/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Forviring størelse op foto
Fra : hjerterum
Vist : 2160 gange
300 point
Dato : 05-10-08 22:08

Jeg er blevet lidt forviret på de størelser jeg kan få mine digitale foto fremkalt på. mit camera tager i forholdet 3:4 så derefter har jeg så været i gang i mit foto program og nu er mit foto 13X18 det har jeg selv valgt og hvorfor lige den størelse ja jeg gik ind på Bilkas foto side og der stod der et sted 13 cm- 2:3 mål 13x18 Reele mål 12,7x19,0 cm og så gik der en uge og mine foto kom i en størelse der hedder 12,6 x 17,4 hvad er det for en størelse ??????

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 05-10-08 22:35

13x18 er en "gammel" størrelse. Nu hedder det 10x15, 14x21 og 20x30.
Hvis du konsekvent laver dine billeder i 20x30 er du godt hjulpet.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 05-10-08 23:26

Da dine fotos er i formatet 3 x 4, betyder det at billedets længde er billedets højde gange 1,333.

Derfor passer 13 x 18 jo ikke til dit format. 13 x 18 er eksempelvis det format man kan forstørre et 24 x 36 negativ op til (med lidt beskæring). 24 x 36 har jo et højde/bredde forhold på 2 x 3, hvilket ikke svarer til det format på 3 x 4, du arbejder med.
("Dit" format anvendes meget ofte i digitale kameraer i modsætning til analoge kameraers 24x36.)

Det fremkomne forslag om at du bør vælge 10x15, 14x21 eller 20x30 forstørrelser, hjælper dig heller ikke, dersom du er ude efter en forstørrelse, der ikke beskærer dit foto i enten højde eller bredde. For de nævnte formater har jo alle et sideforhold på 2x3, hvilket ikke svarer til dit 3x4.

Du kan rent faktisk gå ind på Bilkas forklarende side https://asp.photoprintit.de/microsite/10021/quality.php og læse mere om størrelses-forholdet på længde / bredde.

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 06-10-08 19:25

Det link du beskriver er også der jeg har været inde, prøv at gå derind igen og gå så ned til 13cm 2:3 der står der 13 X 18 og derefter 12,7 x 19,0 cm skulle jeg så havde lavet mit foto i Photoshop i størelsen 12,7 x 19,0 er det det de mener.... ellers forstår jeg ikke deres side.

For at gøre forviringen total så se også deres 9 cm 2:3 der står der 9X13 og derefter 8,9 x 12,7 det kan jeg ikke få det til jeg får noget der hedder 8,9 x 13,35

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-10-08 19:30

HAR DU IKKE FÅET SVAR NOK??????????????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-08 19:35

Når jeg får lavet billeder gennem Merlin i den størrelse der hedder 10 (x15) bliver mit billede kun 10 X 13 på grund af mit apparats billedstørrelse 3x4.

Men jeg benytter et billedprogram og beskærer billedet i størrelsen 2 X 3 og så kommer de i 10X15

Jeg bruger Adobe photoshop Elements 2 som klarer opgaven med en fast maskestørrelse.

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 06-10-08 22:39

Først til dig ( hawaii7 )
Så længe du ikke bidrager med andet end at råbe så find dig et andet forum.
Og nej jeg har faktisk ikke fået noget svar på det jeg har spurgt om.

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 06-10-08 22:42

Det link du beskriver er også der jeg har været inde, prøv at gå derind igen og gå så ned til 13cm 2:3 der står der 13 X 18 og derefter 12,7 x 19,0 cm [U]skulle jeg så havde lavet mit foto i Photoshop i størelsen 12,7 x 19,0 er det det de mener[/U].... ellers forstår jeg ikke deres side.

For at gøre forviringen total så se også deres 9 cm 2:3 der står der 9X13 og derefter 8,9 x 12,7 det kan jeg ikke få det til jeg får noget der hedder 8,9 x 13,35

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 06-10-08 22:49

Kære hjerterum.
Prøv at formulere dig klart. Hvad vil du? Vl du have dine billeder til at passe til de gængse størrelser? Fint så er det mit svar der kan bruges.
Vil du have billedet 13x18 så er der ganske rigtigt nogle skæve decimaler. Men så kunne du bare have spurgt: Hvad er den nøjagtige størrelse for et 13x18 fotopapir. Der bliver jeg dig svar skyldig, det er mange år siden jeg har brugt de gamle størrelser, men jeg er sikker på der er nogle derude der har et gammelt billede ved hånden de med glæde vil måle or dig.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-10-08 22:50

Kan du bruge det her til noget - spørger jeg som ikke er fotokyndig

Billeder taget i formatet 3:4 fremkaldes med andre ord så de bliver 10x13,5 cm, fremfor 10x15 cm. Det skyldes at vi ikke beskærer originalbillederne, men papiret så det passer til billedet.

Skulle billeder i format 3:4 fremkaldes i 10x15 cm, skulle vi ind og ændre i billederne ved at forstørre og dernæst beskære den korte led - og derved fjerne dele af motivet. Det har vi valgt ikke at gøre.

Desværre er de forskellige producenter af digitalkameraer endnu ikke enige om en standard, hvor billedet udfylder hele papirarealet ved 10x15 cm. Mange digitalkameraer tager billeder i et andet format end det gamle filmformat. I det gamle filmformat er forholdet mellem billedets højde og længde 2:3. Men digitalkameraer tager billeder i formatet 3:4. Det vil sige at hvis du bestiller digitalbillede til fremkaldelse i 10x15 cm, vil højden på dit billede altid være 10 cm. Men længden vil ikke være 15 cm, men ca. 13,5 cm, fordi vi beskærer papiret så det passer til billedet.

Hvis du ønsker at få dine digitalbilleder i det gamle filmformat, kan du beskære originalbillederne så de har format 2:3, inden du bestiller til fremkaldelse. Dette kan du gøre ved hjælp af det billedredigeringsprogram der fulgte med kameraet, eller i et program som fx Photoshop. Nogle kameraer har desuden mulighed for at indstille dem til at tage billederne i format 2:3

http://tdconline.dk/foto/faq.php?id=75206

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-08 22:53

Her får du nogen skemaer med printstørrelser i henholdsvis centimeter og i pixel

http://www2.olympus.dk/consumer/208_741.htm

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 07-10-08 09:27

Tak til alle jer der gider prøve at forklare mig.....
Undskyld hvis jeg er lidt tung i opfattelsen, men jeg fatter stadig ikke det her, en råber af mig og en siger at jeg skal formulere mig klart, Prøv at læse det allerførste indlæg på denne side, ,altså det som det hele drejer sig om, jeg ved godt hvordan man regner 2:3 og 3:4 formater ud men jeg kan ikke forstå den udregning Bilka bruger på deres hjemmeside, det er det jeg beskriver, intet andet.

Jeg beskriver at jeg selv har lavet et foto i Photoshop i 13x18, og jeg skriver også at grunden til at jeg har lavet et foto i 13x18 er at den størelse så jeg på Bilkas hjemmeside, og så troede jeg også at jeg fik den størelse, men det fik jeg ikke, den blev nu 12,6 x 17,4 og den størelse kan jeg ikke finde på deres side.
Og så var det jeg fik den geniale ide at spørge jer herinde hvad er det jeg har gjort forkert, for der står jo 13X18 på Bilkas hjemmeside.
Skulle jeg havde beskåret det i en anden størelse i Photoshop.

Accepteret svar
Fra : larshau

Modtaget 300 point
Dato : 07-10-08 09:46

Den sikreste løsning ville vel nok være, at du tog / tager direkte kontakt til Bilkas foto-service og beder dem forklare dig hvorledes dine problemer kan løses.
Så kan du jo skrive et indlæg til os alle om, hvordan det kan være at fotomaskinerne vælger nogle forskellige formater.

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 07-10-08 10:28

Så har jeg kontaktet Cewe Colow som også har med Bilka foto at gøre.....
Det format jeg har fået fra det tyske laboratorium som lyder på 12,6 X 17,4 er en fejl det format eksistere simpelthen ikke, og hvordan jeg lige har fået det kan de ikke svare på, men en fejl er det.
Jeg fik den besked at skulle jeg en anden gang have noget der ligner 13X18 så skulle jeg beskære mine foto i Photoshop til 12,7 x 19,0 altså 2:3 så ville jeg også få mine foto i den størelse, men det var også vigtigt at hvis jeg havde valgt at påføre mit foto tekst, at jeg sørgede for at denne ikke kom for tæt på kanterne da jeg skulle regne med at der kunne gå 2 til 3 % tabt ved beskæring.
Så de undskyldte det der var sket.

Tak for jeres hjælp alle sammen.

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 07-10-08 10:29

Tak for svaret larshau.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 07-10-08 14:07

Selv tak! Vi er jo en hel stribe der burde dele disse point, men det er for besværligt at gøre.

Men vi blev jo alle en smule klogere på det problem.

Og hvordan er det så lige de siger:
Hvem ka' Bil..