/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Advokathjælp, jeg undres
Fra : nosunshine5
Vist : 769 gange
20 point
Dato : 06-10-08 23:10

Jeg spørger på min åbentbaret ret naive måde. Hvad kan man bruge en advokat til som (sandsynligvis) sidder frivilligt på eksempelvis det lokal bibliotek til?
Jeg er godt klar over det er begrænset hvad sådan en størelse kan hjælpe med på den måde. Men slet ikke det var så begrænset.

Sagen er at jeg skal have ham til at kigge på en stanard kontrakt, jeg skal underskrive for at indgå en erhvervs-lejekontrakt.
Det eneste jeg kunne få at vide var at jeg burde kontakte en advokat og betale ham/hende for at gå den igenenm. Fair nok.
Og hvor lang tid han vurderede det ville tage at gå den igennem( 2 timer). Og en ca pris per time. ( 1600 - 2000 kr og moms oven i per time.) Jeg spurgte selv om prisen, den er altid rar at vide og vhor lang tid han ville vurdere det til.
Men han ville ikke engang kigge på den og sige om den var helt ude i hampen.

Og hvad han iøvrigt mente om den advokat hjælp der er til rådighed ved til iværksættere. Den advokathjælp havde han ikke meget til overs for. Da det kun gav 800 i timen, så man fik tydeligvis hvad man betaler for til den pris.

Så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad kan de hjælpe med? Bare så jeg ikke spilder min tid og deres, med noget der ikke falder ind under den gratis advokat hjælp.
Jeg har ikke noget problem med manden, jeg ser ham nok ikke igen. Men jeg undre mig over hvad hjælp der så er at hente sådan et sted?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-10-08 23:38

Ja det undrer også mig, hvor skulle han ellers sidde på biblioteket f.eks., hvis det ikke var for at hjælpe borgere med småting.

Måske sidder han der for at hverve kunder

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 06-10-08 23:46

Det var lige netop det der fes igennem kasketten da jeg undrende gik derfra.
Jeg har nok set noet paf ud i hoved da jeg gik.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-10-08 23:53

Den slags gratis advokathjælp er baseret på, at man kan få vurderet om man har en sag, og evt hvad det vil koste at få løst en konkret opgave. Der er jo ikke nogen grund til at starte retsmaskineriet, hvis man er dømt til at tabe sagen på forhånd.

Jeg synes samtidig, at det er ret naivt at tro, at man kan komme rendende med en konkret opgave og så forvente at få den løst af en advokat, uden at skulle betale en krone. Hvad tror du en advokat lever af???

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 20 point
Dato : 07-10-08 05:18

Du skriver at det er en standardkontrakt.......

Nu kender jeg ikke til erhvervslejemål men henter selv standardkontrakter til boligudlejning hos boghandleren som er trykt uht gældende love, og jeg mener dermed at hvis der ikke er lavet tilføjelser som måske ikke vil holde i retten skulle der ikke være nogen grund til at lade en advokat nærlæse den.

Hvis du, indtil videre, er gode venner med udlejeren kunne Du måske få ham til at forklare de punkter der er tvivl om.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-10-08 06:59

Jeg har én gang været hos "advokatvagten". Han gik mest op i at føre journal på hvor mange der kom, og hvad sagen drejede sig om. Så efter 2 timers ventetid, og fem min. hos advokaten, gik jeg lige så "klog" hjem, som da jeg kom! Man skulle godt nok tro, at det var for at hverve kunder, når de anbefaler én, at gå til en - advokat!!!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-10-08 08:44

Citat
Sagen er at jeg skal have ham til at kigge på en stanard kontrakt, jeg skal underskrive for at indgå en erhvervs-lejekontrakt.

Han sidder der jo ikke for at yde gratis bistand til erhvervdrivende, men for at rådgive mennesker med begrænsede midler.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-10-08 11:35

ja, svaret er at han hjælper privatpersoner.
Jeg havde engang problemer med et telefonselskab og havde brug for at vide om jeg gjorde det rigtige ved ikke at betale. Fik svar af den gratis hjælp på få min uden han skulle læse noget igennem.

Der er mange mennesker der får hjælp på den måde - ingen grund til at nedgøre det.

Har man et præcist spørgsmål får man svar - man kan også få at vide om man "har en sag", som man så kan gå videre med.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 07-10-08 21:55

Jeg havde et præsist spørgsmål. Og jeg forventede ikke han løste sagen.
Bare at han lige kunne se om den var helt ude i hampen eller det var noget jeg kunne arbejde vidre på.
Bare fordi det var en stanard kontrakt betyder den ikke at den var atraktiv for mig.
Jeg forventede jo ikke at han satte sig ind alle detaljer. Men skimmede den igennem.
Jeg mener hvis han ikke ved en gennemlæsning af en kontrakt på dansk og uden alt for mange fremmed ord ikke kunne sige om den stank som sidste uges fisk. Så er det ikke en advokat jeg ville mene jeg kunne bruge til noget.

Selv en mekaniker kan se om en bil er værd at skrue på, uden at splitte den helt ad. Han har jo erfaring for at der er nogen indlysende ting der gør at han kan vurdere om det er noget han vil ofre tid på. Det gik jeg ud fra at advokater også kunne.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-10-08 22:10

Det er muligt at du havde et præcist spørgsmål, men som du tidligere er blevet gjort opmærksom på
Citat
Han sidder der jo ikke for at yde gratis bistand til erhvervdrivende
Hvad er det du ikke forstår i den sætning????

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-10-08 22:41

Citat
Selv en mekaniker kan se om en bil er værd at skrue på, uden at splitte den helt ad.

En seriøs mekaniker vil aldrig give dig et tilbud før han har haft mulighed for at undersøge bilen, det kræver nemlig mere end et overfladisk blik, da mange fejl kan ligge skjult.

På samme måde kan en advokat, som ikke kender dien forhold ingående, heller ikke umiddelbart sige om en kontrakt er attraktiv for dig, og som du selv neævner, så er det en standardkontrakt, så hvad havde du forventet? selvfølgelig stinker den ikke, med mindre der er særlige forhold der gør sig gældende

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 13-10-08 14:57

Kontorverden - nej en mekaniker giver ikke et tilbud på et job før han/hun har haft den under nøjere syn. Men de fleste ville inden for deres fag kunne sige om det er noget de vil gå vidre med ved første blik. Jeg bad helelr ikke om et nærmere syn på kontrakten.
Derfor gik jeg ud fra at en advokat ville kunne skimme kontrakten igennem og sige om han/hun mener den er selvmodsigende eller bar fuldstændigt ude i torvene. Selv om den skulle være en standard kontrakt. Og at jeg på det kunne gå vidre til en "rigtig" hyret advokat.

Klumme - Jeg forstår godt sætningen - Citat Han sidder der jo ikke for at yde gratis bistand til erhvervdrivende. han nævnte aldrig noget om at han ikke under nogen omstændigheder måtte give råd/vejledning til erhversdrivende.
Måske skulle han bare have sagt det. Han må vel selv vide hvor langt han må gå på de præsmisser han sidder der.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 13-10-08 14:58

Tak for svaret LuffeA.