/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Fribeløb SU. AM-Grundlag el. ?
Fra : Vivi88
Vist : 2088 gange
20 point
Dato : 02-10-08 14:30

Hej.
Jeg vil høre on nogle herinde kan svare på om man skal regne ens egenindkomst ud fra AM-grundlag eller A-indkomst, når det drejer som om SUfribeløbet

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-10-08 14:44

Du skal (bl.a.) bruge det der hedder 'Personlig indkomst', dvs "Løn, honorarer, pension, dagpenge og indtægt ved selvstændig erhvervsvirksomhed er personlig indkomst. Derudover er personlig indkomst alle de indtægter, der ikke er kapitalindkomst eller aktieindkomst."

A-indkomsten er kun en lille del af det.
AM-grundlaget er også kun en lille (men lidt større) del af det.

Desuden indgår kapital- og aktieindkomst.

Så sammenlagt er hverken A-indkomst eller AM-grundlaget tilstrækkeligt.

su.dk og skat.dk har en mere fuldstændig vejledning.

Kommentar
Fra : Vivi88

Dato : 02-10-08 14:59

Ja okay, det har jeg set. Men det jeg bare gerne vil vide er, hvilke tal jeg jeg bruge når vi snakker om min lønindkomst?

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 10 point
Dato : 02-10-08 16:23

OK, nu snakker vi hvordan du finder LØNINDKOMSTENS andel i egenindkomsten. Er der andre uddybninger du vil gøre?

A-indkomsten er AM-grundlaget fratrukket AM-skatten (bruttoskatten), men selve AM-skatten (bruttoskatten) indgår ikke i den 'Personlig Indkomst' som skal bruges ved beregning af egenindkomsten. Derfor kan du lige så godt bruge AM-grundlaget til den slags. Men læs reglerne alligevel. Der kan være andre krøller som du ikke har oplyst om

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-10-08 16:28

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 0
- Annullerede 1
- Slettede 0
Ialt 3

... og det annulerede spørgsmål var der da en tre-fire seriøse bud på at hjælpe jer. Ikke lige den gratis kørelejlighed du helst ville have, men direkte at annulere et spørgsmål synes jeg er at pisse på dem der har forsøgt at svare efter bedste evne.

Kommentar
Fra : Vivi88

Dato : 02-10-08 16:52

jeg har ikke annulleret noget som helst. Jeg er glad for dine klar, og skal nok acceptere dem, men synes godt nok du skulle prøve en med en anden tone næste gang!!

Godkendelse af svar
Fra : Vivi88

Dato : 02-10-08 16:53

Tak for svaret henrikkrebs.