/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
temp og magnet
Fra : jeansgade
Vist : 682 gange
500 point
Dato : 02-10-08 20:54

Siden jeg har så mange point, og ikke kan gogle kan jeg fyre dem af her. Hvor varm eller kold skal en magnet "naturlig eller elektro" være, før den mister sin "kraft" eller har det ikke nogen indflydelse??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-08 20:55

vi skal ikke lave dine lektier

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 510 point
Dato : 02-10-08 21:18

Jeg kan ikke linke direkte, men prøv at læse i det øverste link på siden

http://www.google.dk/search?hl=da&q=magnet+miste+sin+magnetisme%2Bvarme&meta=

Du kan sikkert også finde en del på www.duda.dk når du klikker ind på fysik i skoleskemaet

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 02-10-08 21:19

Jeg går knap i skole, teil mein maan. sidder lige og keder mig dit f.... luk rø..n din n..hat . læs min profil inden du "føler dig alt for voksen, blev du smidt ud fra lære semi fordi du trode de andre snød eller hvad. Videre til næste person Tak. sikke et f...s

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-10-08 21:36

Jeg mener jeg har set en magnet der når den var kold opførte sig som en magnet men når den fik stue temperatur så var den vist ikke magnetisk. Jeg ved ikke om det er dem som kaldes superledere.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 02-10-08 21:40

Ja det må sku være det sidste nye... tag lige dette alvorligt men det er da lige før der falder en afgørelse ses i morgen drenge skal jo også på jobFfredag

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-10-08 21:53

Jeg har en temmelig kraftig magnet på værkstedet til f.eks. at holde en udsugningsslange til svejseværket Den duer ligegodt både sommer og vinter

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-10-08 22:01

jeansgade

Du henviser til at vi skal læse din profil (du er ikke en skoledreng), men der står ikke en sk.. i den. Der er ofte spørgsmål med lektier fra helt nyoprettede profiler og det er tydeligt at de vil have at vi laver deres lektier.

For et par dage siden var der et andet spørgsmål om magneter fra en gymnasieelev, deraf forvirringen.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 02-10-08 22:29

Sådan gik det sidste gang Du spurgte om magnetisme.

http://www.kandu.dk/Spg112822.aspx

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-08 23:07

Det kommer fuldstændig an på materialet. De moderne supermagneter baseret på neodym, jern og bor har curie-temperaturer nede imellem 105 og 180 grader celsius. De mister magnetismen, når de passerer grænsen og får den ikke igen medmindre man under stort besvær og en masse energiforbrug magnetiserer dem igen i kold tilstand. Andre magnetmaterialer (som ikke er nær så stærke) kan klare flere hundrede grader.
Man kan i øvrigt skræddersy jernforbindelser til at holde op med at lede magnetisme i et stort temperaturområde, hvor de laveste giver op nede omkring 90 grader og de højeste ved 450 - 500 grader. Teknikken bruges i termostat-loddekolberhvor man ved at bytte loddespids kan skifte arbejdstemperatur. Ved overskridelse af den valgte grænse kan loddespidsens bagende ikke længere tiltrække en magnetiseret jernstang, som så bliver trukket bagud af en fjeder og afbryder strømmen til varmelegemet.
Det hedder Curie-temperatur, fordi det var et fænomen, der blev udforsket af Pierre Curie, der fik Nobelpris for jobbet og i øvrigt var gift med Marie Sklodowska Curie, hende der fremstillede radium og Polonium.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-08 23:10

Og så mangler du forresten at kvittere for forrige lige så kvalificerede lektion i magnetisme fra min hånd!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-10-08 23:53

Hvad endnu en annulator ??? Det bliver man bestemt ikke populær af herinde på Kandu

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-08 23:57

Nåh hva pyt! Som underviser oplever jeg tit, at mine "unger" ikke fuldt ud værdsætter mine guldkorn. Mit nuværende hold forkæler mig dog på det punkt: De er usædvanlig opmærksomme, lydhøre og energiske.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 03-10-08 01:29

Hej Jeansgade

Jeg kan oplyse at en elektromagnet virkemåde ikke afhænger af temperaturen. Hvis du kan lave en elektromagnet der ikke smelter ved f.eks. 2000 grader vil den virke ligesågodt ved denne temperatur som ved stuetemperatur, hvis der i begge tilfælde sendes den samme mængde strøm igennem den.

En alm. stangmagnet vil ved opvarning miste dens magnetisme dette afhænger af hvilket materiale magneten er opbygget af. En stangmagnet får sin magnetisme fra uparede elektroner der kredser om atomkernerne. Disse uparede elektroner er alle vendt til at rotere i en bestemt retning vha. et kraftigt ydre magnetfeldt. Det er disse uparede elektroner der mister deres orientering ved opvarmning.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-08 01:31

Nix Simon. Jernkernen i din elektromagnet er holdt op med at virke ved væsentlig lavere temperatur. Læs venligst min 23:07-kommentar!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-08 01:37

Men for lave værdier af fluxen (den magnetiske "strøm") vil jernholdige materialer som hovedregel blive bedre og bedre til at lede magnetisme, jo højere temperaturen bliver. Men den størrelse flux, der kan ledes før jernet mættes, falder pænt ved stigende temperatur - falder så til 0 ved curietemperaturen.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 03-10-08 07:45

Ja pbp_et, det er jo nordsted 1. der har givet mig II svar ang mag. men tak tøser i har virkelig været en hjælp. folk lyder som små børn når de ikke får deres vilje" jeg vil, jeg vil, jeg vil"

Godkendelse af svar
Fra : jeansgade

Dato : 03-10-08 07:46

Tak for svaret Nordsted1. igen