/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Køb af computer
Fra : Axelise
Vist : 653 gange
500 point
Dato : 07-10-08 18:06

Min PC er brudt helt og aldeles sammen og jeg står foran at skulle købe noget nyt.
Jeg står i en økonomisk noget kneben situation lige nu, så jeg har ikke råd til det helt store, men har meget behov for noget pålideligt og ordentligt, som bare fungerer her og nu.
Jeg har intet begreb om hastighed og plads osv, så I må meget gerne rådgive mig ud fra følgende oplysninger:

1) Jeg vil gerne have en hurtig computer, - ikke superhamrende hurtig, men lidt hurtig
2) Jeg har brug for en del plads til digitale billeder osv., måske også musik - ønsker derfor en del plads, men ved ikke hvor meget "en del" er.....
3) Computeren skal ikke være fancy, bare en stationær, det gør ikke noget at den er grim, men der må gerne være en cd og/eller dvd brænder på
4) Der skal være software på fra starten af (Windows + antivirusprogram)
5) Prismæssigt helst omkring de 4.000 og MAX 5.000 kr
6) Jeg har tastatur, skærm osv.

Kan mine behov overhovedet opfyldes indenfor den angivne prisramme?
Hvad skal jeg gå efter, - ved at der er noget der hedder RAM og Gigabyte osv. men ved ikke, hvad jeg skal kigge efter for at få den plads og hurtighed, som jeg ønsker?
Hvor bør jeg kigge? Hos Elgiganten, en computerforretning, skal jeg købe over nettet?
Jeg kan nok finde en praktisk ven til at hjælpe mig med opsætningen derhjemme, men derudover skal jeg have det hele skåret ud i pap herinde......derfor:
Forklar mig venligst alt som om jeg var et barn på 12 år for alt dette her er IKKE indlysende for mig.
Dersom du synes at jeg stiller alt for mange ubegavede spørgsmål: Spring venligst denne tråd over. Tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 18:13

Citat
Kan mine behov overhovedet opfyldes indenfor den angivne prisramme?

Alle annoncetilbud vil kunne løse disse krav...

Og 99% af dem installerer sig selv når de er pakket ud og sat til stikkontakt...

Det er sværere at finde en UDEN styreprogram end en MED - så det er ikke problemet...

2 Gb ram er nok det bedste i den klasse...

Næsten alle idag er med dual processor - så det bør heller ikke give problemer..

Udbuddet er ENORMT - så bare kig aviser og reklamer....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-08 18:20

Hænger på som det 'tynde øl'

Jeg leder nemlig også ude efter en 'ukompliceret' metode/mulighed for at opgradere til en bærbar, som afløser for mit gamle 'hakkebrædt' af en energi-frådsende stationær PC'er.

..og jeg er endda ellers en rigtig 'NØRD'

Jeg ska' ik' bru' trådløs pr. satelit, mega grafik ..til spil, folde proteiner, lave musik og have 'hjemmestudie', forlanger 8 milliarder bit-planer for at gøre mig i den grafiske branche eller SKYPE eller SMS med hele verden.

Jeg skal blot kunne læse emiler, surfe, læse nyheder, lave hjemmesider og ..gemme ..gemme ..gemme UHYGGELIGE mængder af DATA !

Budgettet er 5.000 kr.

..og jeg finder det uoverskueligt 'forvirrende' ..at gå ind på, det ellers udmærkede site:

http://www.edbpriser.dk/

Altså: Jeg er med på en 'lytter'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-10-08 18:23

Hvad betyder "Dual processor"???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-08 18:29

Nu kunne man godt bruge et råd fra natmaden: http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=103477

..eller Eyvind: http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=89494

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 18:49

Citat
Dual processor

Egentlig blot er der er 2 processorer i 1 - - groft sagt....

Så f.eks.en dual 2.1 faktisk svarer til en 4.0

Min er en 2.6 GHz og svarer til en 5.0 GHz når det er omregnet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-08 19:12

Altså - jeg er nok for "nørdet" at høre på.
Jeg har en Zepto 3215 med bare en dual-processor på 1,7 GB på hver. Ja dual er to processore som arbejder samtidig og derfor ikke varmer så meget.
Den har kun en 80 GB harddisk for alle mine billeder og den slags ligger på eksterne harddiske.
Der er 2 GB ddr ram som kører på ca. ½ forbrug
Fotograferer du digitalt er rart med en kortlæser som passer til dine kort.

Min comp bruges ikke til spil.
Men til:
Almindelige office programmer og nogle fotoprogrammer.

Jeg har købt min Zepto i tom tilstand for 4000 kr. - altså uden programmer.

Her er så det lidt "nørdede":
Jeg har flere udskiftelige harddiske til min bærbare for at skifte styresystem, og jeg foretrækker XP frem for Vista. (måske mest fordi jeg kender XP)

Jeg syntes det er bedre med de comp. som har WORKS installeret frem for office 2007 i begrænset tid .....................der kan nemlig installeres det gratis openoffice som fuldt ud svarer til microsoft offise.
Open office kan håndtere de fleste microsoft office filer.

Ikke alle programmer kører godt under Vista................men de fleste.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-10-08 19:30

Jeg ville lige kigge på det her spørgsmål http://www.kandu.dk/spg127167.aspx Lyder som noget du osse kan bruge

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-10-08 19:49

Jeg har også hørt at Windows Vista ikke kører så problemfrit som Windows XP. Jeg har købt Windows XP, som jeg har fået installeret nu et par gange på min computer, som nu er gået ned for 2. gang
Så jeg ville for så vidt godt kunne klare en computer uden styresystem, da jeg selv har et, jeg kan få installeret. Men jeg vil gerne have Officepakken og et godt antivirusprogram, derfor hælder jeg mest til at købe en computer med det hele.
Sidst jeg fik installeret mit Windows XP fik jeg hjælp til at downloade et AVG antivitrusprogram, men det viste sig at der var hæftet en virus på, så vi måtte formattere det hele og starte forfra med at installere Windows. Det er for meget bøvl for min smag.

Er der iøvrigt en grænse for hvor mange gange man kan installere Windows XP? Jeg har jo købt og betalt det, men ved ikke om man bare kan installere det ligeså mange gange man vil (hver gang min computer går ned )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 19:57

Citat
hver gang min computer går ned

Mon ikke det var smartere at sørge for den IKKE går ned...

Det sker nemlig yderst sjældent af sig selv

Citat
Jeg har også hørt at Windows Vista ikke kører så problemfrit som Windows XP

Den kører ganske udmærket og er nok nemmere IKKE at få til at gå ned

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-08 20:00

I prinsippet må du "køre" med det program på een computer.
Et præinstalleret skal "køre" på >den< computer.

Jeg bruger Avast på alle mine og børnebørns comp.
Office 2000 som kan geninstalleres.
Openoffice...............og lidt andet.

Ps.
En god metode inden comp. går ned er at lave et sammenpakket billede (image) af partitionen.
Så kan den lige lægges tilbage som en frisk.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-10-08 20:05

Vista er langt bedre end sit rygte men det kræver selvføligt at hardware er iorden. Lidt lige som WinMe hvor mange her inde osse dømte det som noget møg! :-;

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-10-08 00:23

Du kan installere XP alle de gange du lyster, hvis det endelig ikke kan lade sig gøre, så ringer du bare til Microsoft og får en ny kode, og så virker det igen.

Så hold fast i XP, Jeg ville ikke selv bruge Vista. Hvis du vil købe en computer med antivirus program, så er det ofte norton i en prøveversion der virker i 60 dage, derefter skal du betale.

Efter tests i magasiner er der andre programmer der er bedre end norton, og de er gratis.

Så du skal bare have en ny PC, og det kan du selv bygge på nettet, også til mindre penge end de 5000,- kr. Du bestiller en bygget og så leverer de den fiks og færdig.
Her er lidt instruktion<.
http://www.pertho.dk/design22/byg_index.htm
Og her kan den bestilles
http://www.pc-lager.dk/samlselv.php

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-10-08 02:56

Hvis jeg husker rigtig, så er det en magen til denne her, som jeg anbefalede til svendgiversen: http://computersalg.dk/produkt.html?varenummer=671988&SamleMenuID=24&gruppe=87&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=HewlettPackard Svend ville have den med Windows XP men du kan kan da rolig købe denne her med Vista, børnesygdommene er ovre og XP forsvinder helt ud af markedet i løbet af kort tid, jeg har selv en lidt mindre dx2200 som jeg er rigtig glad for,det er ikke en spille computer, men det er vist heller ikke det du efterlyser, den er hurtig og der er god plads.
Antivirus, antispy og andet sikkerhed kan du få helt gratis, her et link til Vista sikkerheds pakke: http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=949
Har du en CD med Windows Office så kan du installere den på Vista computeren, det kan du også med Open Office som jeg bruger: http://da.openoffice.org/ der er link på siden til en artikel i Ekstra Bladet, den kan du også læse her: http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1061305.ece der står AVG som antivirus, den anbefales ikke af ret mange, se hellere i linket til Malwarecheck og læs om Avast.
Som der allerede er skrevet, computere er billigere med styresystem end uden, og du kan rolig købe på nettet, ikke nødvendigvis hos Computersalg, det er bare dem jeg køber mest hos, og er godt tilfreds med deres support, min HP Compaq dx2200 købte jeg hos PC Netto, de eksistrerer desværre ikke mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-10-08 03:01

Citat
Der skal være software på fra starten af (Windows + antivirusprogram)
der er vistnok ingen antivirus på den her fra starten, men så er du jo fri for at afinstallere et program som du ikke vil bruge, hent i stedet Avast og andet fra lnkene hos Malwarecheck, så bliver du godt beskyttet, er du i tvivl om noget, så kan du spørge i deres forum eller her, vi sidder og venter på at hjælpe dig

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-10-08 15:49

Tedd, den computer du gav mig et link til (den fra Bilka) er bestemt et godt bud

Granner01....du har meget stor tiltro til mine evner...jeg kan ikke overskue at skulle tage stilling til hvad sådan en computer skal indeholde

O.v.n., den du har anbefalet til Svendgiversen kunne OGSÅ være et godt bud til mig.
Jeg kan måske godt begive mig ud i en computer med Windows Vista og så glemme alt om min Windows XP disc....I er jo flere der siger, at det er noget sludder at Windows Vista ikke skulle være godt nok.

Jeg har ikke Windows Office men har indtil nu klaret mig med Opne Office, som jo er gratis at downloade. Jeg har før brugt Avast anitivirusprogram (det gratis) med stor glæde, der var aldrig noget i vejen med Avast.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-08 17:41

Masser af information om (billig/gratis) SOFTWARE ..men hva' me' HARDWARE?

</LYTTER ,,,STADIG>

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-10-08 18:20

Jeg har set en HP Pavillion A6437.SC hos Wupti.com til 4.999 kr

Processor: 2,6 GHz AMD Athlon 64 X2 5000+
Hukommelse: 3072MB DDR2
Harddisk: 640GB 7200RPM (2 x 320 GB)
Grafik: Dedikeret GeForce 8600 GT 512MB op til 1791MB delt grafik
Udgange: DMI/VGA/HDMI
Drev: Dual layer DVD brænder
Trådløst netværk: Ja 54 Mbit
Netværk: 10/100Mbit
Porte: 6 x USB 2.0 porte/1 x HDMI port/ 1 x IEEE 1394 (Firewire)
Kortlæser: Ja 15-i-1
Lydkort: High Definition Audio 7.1
Tv-tuner: Nej
Styresystem: Windows Vista Home Premium
Programmer: -Windows Media Center
Tastatur + mus medfølger

Er dette et godt køb? Fragten er kun 54 kr

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-10-08 18:23

Eller er Tedd's forslag (computeren fra Bilka) et bedre køb???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-08 18:23

Et forslag til hardware
http://www.zepto.dk/Shop/Config.aspx?configurationid=249¬ebookid=643
Jeg ville tilkøbe til 2 Gb ram
Den er uden styresystem (kan tilkøbes) men der er drivers til Vista og XP
ftp://ftp.zepto.dk/Notebooks/Znote6025WD/Drivers/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 18:25

Normalt tilbud - andet er det ikke - men udmærket til prisen

Her billigere
http://www.edbbiksen.dk/shop/hp-pavilion-a6437-22074p.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-08 18:33

Tager jeg fejl - skulle det ikke være en bærbar.....................

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-10-08 18:46

Nej Eyvind, det skulle IKKE være en bærbar

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-10-08 18:47

Hej refi, jeg så den godt hos EDBbiksen, men det ser ikke ud til at der er grafikkort og kortlæser med til den pris....?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-10-08 18:58

Hej o.v.n. - den computer fra computersalg.dk som du anbefaler, - vil du mene at den er et bedre køb end den HP Pavillion, som bliver nævnt ovenfor??
Den som du har anbefalet Svendgiversen har dog Windows Vista Office og ikke Windows Vista Home......vil det gøre den store forskel for sådan én som mig, tror du?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-08 02:48

Den her: http://www.edbbiksen.dk/shop/hp-pavilion-a6437-22074p.html som du allerede har set på, er i mine øjne et bedre køb end den jeg fandt i går, den du selv har set på Wupti er nogenlunde magen til HP Pavilion, den som svendgiversen købte er med XP og ikke Vista.
Hvis du vælger en Vista computer, så lad være at slette den og prøve at få XP til at køre på computeren, det vil næsten helt sikkert give en masse problemer, Vista bruger nogle helt andre bundkort drivere

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 09-10-08 10:27
Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 09-10-08 13:32

Nu skal du ikke kun lytte til mig, jeg er slet ikke nogen ekspert, men kommer bare med min mening, og om den Acer du har fundet, tænkte jeg først: Discount, men nej den er faktisk udstyret med det du behøver og så er den billig to af mine nevøer købte Acer som spille computere og de er glade for Acer

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 09-10-08 14:52

Jeg er meget glad for at høre din mening, o.v.n. - og andre der gider er da mere end velkomne til at kommentere

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-10-08 15:18

Den på wupti er bedre da den har intel core2 duo processor mod en ældre amd processor på HP'en. Den har osse et bedre grafikkort og er oven i købet billigere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-08 17:33

Ser 'fornuftigt' ud Eyvind: http://www.kandu.dk/spg127166.aspx#1448724

..kigger på det, ..og tak

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-08 17:38

Ps. ..øeh ...måske man sku' kig' efter no'et med f.eks. 3 Gb. RAM ...til at lægge ud med?

..helst med mulighed for ...MERE ! ..af slagsen?

..i en blær-bar ..al'så ?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 10-10-08 12:46

Tak for svaret o.v.n..
Nu har jeg bestilt Acer'en

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-08 12:53

Det tror jeg er et godt køb jeg håber du bliver glad for den, tak for accept
God weekend