/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Genbruge gammelt gulv
Fra : kristianc
Vist : 4988 gange
100 point
Dato : 03-10-08 10:28

Hej
Jeg har pt et massivt parket gulv der er sømmet i nogle strøer.
Under strøerne er der 60 cm krybekælder med støbt bund.
Jeg er nu kommet frem til at jeg vil fylde krybekælderen op med 34 cm leca herpå 15 cm sundolitt så vil jeg ligge plastik, rionet, varmeslanger og så støber 12 cm beton ovenpå.
Men er der slet ingen måde hvorpå jeg kan genbruge mit dejlige massive parketgulv? Det koster jo over 1000 kr pr kvm at købe nyt massivt.. :S

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-10-08 11:03

Kan du pille det op så det kan genbruges, kunne du jo vælge at sætte det til salg, til en pris. Der er altid nogle som vil være interesseret.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-10-08 11:03

kristianc

husk lige at den idielle afstand fra varmerør til overkant beton er 8 cm, samt skal varmeslangerne ligge med en agstand på 300 mm

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-10-08 11:04

kristianc

afstand selvfølgelig

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-10-08 11:06

kristianc

vær opmærksom på at det nye gulv skal være godkendt til vandbåren gulvvarme.

per

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-10-08 11:10

Det er næsten umuligt at få et godt resultat ved genbrug af et sådant gulv desværre Det har jo tilpasset sig lige nøjagtig som det jo nu lå igennem mange år så der vil være revner og sprækker allevegne ved genpålægning også selvom du så nummererede dem så vil et ændret underlag også ændre parketten

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 03-10-08 11:18

Hej
Mange tak for alle svarene.

1. Så skal jeg måske nedsætte mit betonlag til 10 cm så når man trækker rionet og slangerfra lægger der omkring 8 cm ovenpå ?

2. Tænkte nok at det ville blive umuligt. Men tror I man virkelig kan sælge det? Og hvis ja skal jeg så selv tage det op eller vente til folk har set det?

Kommentar
Fra : dk.betjenten

Dato : 03-10-08 11:18

Citat
vær opmærksom på at det nye gulv skal være godkendt til vandbåren gulvvarme.

hmmm .... - det lyder sandelig spændende - hvor er det lige man får godkendt sådan et gulv, som ikke er støbt endnu ???

Kommentar
Fra : dk.betjenten

Dato : 03-10-08 11:21

KristianC

Du bruger sådan nogle afstandsholdere af plast som monteres på rionettet og hvori du lægger din varmeslange - på den måde får du både den rigtige afstand imellem og op mod færdigt gulv.

god week-end

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-10-08 12:37

Har du børn og have og solide træer-så hjælp ungerne med at bygge en hule -gjorde det holdt fint i ca 10 år mens huler var interresandte-kan jo også bygges på jorden

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-10-08 12:37

Tag nogle billeder af dit gulv, inden du optager det, (fjern- og nærbilleder), så har du selvfølgelig en chance mere, -når du sætter det til salg på "Gul & Gratis".

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 03-10-08 12:38

iham> ???? Bygge en hule af trægulvet??

Takker for alle input

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-10-08 15:06

Hvis du godt vil have dit gulv op med så små skader, og så lidt bøvl som muligt, kan jeg anbefale Bahcos sømudtrækker, en ordentlig djævel af en massiv jerndims, temmelig dyr, men laver minimale skader (stadig for meget til du kan lægge gulvet igen) og gør det hurtigt. Købte sådan en da jeg skulle have 110 m2 gulvbrædder op på loftet for at isolere. Og den kan også klare dykkere! På loftet kunne jeg vende brædderne og lægge dem på igen med dykkere i de samme huller, men det kan du vel ikke med dit parketgulv? Medmindre du kan lægge det på og høvle det af bagefter?

se fx her http://multikoeb.dk/vaerktoej/haandvaerktoej/koben/bahco_soemudtraekker_450_mm_4606_da.html

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-10-08 16:03

dk.betjenten

du har nok drukket af natpotten hva???

per

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-10-08 17:00

Nu skal du jp lige gøre ig klar at det gulv du har nu jo er fastgjort i strøer og ikke ligger flydende. Et flydende gulv skal jo fuldlimes i feder og not for at kunne blive liggende, og monteret med afstand ud til væggen for at det kan arbejde. Det er især vigtigt når det er massivt.
Dernæst er betonlaget som du selv siger idielt med 12 cm. Når du lægger rionet ovenpå isoleringen og monterer varmeslangen derover i de tilhørende afstandsklodser kommer de 8 cm faktisk til at passe. Sørg for at slanger er godt bundet til så den ikke svømmer op til overfladen i betonen.
Har selv lavet utallige gulve på den måde

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-10-08 19:01

du kan sagtens lægge et massivt parketgulv ovenpå et betongulv. det hedder bare bøjleparket. og det holdes sammen af nogle små metalbøjler, som klikkes i et spor i bagsiden af brædderne. men du kan ikke bruge det gamle gulv til det. du kan iøvrigt heller ikke tage detop uden at det tager alvorligt skade, så glem den ide. men du kan få mange slags klikgulve der ligner parket og også i en rigtig god kvalitet. det ville jeg nok vælge hvis jeg var dig.

tømreren