/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Sikkerhedsvagt?
Fra : LarsLøkken
Vist : 3452 gange
100 point
Dato : 05-10-08 15:29

Hvilken uddannelse skal man have for at blive sikkerhedsvagt? (Eller hedder det Security guard?) Eller er det nok med et kursus? Jeg tænker her, på det job, hvor man står i eksempelvis butikscentre, eller går i gågader etc. Jeg har forsøgt at finde info om det på nettet, men det er en jungle, synes jeg!
Er der nogen der har erfaringer med denne uddannelse eller dette kursus, og ved om det er i Nordjylland?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-08 15:49

I dette link står der alt du efterlyser

http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-vagtfunktionaer

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-10-08 15:51

Søg på vagtuddannelse på Google, så får du en masse muligheder, bl.a. AMU centre

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-10-08 16:08

Jeg fik vagtkurset på AMU København og blev efterfølgende ansat i Falck Securitas.
Det er et 37 timers kursus med afsluttende prøve. Prøv at kontakte AMU Ålborg .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-08 16:14

Fra mit link

Om jobbet

Sikkerhedsvagter arbejder med overvågning . Du kan fx arbejde i bygninger, institutioner og forretningsområder for at sikre varer og materiel. Du kan også beskytte informationer i it-systemer. Overvågningen sker som regel, når medarbejderne er gået hjem, men den kan også i visse tilfælde foregå i arbejdstiden.

Sikkerhedsvagter bliver også kaldt vægtere eller vagtfunktionærer. Der er forskellige vagtformer:

Den ronderende vagt foregår på forskellige tidspunkter på virksomheder inden for et bestemt område. Sikkerhedsvagterne er til fods eller i bil. Somme tider har de hund med. De skriver rapport til kunden om uregelmæssigheder, også selv om der kun er tale om et åbent vindue. Vagttjenesten foregår for det meste om natten, i weekender og på helligdage.

Den stationære vagt foregår fast på en virksomhed eller lignende, fx som portvagt ved indgangen.

En særlig vagttype er service- og centervagt, hvor vagten skal forhindre uro og hærværk. Det kan fx være på jernbanestationer, i supermarkeder, butikscentre eller gågader. Vagten skal også yde service til stedets kunder, fx vise vej.

Vagter i butikskontrollen, også kaldet butiksdetektiver, arbejder normalt i civilt tøj. De samarbejder ofte med centervagterne om at holde øje med, at kunderne ikke forlader butikken med varer, som ikke er betalt.

Kontrolcentralen er det sted, der modtager og behandler alarmsignaler og meldinger fra vagterne. Kontrolcentralen er bemandet døgnet rundt. Kontrolcentralen dirigerer vagter ud til steder, hvor der er konstateret uregelmæssigheder. Det er også herfra man tager kontakt til kunder, politi, Falck og andre myndigheder, når det er nødvendigt.

Bodyguard er betegnelsen for en personlig sikkerhedsvagt. Personlige vagter hyres til at passe på en eller flere, ofte kendte, personer, når de færdes offentligt. Ved officielle besøg af udenlandske regenter, politikere eller andre, udføres sikkerhedsopgaverne af specialtrænede politifolk.

Som dørmand i virksomheder med alkoholbevilling, fx diskoteker og værtshuse, skal man godkendes af politiet. Og man skal have gennemført AMU-uddannelsen til dørmand inden for Reception, servering og service.

For at få ansættelse som sikkerhedsvagt kræves det, at du har gennemgået et 3-ugers grundkursus for sikkerhedsvagter på et AMU-center, Vagtservice. Har du gennemført erhvervsuddannelsen til Sikkerhedvagt, er dette uddannelseskrav også opfyldt.

Du skal have en ren straffeattest, være fyldt 18 år, og nogle steder skal du også have kørekort. Du skal have en god fysik, være selvstændig og have en god evne til at optræde myndigt. Ansøgere over 23 år foretrækkes.

Inden ansættelse skal du godkendes af politimesteren i den politikreds, hvor vagtselskabets hovedkontor ligger.

Som vagt har du tavshedspligt om de forhold, som du får kendskab til i tjenesten. Du bærer ikke våben.

Arbejdsplads
Som sikkerhedsvagt kan du arbejde i offentlige institutioner og ved private vagtselskaber og virksomheder.

Løn
Begyndelsesgrundlønnen hos de private vagtselskaber er ca. 20.000 kr. om måneden. Ud over grundlønnen er der en lang række tillæg i branchen

Fremtidsmuligheder
Sikkerhedsvagter i de større vagtselskaber har mulighed for at blive forfremmet til fx vagtmester.

Der kræves autorisation for at oprette selvstændig vagtvirksomhed, og du skal være mindst 25 år. Desuden skal du have dansk indfødsret og bopæl i landet. Du skal have ren straffeattest.

Der er gode muligheder for at få job.

Mere uddannelse
På AMU-centrene i København og Århus er der kurser i bl.a. Vagtservice. Kurserne er arbejdsmarkedsuddannelser, og der er mulighed for befordringsgodtgørelse osv.

Andre kurser inden for sikringsteknologi og adgangskontrol tilbydes af Nordisk Uddannelsescenter, Sikrings- og Alarmteknik (NUSA) i Frederikshavn.

For ikke-faguddannede er der mulighed for at tage erhvervsuddannelsen til Sikkerhedsvagt.

Få mere at vide
Vagt- og Alarmbranchens Arbejdsgiverforening
www.sba.dk

Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Landssammenslutning
www.vsl.dk

Nordisk Uddannelsescenter, Sikrings- og Alarmteknik (NUSA)
www.nusa.dk

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-10-08 17:10
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-10-08 23:03

http://www.vidar.dk/vidar/vidpubre.nsf/0/17769DA24E1E715FC12570F70067681B?OpenDocument

betegnelsen er sikkerheds funktionær

du skal være opmærksom på at du skal have absolut ren straffeattest for overhovedet at komme i betragtning til jobbet.

Du kan med helt kontakte nærmeste stats autorisrede vagtfirma for nærmere besked

ps de stakkels 15 dages grundkursus klarer du vel selvom de måske ikke lige ligger hvor du ønsker - det er jo med tag over hovedet og bespisning - de resterende kurser får du senere hvis du opnår arbejde og betales af arbejdsgiver.

vær opmærksom på din psyke - mange vagtfunktionærer bukker rent faktisk under for de vekslende arbejds tider - og mange kan ikke klare at for eks gå rundt på virksomheder om natten på ronderinger osv.