke f...... i alle forskrifter og hugger/saver løs efter forgodtbefindende og derved skader træet, så det evt. går ud.
Det er såmænd problemstillingen i al fredelighed, og det var det, jeg søgte svar på.

Spørgsmålet er naturligvis baseret på den virkelige verden, hvor det er løst uden oversavede jagtgeværer og Karnov.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 11:55

Citat
Vi kom så, under diskussionen, ind på, hvad nu, hvis naboen (ikke min/tænkt eksempel) giver blanke f...... i alle forskrifter og hugger/saver løs efter forgodtbefindende og derved skader træet, så det evt. går ud.

Så har naboen løst sit problem

Hvad vil DU så gøre ????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-08 12:01

Det kan du ikke få et konkret svar på, det kommer an på det enkelte tilfælde.

Jeg har da læst/hørt at en "nabo" er blevet tilkendt erstatning, da der var blevet øget "hærværk" mod hans træ.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-10-08 12:12

ans
Citat
Jeg har da læst/hørt at en "nabo" er blevet tilkendt erstatning, da der var blevet øget "hærværk" mod hans træ.

Det mente jeg også, men jeg kan ikke finde en dom/sag om dette.
refi
Citat
Hvad ville DU så gøre ????

Jeg ville i første omgang blive edderspændt rasende og derefter ???????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 12:18

Citat
og derefter

Nemlig....

Alle mulige sager og domme hjælper jo ikke i dette tilfælde....

Det er DIG der bestemmer i første omgang...

Lægger du ikke sag an sker INTET...

Lægger du sag an og man vurderer der ikke er noget at komme efter - sker INTET

Så du skal i første omgang bruge tid og penge på at have beviserne i orden ellers sker INTET

Derfor er der INGEN der kan svare dig konkret da der er ALT for mange ukendte faktorer....

Det er derfor man kører retssager - kendte man udfaldet var der jo ingen grund til det...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 12:20

Hvis træet generede mig mere end min nobo ville jeg IKKE have betænkeligheder ved at "dræbe" det....

UANSET retssager

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 12:22

Taber jeg denne, betaler jeg med glæde for udsigten

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-08 12:43

Det kommer an på det enkelte tilfælde.

Men jeg har læst om en, der fik erstatning, da naboen "ødelagde" træet.

Her er så et eksempel på at det også kan gå den anden vej

http://www.scheibel.dk/Default.aspx?ID=52&M=News&PID=206&NewsID=22

Godkendelse af svar
Fra : brokke44

Dato : 10-10-08 08:35

Det bliver dit svar - måske mest fordi du åbenbart - som jeg - blev noget klogere undervejs.

venlig hilsen
brokke44

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-10-08 10:20

Ja jeg blev lidt klogere

Selv tak og god weekend