/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
A conto
Fra : pots
Vist : 1290 gange
50 point
Dato : 07-10-08 13:21

Hvad er forskellen når man betaler fx varme a conto og et fast beløb?

Er der også noget med at man ikke behøver så meget dokumentation for at sætte varmenpengene op, som hvis man betaler et fast beløb?

Vi har nemlig en kalorie tæller på,så er lidt i tvivl ang a conto beløb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 13:24

A conto er blot et beløb man betaler for et "forventet" forbrug - Endelig opgørelse kommer så (normalt) 1 gang om året.....

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 35 point
Dato : 07-10-08 13:26

Citat
Hvad er forskellen når man betaler fx varme a conto og et fast beløb?

a conto skal du ha en afregning 1 gang om året efter en aflæsning. Den skal du ha' senest 4 md efter der er læst af.
fast beløb er bare fast men der kan han sætte dig op og du har krav på at se et regnskab . Med henvisning til hvorfor det sættes op .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 13:26

Et fast beløb er i den henseende det samme - den bliver stadig reguleret ved ENDELIG aflæsning...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 13:37

Citat
Et fast beløb er i den henseende det samme - den bliver stadig reguleret ved ENDELIG aflæsning...

Dog ikke med tilbagevirkende kraft....

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-10-08 13:47

Fast beløb kan formentlig også reguleres (opad) forud, men der forekommer så ikke nogen årsopgørelse. Bliver du beregnet efter dit kalorieforbrug, skulle du gerne modtage en årsopgørelse med hvor meget du har brugt, hvor meget du har betalt for a'conto og hvor meget du skal betale ekstra eller have retur.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-10-08 14:22

Hej
Et fast beløb er et fast beløb og kan ikke reguleres hverken op eller ned. Det er jo derfor det er fast.
Man må gå ud fra at udlejer eller hvem det nu er har sikret sig at det faste beløb dækker de endelige udgifter.

Et a'conto beløb er jo også et fast beløb men som det ligger i ordet er det en del af det endelige beløb - en slags rate, som reguleres når det endelige forbrug er aflæst/konstateret. Det vil sige at man kan komme til at efterbetale eller få penge tilbage.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-10-08 14:26

Jeg går ud fra at du bør til leje og udlejeren opkræver et a conto beløb til varmen.
Det du betaler er hvad det ca. vil koste i løbet af året at varme din lejlighed op. Der biver så aflæst målere på diverse radiatore, varmvandhaner m.m. og udlejer fortæller så firmaet der aflæser hvad han har brugt til varme hele året. Firmaet udregner så hvad hver enkelt lejlighed skal betale. Denne udregning bliver normalt udsendt til lejeren sammen med en opækrævning eller udbetaling af overskydende penge. Har du brugt for 1000 kr, mere end hvad du har betalt a conto vil udlejer nok sætte dit a conto beløb op med 100 kr. pr. måned året efter.
Betaler du et fast beløb for varmen kan udlejer ikke komme og sige at du skal betale 1000 kr. ekstra når året er omme. Til gengæld får du heller ikke penge tilbage hvis det har været en varm vinter.
Uanset hvad, skal udlejer fremsende dokumentation for de penge han opkræver. Her selv haft en del udlejningsdomme, så jeg kender godt varmeregnskab og indbetalt a conto beløb. Det gælder om at få a conto beløbet til at passe med forbruget, så godt man nu kan.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 14:33

Citat
og kan ikke reguleres hverken op eller ned. Det er jo derfor det er fast.

Vrøvl....

Selvfølgelig kan det reguleres (fremtidig) i henhold til det tidsrum der står i kontrakten.....

Og det er som regel OGSÅ 1 gang om året - der er da ingen der kan tage højde for prisstigninger og andre ting der kan få beløbet til at stige...

Kommentar
Fra : pots

Dato : 07-10-08 14:43

Ok. Men udlejer kan ikke komme og såtte aconto beløbet højere op end regnskabet viser, fordi der fx har været et brud på varmerøret. Vi skal vel kun betale ud fra vores kalorietæller?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 14:52

Citat
Vi skal vel kun betale ud fra vores kalorietæller

Hvad står i kontrakten

Det er det der gælder.....

Men et sprunget varmerør kommer i næppe til at betale for - sådan umiddelbart....

I det lange løb er der kun 1 til at betale - det er lejeren

Kommentar
Fra : pots

Dato : 07-10-08 14:56

der står ikke noget i lejekontrakten ang sådan

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-10-08 14:58

@ refi
Citat
Vrøvl....

Selvfølgelig kan det reguleres (fremtidig) i henhold til det tidsrum der står i kontrakten.....

Beløbet er fast for den aftalte periode f. eks. 1 år - eller næste dato for årsopgørelsen. Herefter kan der så fastsættes et højere/lavere beløb. Altså et fast beløb for den aftalte periode.

Hilsen Ingelein - har lige kigget i min "Borgerlig ret" bog.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-10-08 14:59

Fatse beløb reguleres som regel en gang årligt, forud efter beregning af prisindeksets stigning.

Kommentar
Fra : pots

Dato : 07-10-08 15:05

@ Refi

Hvad mener du med at
Citat
Men et sprunget varmerør kommer i næppe til at betale for - sådan umiddelbart

Sidder nemlig i den situation at vi har fx brugt 21 mwh og fyret har produceret 42 mwh. Hvem skal så betale for de sidste 21 mwh? For vi har kalorietæller på der siger at vi har brugt 21 mwh.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 15:37

Citat
har lige kigget i min "Borgerlig ret" bog.

Jamen det var da godt du "kiggede" så DIN EGEN udtalelse blev korrigeret - det var nemlig IKKE det du skrev

Citat
der står ikke noget i lejekontrakten ang sådan

Selvfølgelig står der om det er aconto varme I betaler... (og om I betaler efter denne "tæller")

Hvor kommer fyret ind i billedet....

Er I de eneste forbrugere er der jo KUN 1 til at betale - det er lejer...

Men FEJL i systemet er jo ikke jeres ansvar - det er udlejer...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-10-08 15:58

@Refi
Det er da tilladt at tænke selv, et fast beløb er fast i den bindingsperiode det gælder for. Der er vel ingen, som troede at et fast varmebeløb er gældende 10 år ud i fremtiden. Normalt reguleres det hvert år, når udlejer finder ud af det endelige beløb han kommer af med - og de fleste er vel så beregnende at det faste beløb slår til. Som regel får den slags også et hak opad ved lejemålsskifte.
Hilsen Ingelein - ikke lejer - ikke bolighaj - ikke varmekanon

Godkendelse af svar
Fra : pots

Dato : 07-10-08 16:25

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-10-08 16:26

Sikke dog en masse sludder der kommer her.
Jo pots du kommer til at betale for et evt. brud på varmerør, hvis det berør hele forbruget til ejendommen hvior du bor. Udlejer skal oplyse det samlede forbrug til det firma der aflæser din kalorietæller. Skal ejeren betale for forbruget p.g.a af et brud bliver dette beløb fordelt blandt lejere efter forbrug. Hvis hele ejendommen f.eks bruger for 30.000 kr. årligt i varme, olie, fjernvarme m.m. skal dette deles blandt lejrene. Sker der en brud så regningen året efter bliver på 40.000 kr. skal dette beløb deles blandt lejrene udfra deres kalorieforbrug.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 16:54

Citat
Sikke dog en masse sludder der kommer her

Det er dig der sludrer - eller også læser du ikke HVAD vi skriver...