/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Rundkørsel.
Fra : Mosebaek
Vist : 3691 gange
300 point
Dato : 06-10-08 16:09

Ved en lille festlig sammenkomst,kom vi til at diskutere dette:Ude på bøh-landet kommer man gående.Selvfølgelig i venstre side af vejen.Man kommer til en rundkørsel.(Ingen fortov - kun vejbane) Jeg vil jo fortsætte,venstre om i denne.(Mod trafikken).De andre holder på man skal højre om i denne situation.Er det ikke ulogisk.
Se dette var jo en konkret spørgsmål,hawaii7.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-08 16:19

Det behøves ikke med et konkret spørgsmål i smalltalk.

Jeg vil fortsætte i venstre side, så jeg stadig kan se trafikken. Altså venstre om.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 16:20

Hej
Sådanne rundkørsler kender jeg godt herude fra bøh-landet. Vi gør os ingen ulejlighed, der kommer ikke så mange biler, så vi fortsætter tværs over
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-10-08 16:23

Venstre om (med uret, set oppefra).... selvfølgelig.

Så kan du også nå se dem der er ved at køre ud af rundkørselen i øjnene et par millisekunder før de kører dig ned.....

Går du den anden vej (mod uret, set oppefra) bliver du bare kørt ned bagfra af dem der drejer ud af rundkørslen.....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-10-08 16:24

pointen med at gå i venstre side er at man kan se hvad man eventuelt kan blive kørt ned af... og flytte sig.

Det samme gælder i særdeleshed i også rundkørsler. Derfor er det venstre om. Som også er den korteste vej da man igen skal gå i venstre side af vejen når man går ud af rundkørslen...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 16:29

Hej
Alle venstre-forslag har selvfølgelig ret. Hos os er der nu nogle rundkørsler med så lille en radius at det forekommer helt latterligt at runde i dem.
Ingelei n

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-10-08 16:33

Ingelei
Tror du så ikke spørgsmålet går på dem hvor, det kan have betydning?

Alt i trafikken handler jo om sund fornuft og omtanke.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 16:40

Hej Benjamin
Hvem kan dog være i tvivl om det? Hvis man altid går i venstre side, skulle man jo pludselig gå tværs over vejbanen for at komme i højre side. Og det er da et betydeligt faremoment på en befærdet vej/rundkørsel - så ingen slinger i valsen her. Bliv i venstre side af kørebanen.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-08 16:45

Citat
så vi fortsætter tværs over

Her hvor vi bor,gælder det også jævn tit bilerne.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-08 16:45

Det vil da være fuldstændig ulogisk at skulle krydse vejen før en rundkørsel, for at komme til at gå "med" trafikke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-08 16:47

Citat
Spørgsmål:

Må man eller skal man gå hele vejen rundt i en rundkørsel som fodgænger, hvis der ikke er fortov?

Vicepolitikommissær Bent Mouboe fra færdselspolitiet svarer:

Eksemplet er, at man kommer gående i vejens venstre side og skal ud af første vej til højre i en rundkørsel.

Da en rundkørsel i princippet er en vej, der går lige ud - i en krumning - og hvor der er nogle T-kryds, skal man i princippet gå hele vejen venstre rundt og kommer så til sidst til den vej, man skal nå og kan fortsætte i dens venstre side.

Men mon ikke de fleste vil krydse den oprindelige vej inden rundkørslen og gå inde på f.eks. en græsrabat og nå så hurtigt som muligt hen til den nye vej.

Er der fortov, er der naturligvis slet ingen problemer.

http://www.dr.dk/trafiksporg/includes/alle.aframe#

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-08 16:51

Citat
Færdselsregler for gående

§ 10. Gående skal benytte fortov, gangsti eller rabat, dog ikke midterrabat. Cykelsti eller kørebane må kun benyttes, såfremt der ikke findes fortov, gangsti eller egnet rabat.

Stk. 2. Gående, som benytter kørebanen, skal gå yderst i venstre side i færdselsretningen eller, hvis vedkommende trækker cykel eller knallert, yderst i højre side. Den gående kan dog gå i den modsatte side, hvis den pågældende ellers ville blive udsat for fare, eller hvis særlige omstændigheder tilsiger det.

Stk. 3. På fortov, gangsti, cykelsti eller rabat må gående ikke trække cykel eller knallert eller medføre omfangsrige genstande, såfremt dette vil være til væsentlig ulempe for andre gående. Gående, som benytter cykelsti, må ikke være til ulempe for kørende på cykelstien.

Stk. 4. Gående, der vil passere kørebane eller cykelsti, skal, når kørebanen eller cykelstien betrædes, udvise den forsigtighed, der er nødvendig under hensyn til afstanden til og hastigheden af kørende, der nærmer sig stedet. Passagen skal ske uden unødigt ophold.

Stk. 5. Ved passage over kørebane eller cykelsti skal fodgængerfelt benyttes, såfremt et sådant findes i nærheden. Findes fodgængerbro eller -tunnel i nærheden, skal broen eller tunnelen om muligt benyttes.

Stk. 6. I andre tilfælde end nævnt i stk. 5 skal passagen ske lige over kørebane eller cykelsti og fortrinsvis i tilslutning til vejkryds.

Stk. 7. På steder, hvor færdslen reguleres af politi eller ved signalanlæg, må kørebane og cykelsti kun betrædes, når signal, der gælder for den gående, viser grønt lys, eller når det ved politiets tegngivning tilkendegives, at færdslen er fri i den gåendes færdselsretning.

§ 11. Som gående anses også den, der løber på ski, skøjter, rulleskøjter eller lignende, og den, der fører barnevogn eller legevogn. Den, der skubber kørestol, trækker cykel eller knallert, anses ligeledes som gående.

§ 12. Sluttet optog skal så vidt muligt færdes på rabat, dog ikke midterrabat, eller i kørebanens højre side i færdselsretningen. Børn i gruppe med højst to ved siden af hinanden skal om muligt benytte fortov, gangsti, rabat, dog ikke midterrabat, eller cykelsti. Optog, som i lygtetændingstiden benytter rabat, kørebane eller cykelsti, skal foran mod vejens midte medføre mindst én lygte, der viser hvidt eller gult lys fremad, og bagtil mindst én lygte, der viser rødt lys bagud.

§ 13. Invalid, der selv fører kørestol, må, hvis der køres med almindelig ganghastighed, benytte fortov, gangsti eller rabat samt fodgængerfelt og anses i så fald som gående.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 310 point
Dato : 06-10-08 16:52

Hej Mosebaek
Derfor er det også pokkers upraktisk med al den "pynt" man nogle steder har udsmykket rundkørslerne med - men det tager da altid lidt af farten, når nu bilerne vil tværs over.

Jeg bor i Fredericia området, hvor vi har rigtig mange rundkørsler - tror det er 4 på stribe indenfor 2 km vejstrækning. Tidligere sagde man: Tag til Fredericia og bliv "voldtaget" - selvfølgelig på grund af Fredericas historiske vold rundt om byen. Nu siger man: Tag til Fredericia og bliv "rundtosset" - på grund af de mange rundkørsler.
Sikke mange faremomenter, hvis man som gående skulle skifte vejbane.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-08 16:54

Jaså Ingelein!
Citat
Hos os er der nu nogle rundkørsler med så lille en radius at det forekommer helt latterligt at runde i dem.

Du er fra Frederiks,i midtjylland.Der har de den mindste rundkørsel,jeg nogensinde har set.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-10-08 17:20

For nogle år siden fik vi lavet en ny kør-rundt-kørsel, de første der pløjede lige igennem var,
rigtigt gættet, politiet!

Så hva' skul' det gøre at "gå" tværs over en, hvis der altså ik' er nogle biler

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-08 17:35

Jeg fortrød egentlig vendingen:
Citat
Ude på bøh-landet

Det lyder så nedladende.Bor der HELDIGVIS selv.
Men det har i måske gættet.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-08 17:52

Tak for svaret ingelein.Jeg tror skisme,det blev dig igen.(Vi ku`godt gå til dans sammen).
Også tak til alle i andre Kandu`er.Det glæder mig,jeg sådan set fik medhold i mit standpunkt,fra alle sider.Jeg kan jo lige "præsentere",de andre diskussionsdeltagere,for denne Kandu-tråd,hvis de stadig er i tvivl.
Nu ikke flere tråde fra mig idag.Jeg synes selv,jeg har "fyldt" lovligt meget,på Kandu`s forside.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-08 18:19

Citat
Du er fra Frederiks,i midtjylland.Der har de den mindste rundkørsel,jeg nogensinde har set

JA det har de nemlig i Frederiks

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-08 18:30

Citat
JA det har de nemlig i Frederiks

Ja,hvis man ikke på forhånd har set skiltet,opfattes det kun som et "bump" på vejen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 18:36

Hej Mosbaek
Tak igen - det er også min fødselsdag i dag - så jeg giver lige en omgang i rundkørslen!
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-08 18:48

Hjertelig tillykke med dagen,Ingelein.Jeg følger ikke rigtig med på "fødselsdags-listen",her på Kandu.
Men mange tak for din "indleven" i mine tråde.

VH.Held og lykke. Mosebaek.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 19:09

Hej Moesbaek
Tak for fødselsdagshilsenen. Næh, jeg er heller ikke tilmeldt nogen liste - det er ikke lige mig at udbasunere det - det passede bare fint med de mange scorepoints du var så venlig at hælde ud over mig.
Mange hilsner Ingelein - også fra Bøh-landet, uden at lægge/ligge særlig meget i det.

Ps. jeg ved hvornår det hedder ligge - eller lægge selvom et af mine børn ikke gør