/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
En mundtlig aftale!!
Fra : ymot
Vist : 1331 gange
200 point
Dato : 06-10-08 19:22

Hejsa
Håber der er nogle der kan hjælpe mig!!!!!
Hvis et firma ikke vi betale deres regning !!!!
Hvad kan man gøre for at få sine penge????
Kan man få dem i Ribers/RKI????
Skal man sætte en artikel i Ekstrabladet ellerlignende !!!!

Mvh
Ymot

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-08 19:26

Du kan i første omgang "fortælle" at du giver regningen videre til en advokat, det hjælper i mange tilfælde.

Hvis regningen ikke bliver betalt derefter, så finder du en advokat, som så indgiver regningen til inkasso, evt, videre til RKI (som det så ikke hedder mere)

Men prøv nu lige at skrive og fortælle, at regningen bliver sendt til en advokat, og se om det ikke hjælper.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-08 19:27

Hvis det er en vare, kan du også bede om, at få den retur

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-10-08 19:29

Er det et firma du har sendt en faktura til?
Hvis ja, så kan du indberette dem til RKI hvis du er medlem af RKI.
Du kan også sende dem i fogedretten, uden at bruge en masse penge på en "avekat".
Du kan finde diverse blanketter på www.domstol.dk
Selvfølgelig skal de betale hvis du har solgt eller lavet noget for firmaet.

hawaii7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 19:29

Hej
Hvorfor hedder overskriften en "mundtlig aftale".
Hvad går problemet på ?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-10-08 19:30

Her er rigtig god vejledning - lidt for langt at indsætte her
Citat
Sådan får du betaling - tips om inkasso og dårlige betalere
:

http://www.amino.dk/forums/p/37158/231280.aspx
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/37/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-08 19:49

Citat
Er det et firma du har sendt en faktura til?
Hvis ja, så kan du indberette dem til RKI hvis du er medlem af RKI.

Du kan IKKE sætte nogen i Ribers/RKI eller Experian som det hedder nu....

Det kræver MINIMUM at skyldner indrømmer at skylde beløbet (eller en dom)

Men du kan sende beløbet til incasso....

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 06-10-08 20:07

Jeg skulle udføre et stykke arbejde ,en stykpris!!! og det var mundtlig!!!!
Har der efter udført arbejdet 57 timer på en uge!!!!

Jeg have fået stk prisen på de 3 af tingene men det viste sig at være 4!!!Jeg kontaktede derefter firmaet ,om jeg ikke kunne få prisen på den sidste ting!!! da arbejdet var udført!!!
Han kontaktede mig så og sagde NU at jeg kun kunne få 50% (af den pris jeg fik oplyst ved den første atale havde de 15 % i avance ) DET SYNES JEG IKKE ER FAIR..... for vis det var tilfældet ville jeg slet ikke ha udført det arbejde

nu er spørgsmålet hvor dan kan jeg komme efter dem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-08 20:12

Det KOSTER....

Der er kun en civil retssag der kan hjælpe dig der.....

Om den så munder ud i et forlig - er så en anden sag....

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 06-10-08 20:13

>ymot
Hvis beløbet eksempelvis er 10.000. Så send en "rykker" på 20.000.
Tror de fleste vil sige: "Du tager fejl, jeg skylder "kun" 10.000"
Og så er det en "kvittering" på dit tilgodehavende, som har en forældesfrist på 5 år. Og sådan kan du rykke i det "uendelige"
/PG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-08 20:13

Så det er nok et spørgsmål om hvor meget det drejer sig om - i kr....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-08 20:15

Citat
Tror de fleste vil sige: "Du tager fejl, jeg skylder "kun" 10.000"

Så ER de da dummere end loven tillader....

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 06-10-08 20:24

Det er da omkring 12000 det er da alligevel en del

Synes FA........det grænser til bedrageri

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 20:29

Ja,
men hvilken farve havde det udførte arbejde?
Mange hilsner Ingelein - ked af det på dine vegne, sådan betaler man lærepenge

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 06-10-08 20:31

Jeg er selvstændig......... og det er ikke SORT

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-08 20:34

Du kan jo true med søgsmål - så vil det jo vise sig om de bare griner af dig....

Sådan er livet - tab og vind med samme sind

12.000 kommer du ikke langt med hos en advokat....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-08 20:35

Og såp er det jo reelt kun 5 når skattefar har været der....

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 06-10-08 20:46

Det er bare princippet i det

Men jeg må jo nok sige det er træls at må vinke farvel til pengene

Men nu ved jeg hvordan man gør, så kan jeg gøre det samme over for en anden

Jeg må se om jeg ikke kan tale dem til fornuft

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 20:49

Hej
Det var da en træls historie, når der er tale om regulært arbejde. Har du ingen vidner på aftalen?
Jeg ved at mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige - men det vil altid være påstand mod påstand.
Jeg har selv været igennem en retsag med et firma, der trods skriftlig aftale bare betalte ½ delen af mit honorar med påstand om at de ikke kunne bruge mine modeller. Jeg afviste og sendte til incasso. Herefter blev det til en retssag, som jeg vandt, men jeg havde også papir på¨aftale og leverance. (Leverancen bestod af strikmodeller, strikket af garn, hvor garnleverandøren var gået konkurs i mellemtiden, så modellerne ikke længere kunne bruges til det garn de var designet i).
Det blev en historie der var 3 x så dyr for firmaet.

Det værste er at man føler sig røvrendt. - Undskyld udtrykket.
Mange håb for at det lykkes dig at få pengene.
Ingelein

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 06-10-08 20:59

Ja lige nøjagtig røvrendt............

Jeg blev simpelthen så eder rasende!!!! ja....totalt ødelagt min dag

Jeg ved da godt 12000 er ikke mange penge ,men vis man ikke har dem ,er det nu alligevel en slat

Jeg synes bare ikke de skal slippe så let

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-10-08 21:04

Det er surt at være selvstændig, der er mange som dig der bliver snydt. For hvad skal de små selvstændige gøre når en kunde ikke vil betale.

Det eneste i kan gøre er at have et effektivt system, alle aftaler skriftligt og husk at rykke for pengene hurtigt. Alt skal være skriftligt for ellers har du ingen dokumentation. Mundlige aftaler kan ikke bevises.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-08 21:09

Du må heller ikke bare give op... skriv nu et brev, og nævn advokat og evt. inkasso, og x så fingre for, at du får pengene

Ps, jeg hørte om en murer der heller ikke fik sine penge, efter at have sat fliser op i et helt badeværelse, da lønnen udeblev, "kom muren til" at smade et par fliser midt på væggen

Nok ikke lige sådan noget du skal gøre, selv om tanken er fristende

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 21:58

Hej
Jeg håber virkelig at du falder ned igen og tænker på at komme til en rimelig løsning. Selvfølgelig kan udenforstående bedømme om dit arbejde er det værd, som du forlanger for det. Er det rimeligt at kunden skal betale det forlangte beløb, vil du ikke stå dårligt - er der ikke en faglig instans, som du kan søge hjælp hos?
Fat mod - og penge er ikke alt, det er mest det psykiske i det, som er svær at håndtere.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-10-08 22:08

Du må være medlem af en faglig orginasation, kan du ikke blackliste kunden hos dem? Så andre ikke kommer ud for det samme.?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-08 22:35

Godt nok er situationen ærgerlig....

Men du kan altså ikke hverken blacke eller andre sjove ting overfor et firma for så "lille" et beløb.....

Det er jo det de ved....

Nu melder historien jo ikke noget om HVAD og HVOR dette firma er.... men du kunne jo fortælle historien i omgangskredsen så andre ikke kommer ud for det samme....

Den slags "stridigheder" mellem firmaer er hverdagskost - og det lærer man af....

Det er ikke pengene værd for en "driftig" håndværker at "spilde" tid og kræfter på - blot advar andre - så kan det jo være de kommer på bedre tanker....

Ellers må du jo se om du kan "snyde" dem

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-10-08 07:16

Indcasso er første mulighed. Anden mulighed er civilt søgsmål, hvor det vil være svært at bevise en muntlig aftale - og det koster mere end du har til gode, så du må nok lade beløbet gå på "afskrivningskontoen"!

"Lærepenge" koster altid, men det er trods alt de færreste der snyder.

For nogle år siden var jeg i gang med at udvikle et "stativ". Jeg skulle have lavet en model. Gik til en smed med en tegning. modellen aftalte vi til 2.500 kr. + moms. Da modellen kom - sammen med regningen, var prisen 3.500 kr. + moms. Jeg betalte hvad han forlangte.

Et ½ år efter henv. smeden sig til mig, om ikke jeg skulle have "stativerne" produkseret? Jeg fortalte ham, at med de mundtlige aftaler han lavede, var han for dyr! Nu ville han da godt betale mig alle pengene tilbage, hvis han fik arbejdet! Han havde set, at han have "investeret" forkert, så han gik glip af et par "bundegårde"!

Efter den episode, har jeg kun fået lavet/leveret arbejder med skriftlige aftaler - og har haft glæde af det et par gange - også når kunden (erhvervskunde) ikke ville betale. faktura med oplysning om, sidste betalingsdato, herefter fx 2% pr. påbegyndt måned i rente. Det skete et par gange, at de så ikke ville handle med mig - så kunne de finde nogen andre at snyde. Jeg fik mine penge - og de handlede stadig med mig - og betalte efterfølgende til tiden!

Kommentar
Fra : atpleth

Dato : 14-10-08 14:49

Du har følgende mulighed.

En mundtlig aftale er ligeså gældende som en skriftelig. Det er bare noget nemmere at bevise, hvis man har det på skrift, drefor få altid firmaet til at lave en kontrakt. Så har man noget at forholde sig til.
Det er ikke sikkert at virksomheden er enig med dig i at, der er tale om en uenighed eller tvist.
Derfor hvis det ikke hjælper at få en advokat til at kontakte firmaet. Og i ikke kan indgå et forlig, foreslår jeg at i laver en voldgiftsret.
Det går ud på at en repræsentant fra firmaet og dig mødes. i får fat i en advokat eller domsmand, der er fuldstændig neutral. I forklarer hver i ser jeres side af sagen, og så er det op til ham at afgøre, hvem der har ret, at dømme ud fra sagens forløb.

Det mindsker omkostningerne til sagsforløbet.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 16-10-08 20:43

Tak for de mange gode svar

Mvh
Ymot