/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Atmos brændefyr og akk.
Fra : Mougli_97
Vist : 5539 gange
225 point
Dato : 05-10-08 09:36

Hej

Jeg står for at skulle opsætte et brændeanlæg.
Jeg har indkøbt følgende:
Atmos DC25 S 25 kw kedel.
1000 l Akkumuleringstank
Laddomat ladeventil.
40 l åben ekspansions tank
Grundfos 25-60 Alpha+ cirkulationspumpe.

Er der en venlig sjæl herinde der har et diagram over hvordan jeg skal sætte det sammen med rør og ventiler osv.

Mvh.

Christian

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-08 09:38

Din ekspansionsbeholder er for lille

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-10-08 09:51

du skal have min. 7% af rumindholdet i hele anlægget somexpansion.dvs. 70 liter +den volumen der er i dit anlæg. det bliver nok nærmere 80-85 liter du skal have. du kan klare det ved at sætte en extra tank af samme slags som du har nu.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 10:13

Jeg har haft en vvs mand ind over projektet, han sagde at det var rigeligt med en 40 liters ekspansions tank.
Hvad sker der ved at anvende en 40 liters ?

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 10:27

Det undrer mig godt nok, for jeg har læst flere steder at ekspansionen skal være 7-8% af anlæggets volumen, men jeg kan nå at ændre bestillingen på ekspansionen endnu.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-08 10:27

Ny VVS Mand. Ham du har, ved for lidt.

Resultat = Enten render beholderen over, eller render tør, hvilket kan give luft i installationen. Tror faktisk man anbefaler 8% af anlægsvolumen som ekspansion.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 10:29

Okay, så må jeg have en anden til at se på det.. Han snakkede heller ikke noget om shunt ventiler osv.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 10:41

Men ved i hvordan jeg skal sætte det sammen ? En tegning ville være meget fin :) Og hvilke rør dimensioner skal det være ? og hvilken type rør ? Fjernvarmeslangen er 2x 32 mm. med 160 mm kappe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-08 10:51
Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 11:02

Ja det er en fin skitse, den der røgrørs termostat der sidder er den forbundet med laddomaten elektronisk ? Og så sidder der noget termometer og styring lige før radiatoren på fremløbet, hvad er det ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-10-08 11:05

Det er sådan at de børn i skolen som ikke kan lære at læse og regne ordentligt, mener man bedst egner sig til at blive håndværkere. De fylder godt i vvs branchen hvor der netop er behov for at man kan læse en anvisning og beregne systemerne.
Resultatet er at dimensionering af vvs folk og montering efter brugsanvisning almindeligvis bliver forkert.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 11:13

hmm.... Det er sgu lige før jeg bare selv går igang med det, det kan jo ikke være så svært, jeg har ændret bestillingen af ekspansion til 100 l.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-08 11:15

...og dem der slet ikke duer til en skid, bliver ingeniører. Deres fadæser er til gengæld til at få øje på.

PS Jeg er ikke VVS-mand, men kan sagtens regne den slags. Er lidt tilbageholdende i denne tråd. Kan ikke lide at sidde og dimensionere noget jeg ikke har set. Desuden bryder jeg mig ikke specielt om den anlægsopbygning du har tænkt dig.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 11:18

Er det fordi det er et brændefyrings anlæg ? Vi har snakket om det før kan jeg huske. Jeg fulgte dit råd mht. de præ isolerede rør. 2x32 mm. pex med 160 mm kappe.

Men jeg må kunne lave det selv... bare vandet cirkulerer og der er plads til det kan udvide sig, så det ikke siger bum.....

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 225 point
Dato : 05-10-08 11:22

Dimsen der er placeret før fremløbspumpen er en termostatisk shuntventil.

Husk iøvrigt lukke haner omkring pumper. Og få nu lige placeret ekspansionsbeholderen sådan den virker som luftfælde .

Fylde arragement laver du med tre kuglehaner, således du kan gennemskylle anlægget. Håndtagene skrues efterfølgende af, så du ikke fejlagtigt afspærrer.

Men igen, det er ikke rart at dimensionere noget man ikke har set.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 11:27

Jeg tror jeg er ved at have fat i det. shunt ventilen sikrer at fremløbet ikke bliver for varmt i forhold til hvad rørene kan tåle, i dette tilfælde 95 grader c. korrekt ? Jeg har tænkt mig at lave rørføringen i mindst 1" rør. Så skulle det være fint i forhold til tryk og afstand.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 11:37

Okay hvordan får jeg den til at virke som luftfælde ??

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 13:24

hmm... Jeg laver det selv efter det diagram du gav mig. Det ser ikke svært ud. Vil i anbefale plastic rør eller sort-rør ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-08 17:20

Alt omkring kedlen i presfittings eller gl dags RG sort rør. Inde i huset kunne alupex være et alternativ.

Læs tegningen igen. Af hensyn til udluftning mv foreslåes 1 1/4" omkring kedlen. Min gamle trækedel mener jeg var tilkoblet med 1 1/2"

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 17:57

Jeg kan se at frem og retur på kedlen er 1,5" muffer, så det ville jo være ideelt at holde rørene omkring kedlen i 1.5" sort rør. Det ville også passe glimrende med de 32 mm pex der skal i jorden. Hvad så inde i mit bryggers, der er det 2" rør. Betyder det noget når jeg tilslutter fjernvarme slangen der ?

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 18:07

Jeg tænker på overgangen fra 32 mm pex til 2" rør ?? Vil det gå galt ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-08 18:55

Umiddelbart nej. Men igen lidt farligt at rådgive omkring noget man ikke har set!

Du bør få rådgivning af een der ved lidt om den slags. Om fornødent må du betale et eller andet for ydelsen. Der må jeg (omend nødigt) medgive Transor at der findes for mange, der ved for lidt. Men dette gør sig i særdeleshed også gældende inden for ingeniørfaget (som Transor også så fint har bevist ved flere lejligheder). Det ville jo være træls hvis du bruger en masse penge og tid på at skrue noget sammen der virker for dårligt. Og når du selv skruer, har du kun dig selv at takke (skælde ud på), hvis tingene ikke virker optimalt. Desværre har VVS-faget i årevis været plaget af: "Forsøg og se om det duer, hvis ikke, monter noget større".

Et lille PS: I sidste uge måtte jeg ud, og hjælpe en garvet VVS montør med at læse autoriserede VVS diagrammer efter at han selv og to overmontører havde givet fortabt! Det er lidt bekymrende!

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 05-10-08 19:32

Ja det nytter jo bare ikke noget at den der rådgiver ikke ved noget om det !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-08 19:50

Der er masser der ved noget. Problemet som lægmand, er at finde ud af hvem!

Godkendelse af svar
Fra : Mougli_97

Dato : 15-10-08 22:12

Tak for svaret 3773.