/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk i IDE1
Fra : Marc88
Vist : 436 gange
40 point
Dato : 04-10-08 15:46

Hej alle!

Jeg har 2 computere hvori den gamle af dem indeholder min 400BG opbevaringsdisk. Den vil jeg gerne have over i min nye computer. Problemet er, at i den nye computer er der kun et IDE-stik, som bliver brugt til DVD-drev samt DVD-brænder. Primary-disken i min nye computer er koblet til via SATA-stik. Min gamle opbevaringsdisk har dog ingen SATA-udgang, kun IDE.

Jeg tænkte derfor på om jeg kan tage det ene IDE fra eksempelvis DVD-drevet og putte den ind i min opbevaringsdisk. Kan det lade sig gøre at dele et fladkabel mellem DVD-brænder og slavedisk?

Der er en udgang der hedder FDD1 eller lign.. Går ikke udfra jeg kan køre min IDE harddisk i det stik?

Hvis mine idéer ikke er holdbare, kan jeg så overhovedet komme til at sætte min IDE-disk i min nye computer?

Mvh Marc

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 04-10-08 16:11

IDE-Fladkabler som har 2 stik kan bruges til DVD/CD/DVD-brænder/Harddisk
Men kun 2 ad gangen og den ene skal være Master og den anden skal være Slave.
Det kan give lidt bøvl med at indstille boot-rækkefølgen når du har en SATA med styresystem.
Dog kan det sagtens lade sig gøre.
I første omgang skal den gamle HD sættes som den DVD som tages ud.

Husk ved forsøg at både strøm og datakabelbegge skal af og på.

Du kan bag på DVD læseren se hvad den er sat til
Oven på harddisken står hvordan jumperen sættes.

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 04-10-08 16:18

Okay super!
Var bare ikke sikker på, at man både kunne have DVD og HD på samme fladkabel.

Nu er der ingen chance for at jeg brænder min gamle HD af vel?
For har omkring 300 BG som ikke må forsvinde og kun en 120 gb backupdisk.

Tak for dit hurtige svar.

// Marc

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 04-10-08 16:52

Jeg tog chancen og det fungerer skide godt. Tusind tak for hjælpen og god weekend :)

Godkendelse af svar
Fra : Marc88

Dato : 04-10-08 17:46

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-08 18:42

Ok - - Men nu skal du ikke begynde at "køre" programmerne fra den gamle comp.
Hvis altså den gamle HD har et styresystem liggende.
Kun hente og lægge filer på den harddisk.