/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
kalveklump
Fra : piaskov
Vist : 9604 gange
50 point
Dato : 02-10-08 14:27

Hej kloge hoveder.

Jeg skal ha gæster på lørdag og faldt lige over en kalveklump på 2,3 kg.
Jeg har siddet og kigget efter opskrifter , men syntes ikke lige jeg kan finde noget der passer mig.
Den skal grydesteges !!! Så passer den sig selv
For nemheds skyld . Lidt doven har man lov at være engang imellem ik' !!
Gode ideeer til en lidt utraditionel opskrift mødeses med glæde .

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-10-08 14:41

Massere løg hvidløg æbler lauerbærblade kommen spidskommen paprika peber og salt så får du en dejlig steg der er ungarsk inspireret

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-10-08 14:42

Alle de nævnte indgredienser svitses først og puttes i igen når stegen er forstegt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 14:44

Husk nu at massere løgene og bare tag hvad du har på krydderihylden og plask i. Det er en Snaveinspireret opskrift.

Ellers vil jeg foreslå Ungarsk Gullashsuppe (Bográcsgulyás,)

1 kg skært okse/kalvekød
1 stort rødløg
1 stort zittauer løg eller bare 2 løg
Rosenpaprika
Cayennepeber
Porreringe
Gulerødder
Laurbærblade
Hele peberkorn
Frisk timian
Hvidløg – kan udelades
1 l vand
Salt
Peber
1 hønsebouillonterning
Champignon evt.
Creme fraice
Purløg el. persille

Resten kan du nok selv finde ud af LOOL Du er jo en knag i et køkken

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 60 point
Dato : 02-10-08 15:04

Hej
Her er en af mine egne favoritter : BEOUF BOURGUIGNON med kalvekød.

2kg Kalvebov eller kalveklump
6 tykke skiver saltet flæsk
ca 125 gr smør
10 skalotteløg
3-5 fed hvidløg
175 gr mel
1 fl rødvin ( God Bourgogne )
1 l god oksebouillon
5 laurbærblade
5 kviste timian
1 ds spsk koncentreret tomatpure
Salt og peber
500 gr små champignoner
400 gr skalotteløg
5 spsk hakket persille

Skær kødet i terninger og flæsket i meget små terninger.
Varm en gryde op ( helst en jerngryde ) og brun flæsketerningerne heri og tag dem op.
Brun kødet og tag også det op.
Kom evt. lidt smør i gryden ,hvis der ikke er fedtstof nok.
Hak løg og hvidløg og brun dem.
Læg flæsk og kød tilbage i gryden,drys melet over og rør det sammen og spæd med rødvin og bouillonen.
Tilsæt laurbærblade, timian, tomatpure, salt og peber.
Læg låg på og lad retten simre ved svag varme i ca. 1 1/2 time eller til kødet er mørt.
Tilsæt de hele skalotteløg 15 minutter før retten skal serveres og champignonerne 5 minutter før retten skal serveres.
Jævn ,hvis den er for tynd og smag til.
Serveres rygende varm og drysses med friskhakket persille lige før servering.
En god kartoffelmos eller rodfrugtmos er perfekt til retten.
Der skal naturligvis drikkes en god Bourgogne til retten.

God fornøjelse og velbekommen
hilsen Mcloud

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-08 15:06

Gullashsuppe er sikkert en god ide når det er klump.
ovennævnte opskrift , er sikker god, men bare ikke original gullashsuppe.

Den skal starte med svitsning af røget flæsk , som giver det fedt løg og paprikafrugter skal svitses i og lødet brunes i. Kødet skal være skåret i passende mundrette stykker
Uden paprikafrugter duer det ikke.

Resten er godt nok, men creme fraice hører ikke til. Skal også krydres med kommen , kort før serveringen. kommensmagen forsvinder med kogningen. Cayennepeber skal bruges med forsigtighed.
Kogetiden er nogen timer til kødet er passende mørt , men ikke helt i trevler.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 02-10-08 15:07

Der skal naturligvis bruges kalvebouilon,men hvis dette ikke haves ,kan oksebouilon bruges
hilsen Mcloud

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 15:08

Øjiiiii Beouf Bourguignon (red wine beefstew) er en gudespise. Har engang indtaget Erwin Lauterbacks udgave. Det var bare så godt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 15:09

Jaaaa transor...men jeg sagde da ikke opskriften var original. Originalen det er mig LOOL

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-08 15:17

BEOUF BOURGUIGNON er en fin ret.
Husk dog at timian og lauerbærblade skal bindes i en kuket garni (eller gazepose) så man kan fiske dem op igen inden serveringen. brug frisk timian.

Man kan også drikke andet end bourgogne.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-10-08 15:21

Hej Pia ja der er mange muligheder med sådan et stykke kød - jeg faldt over denne italiensk inspirerede opskrift - var det mon noget

Kalvesteg med pinot
Antal: 6 portion
Nationalitet: Italien
Varighed: Uspecificeret
Forfatter: Helle og Alfredo Tesio

INGREDIENSER:
salt
lidt stødt chilipeber
2 spsk olivenolie
½ l pinot (eller tør hvidvin)
50 g smør
15 nelliker
800 g kalveklump
salt
lidt stødt chilipeber
2 spsk olivenolie
½ l pinot (eller tør hvidvin)
50 g smør
15 nelliker
800 g kalveklump
FREMGANGSMÅDE:
Stik nellikerne ind i kalvestegen. Gnid stegen med salt, og drys den med lidt chilipeber. Smelt smør og olivenolie i en gryde. Brun stegen på alle sider ved god varme. Tilsæt vinen, og skru ned for varmen. Sæt låg på, og lad stegen simre i 1 ½ - 2 timer. Vend stegen ind imellem. Server stegen i skiver med en blanding af kogte grøntsager, f.eks. gulerødder, zucchini, kartofler, blomkål, pastinak. Grøntsagerne skæres i terninger og koges møre. Vandet hældes fra og de vendes i lidt olivenolie og drysses med salt og hakket persille.
Hentet her fra
http://www.madverden.dk/index.php?pageId=2&signId=1&classId=1&pageToShow=contents/showAllRecipes&recipeId=2469

Sidder altså og bliver meget sulten af at læse de dejlige opskrifter

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 02-10-08 15:22

Citat
BEOUF BOURGUIGNON er en fin ret.

Herlig ret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-08 15:22

Klumme din opskrift er måske god , men man skal lade være med at kalde det noget originalt, når det ikke er det.
Det værste jeg ved er når nogen laver en sammen kogt ret og kalder det Stroganof. Han villle vende sig i sin grav, hvis han vidste det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 15:23

Hvor mange mener du der går på din opskrift mcloud?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-10-08 15:23

Nå kan se opskrift (ingr.) er skrevet to gange

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 15:25

Transor Du har ret. Er osse min holdning. Jeg skulle have undtaget det ungarske navn. Sorry

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-10-08 15:37

Ja ...undskyld klumme ...men det var da en indrømmelse der ville noget
Citat
Originalen det er mig LOOL

Ja ja fortsæt i bare med ideer. Dem kan jeg aldrig få for mange af .
Takker foreløbig , men dem der er på job skal også ha en chance.
Kærligst Pia.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 15:45

Jeg har selv endda herine plædrert for denne begrebsforvirring. Ganske vist er nogle brugere ikek enig med mig, men dem om det. Jeg mener det er forkert, som osse Transor åbenbart mener, at kalde et stykke fladbanket paneret somørbrad med et lille stykke marineret sild på toppen samt hvide kartofler og brun sovs for en wienersnitzel.

Det skal være sådan, at hvis man får oplyst at man skal have den eller den ret, så ved man på forhånd, hvad den består af, hvis man altså kender retten. Hvordan skulle man ellers kunne vælge eller fravælge på f.eks et menukort og få det man kan li eller vice versa

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 15:48

Ohhh... der skulle have stået. Jeg har endda på Kandu plæderet i mod denne begrebsforvirring Sorry.....min stave og forståelsesplade er til service

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-10-08 16:02

Citat
.....min stave og forståelsesplade er til service

Sådan kan det gå når det skal gå lidt for tjept

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 16:12

Og jeg kan ikke finde mit gangstativ Det kører af helvede til

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-10-08 16:27

Citat
Og jeg kan ikke finde mit gangstativ

Klumme efterlyser også den bløde hat og brillerne.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 16:29

Samt det gule armbind og stokken....tilbage til klumpen...ikke dig, men kalveklumpen

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 02-10-08 16:47

Hej allesammen
Der går 10 personer på min ret ,hvis der er mos nok........ Er det det du mener Klumme ?
hilsen mcloud

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 16:48

Yes... det var lige det jeg mente - Tak

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 02-10-08 16:49

Man kan også servere kartoffelmos og bagte rodfrugter .......... det er lige årstiden til det
hilsen mcloud

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 16:50

Den rodfrugtmos lyder kanon...uh ha

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-10-08 16:54

Citat
bagte rodfrugter

Det skal vi IKKE ha'....jeg kan ikke li' det .
Men min hjemmelavede pickles og syltede tomater og agurker det skal altså på bordet.
Måske smørristede rosenkålsblade også ??

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 02-10-08 17:00

Halllooooooooooooo.........dejligt med hjemmelavet.

Prøv evt. kartoffel/rosenkåls mos ,evt. bag det i ovnen til det er gyldent i overfladen og så server din hjemmelavede pickles og syltede tomater til ,det er da kanont tilbehør
hilsen mcloud

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-10-08 17:03

Citat
Prøv evt. kartoffel/rosenkåls mos

Jep det var måske en ide....jeg havde tænkt lidt i retning af at lave en kartoffelmos med hvidløg og bage dem i ovnen ...lidt lige som "kager" ???
Har nogen prøvet det ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-08 19:08

Citat
lidt lige som "kager
Lyder godt, men spring farinen over

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 04-10-08 21:20

Tak for svaret mcloud.
Det blev næsten som du skrev. Jeg lavede lidt om på det ..men hold da op hvor det smagte godt