/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Valg af riffel?
Fra : UnDeadHunter
Vist : 798 gange
40 point
Dato : 02-10-08 19:56

Kære brugere på kandu.

Jeg mangler lidt hjælp da jeg blev 16 for et halv år siden, og indtil videre har jeg gået med min lille og meget praktiske 222. Remington. og jeg syntes den har været god til råvildt. men nu er jeg blevet inviteret med på et par jagte på kronvildt. og har sagt nej til en jagt før. fordi jeg ikke har nogen riffel der er stor nok. men nu kommer spørgsmålet så. Hvis man skal have en god all aroun riffel, kan man så bruge en 308. til at skyde kronvildt med eller er den for lille? fordi jeg har overvejet at købe en 6,5,55 men jeg skal nok skyde mange skud og en 308. er jo billigere i ammo. og alt det der. så er en 308. velegnet til at skyde kronvildt? eller skal man højere op i kaliber?

Tak for hjælpen, på forhånd :D!

Accepteret svar
Fra : bb1

Modtaget 50 point
Dato : 02-10-08 20:07

Om du køber en 6,5 - 55 eller en 308 kommer næsten ud på et. 308 har dog en lidt bedre kugle bane, men netop p. g.a. dens højere udgangshastighed har jeg selv fravalgt den.
Gå på en skydebane og prøv og vælg så.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 02-10-08 21:53

Hej unge ven - valg af caliber i jagtriffel er vel først og fremmest afhængig af hvortil den skal anvendes. Har selv i mange år brugt en 6,5x55 både herhjemme og i Sverige. Med den rette kuglevægt er den stor nok til både elg og krondyr og ødelægger ikke meget kød. Jeg ved godt svenskerne er ved at køre den ud på et sidespor, men det tror jeg er mere brugernes skyld end caliberens. Det kendertegner som bekendt en dygtig jæger, at han ikke alene skyder godt men også kan lade være med at skyde ,hvis ikke chansen er optimal. Det er vel også nogle gange et temperament-spørgsmål. Jeg vil give bb ret - synes du skal prøve dig frem til du finder ud af hvilken en du synes om. Det er jo ikke et stykke værktøj man skifter ud hveranden dag...
Med jæger-hilsen
kryds;

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-10-08 22:15

Jeg bruger selv en 308'er, ikke minds fordi, der kan fås billigt spidsskarp ammo til den til baneskydning.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : UnDeadHunter

Dato : 05-10-08 16:00

Tusinde tak for de fine kommentarer. i har givet mig noget at tænke over :)

Godkendelse af svar
Fra : UnDeadHunter

Dato : 05-10-08 16:00

Tak for svaret bb1.