/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Et VVS (Odense) gulv fjernvarme
Fra : cardos
Vist : 828 gange
100 point
Dato : 05-10-08 22:29

Hej

Et VVS (Odense) gulv fjenvarmespørgsmål...

Jeg har gulvvarme i hele huset (nye hus / ingen radiators) Jeg tænkte på er det ok at sæt et alm. sluk og tænd ur på cirkulationpumpen, så det evt. er slukket om natten ? bare for at spare strømen og på varmen, så det stopperom natten. (mit system er ikke så teknisk, der kun en termostat sat på, hvis nok på retur, og så grå dreje på hver streng))

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-10-08 23:36

Dit gulvvarme gulv kører bedst med en jævn varme i stedet for et tænd sluk ur så helre skrue lidt ned for thermostaten

Kommentar
Fra : cardos

Dato : 06-10-08 00:04

Jo, men er det ikke ok, hvis jeg vil slukke cirkulationpumpen, for nogen timer hvis jeg nu ønsker det, det tager vel ikke skade vel ? det stopper vel bare trykket vel ?

Kommentar
Fra : cardos

Dato : 06-10-08 00:07

Det er også fordi jeg ikke syndes min termostat er fint føle nok, og jeg tror det vil passe med at slukke 4-5timer om natten

Det vil give 5timer x ca200dage x 2stk cirkulationpumper = mange W timer

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 06-10-08 01:19

Nu ville det være rart at vide om din gulvvarme er Betongulve eller Trægulve med varmefordelingsplader,er det Beton kan det ikke betale sig at slukke,når gulvet er blevet koldt skal det jo varmes op igen og det koster.
Er det Træ med god Isolering under kommer varmen jo noget hurtigere såååå måske.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-08 01:27

Glem det. Duer ikke. Sparer stor set intet.

Hvis det er lavet korrekt og ordentligt, fordrer gulvet en konstant vandmængde, så fidusen ved regulerede pumper er der heller ikke meget ved.

Men.... er pumpen en gammel svend, kan du MÅSKE spare et par øre ved udksiftning til en ny.

Den besparelse du jagter - altså dit eksempel - vil se nogenlunde sådan her ud

200 dage 4 h/døgn x måske 30 Watt / 1000 x 1,85 kr x 2 stk = 888 kr pr år. Og husk så på at al den effekt du hælder i pumperne, hældes i gulvvarmevandet, INDEN FOR husets klimaskærm og bliver til VARME. Dvs du får glæde af det som INDDIREKTE el-varme. Så reel besparelse bliver nærmest ingenting.

Og du skriver ovenikøbet at huset er nyere.........Glem det. Besparelsen er 0,

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-08 01:31

Hvis du har fjernstyringer på hvor kredsene afspærret vha aktuatorer kan du vinde en lille bitte smule ved at skifte til regulerede pumper. F. eks. Vilo eller Grundfos Alpha trykstyrede pumper. Men regn med at sparer du f.eks 900 kr i strømmen, stiger fjernvarmen i realiteten med måske 450 kr. Ergo har du ikke særlig meget at forrente noget som med.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-10-08 07:32

Jeg kan ikke se der vil ske noget ved at du slukker for varmen om natten, eller i det hele taget. Den besparelse der ville være, er da værd at tage med.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-08 07:58

Ikke andet et at gulvvarme reagerer gyseligt langsomt, hvis det er indstøbte slanger. Normalt minimum 6 timer

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-10-08 08:28

3773 - Ja og så må han finde ud af hvor tidligt han behøver at lukke og ligeledes hvor lang tid forinden han må åbne igen. Men igen har du vist ikke fået at vide om det er betongulv ?
Vi har radiatorer, med natsænkning på thermostaterne, det er ikke bare for besparelse, men også for at alle døre i huset står åbne, og for at have komfortvarme om natten, i soveværelset,- og det virker.
Kan "cardos" opnå noget lignende, så er det jo bare at prøve. Investeringen til et tænd/slukur er jo ikke overvældende, så det kan jo bare afbrydes igen og evt. bruges til tider hvor han ikke benytter huset/lejligheden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-08 08:36

Spørgsmålet er om systemet tåler at man slukker pumpen.

Jo det vil det sædvanligvis.

Du vil spare ved det, men det er måske ikke ret meget.

besparelsen ligget i at der om natten, eller når man ikke er hjemme , bliver koldere i rummene og gulvet, så varmetabet gennem vægge og sokkel mindskes. Hvis systemet er meget trægt, vil temperatuen falde langsomt og besparelsen bliver tilsvarende mindre.

Kommentar
Fra : cardos

Dato : 06-10-08 08:46

Hej Jeg har på først sal trægulv, og under beton gulv. Med hver sin pumpe. hvis det ikke tager skade, så ville jeg tro jeg ville kunne slukke kl 19-20 aften og tænder først kl 5 morgen, og det ville så være varmt igen når vi komme hjem efter arbejde/skole. Og jeg har et par tænd og sluk urer iforvejen så for at prøve det af er jo ingen problem.

Jeg syndes det bliver ret hurtige varmt, 3-4timer så er det varmt igen huset, hvis det har været slukket helt ned

Men skal lige høre, når man slukke pumpen, så stopper flowet 100% eller hva ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-10-08 12:46

Men skal lige høre, når man slukke pumpen, så stopper flowet 100% eller hva ?

svar:Sandsynligvis.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-10-08 23:01

Så længe der er lidt varme vil der være lidt flow Men som sagt opnår du ikke nogen synderlig besparelse