/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pilleovn
Fra : prosat
Vist : 4587 gange
400 point
Dato : 02-10-08 22:21

Hej Kandu folk.

Har søgt efter pilleovne, og kan se at det jeg finder er fra 2005, så måske det er tid til en opfrisker:

Spørgsmål. Vi har haft brænde ovn i flere år, (skovet selv, savet selv, kløvet selv, stablet selv, osv.osv)

Sidst købte brændeovn 2007, men nu er jeg træt af alt det arbejde der med brændet,(alderen begynder at melde sig) og vi ovejer meget seriøset at anskaffe os en pillebrændeovn men en kvalitets ovn, har søgt og besøgt et par forhandlere som selvfølgelig roser de ovne som de sælger og nævner selvfølgelig alle de svagheder som de andre ovne har. ?????

Vi bor i et alm. parcelhus kvarter 160 kvadratmeter i vinkel, husene er fra 70'erne (isolering er fra samme årtid) med efterfølgende efter isolering på loft, nye vinduer og så kan vi ikke rigtig gøre mere for at nedbringe prisen for varmeudslip med mindre vi vælter ydrevægene og byger dem op igen med 200mm isolering.

Vi bor i en kommune hvor der er fjernvarme pligt, det årlige forbrug I træ, ASK BØG EG har været mellem 6 - 8 meter på en fyrings sæson ( små 6 mdr.) hvor vi først fyret op i ovnen når vi kommer hjem fra arbejde, skorsten er muret u/isokærn.

Vores brændeovn er placeret i hjørnet i stuen som er på 70 m2 længst væk fra de øvrige rum da skorsten er bygget så man har en indedørs afgang og som samtidig er en udendørs "pejs" hvilkket gør at den pilleovn vi søger skal kunne varme både stuen og helst efterfølgende vinkelrum(brændeovnen har kunne klare det),.
Vi har som skrevet besøgt en forhandler i området som forhandler ecoteck og har søgt på en Camlimax på internettet.

Vi er ude efter gode råd og personlige oplevelser som vi skal tage hensyn til/bruge inden vi køber en pilleovn, har forstået så meget at vi skal mindst bruge en 8 kw, hvad er jeres oplevelser mellem 6 mm - 8 mm savsmuldpiller kontra birketræ's piller, daglig brug, rengøring. dag/nat temp indstilling.

Hvad er jeres personlige oplevelser af en pilleovn, og hvad er et most i dagens dk
mest muligt for ens surt opsparet kroner.

Mvh
Prosat

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-08 22:24

Pilleovne larmer en del

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 02-10-08 22:25

Ikke dem vi har hørt, det gjorte de I gamle dag.

Prosat

Accepteret svar
Fra : janik

Modtaget 410 point
Dato : 02-10-08 22:32

vi har kørt med pilleovn i 3 år og den larmer ikke*SS*
Men du skal ikke købe den for billigt.
mcz ovn er af de bedste på marked rengørnigvenlig og næsten
støjfri.
http://www.sitecenter.dk/bendix-kynde/scrapbog1/view.nhtml?profile=scrapbog1&UID=10006
jeg kan kun anbefale denne ovn..

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 02-10-08 22:36

Hej janik.

Vi har været omkring MCS, forhandles ikke i vores nærområde, skulle efter sigende være svære at få reservedel til, dårlig service fra Jemix ??.

Bor i Vestjylland/Holstebro

Ret mig hvis jeg er helt ude i skoven.

Mvh

Prosat

Kommentar
Fra : janik

Dato : 02-10-08 22:52

prosat
det tror jeg ikke har fået lavet bundkortet under garantien
den havde en fejl, efter 2 dage kom en servicemontør .
Han sagde at det var en af de bedste ovne .

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-10-08 06:00

du bør få monteret varmeflytning hvis ikke du har det allerede. det giver en meget bedre udnyttelse og fordeling af varmen. og det kan laves for under 5000 kr.
der er stor forskel på træpiller. jeg bruger selv nogle der hedder crown,og de er ganske udmærkede. jeg har også prøvet polske, men der var meget sand i, og det giver en del slagger, som der absolut ikke skal være i forbindelse med afbrænding af træpiller.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-10-08 09:20

Vi bliver aldrig enige der Trimare http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=76013

Jeg ville købe en spanioler propel.

De senest pillebrændeovne jeg har hørt har klart være tålelige - rent støjmæssigt.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-10-08 15:45

Synes at økonomien i pilleovne begynder at blive temmelig tvivlsom.

Hvis du prøver at regne på hvad en kvalitetsovn der ikke larmer koster og så lægger forbruget af kvalitets piller oveni så kan du fyre med brænde der er leveret savet og flækket i temmelig lang tid.

Der er mange dårlige billige træpiller på markedet men det er altså ikke så meget værd.

Godkendelse af svar
Fra : prosat

Dato : 04-10-08 12:41

Tak for svaret janik.

Jeg var lidt hurtig på aftrækkeren med hensyn til service på MCZ samt at der ikke fandtes en forhandler i vores område.

Valget stod mellem KPM - MCZ til sidst.

Vi har hertil formiddag købt en Athos Multair MCZ, til en rigtig god vestjysk pris, lev incl. 2t piller ogsat incl tilpasning af afgangs rør til skorsten. 26.700kr

levering på mandag.

Tak for jeres svar.

Prosat