/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
HJÆLP til powerpoint show
Fra : pepe1
Vist : 3258 gange
100 point
Dato : 01-10-08 19:53

HJÆLP
Hvordan laver man et powerpoint show
Jeg er ved at laver en opgave jeg skal bruge på fredag, og jeg kun godt tænke mig at lave det som et PowerPoint show. (Eller må jeg jo bruge en OHP)

M.V.H
pepe1

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 20:13

Powerpoint har en udmærket hjælpefunktion

Så det er bare at læse....

Kommentar
Fra : pepe1

Dato : 01-10-08 20:18

Ja men hvor kan jeg læse det

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-10-08 20:24
Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 20:25

Citat
Ja men hvor kan jeg læse det

I powerpoint

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-10-08 21:02

Start Power Point og tryk på hjælp

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-08 22:25

Her er et afsnit fra bogen "Få mere hjælp ud af din computer". Den er skrevet til Office 2000, men kan sagtens bruges til nyere versioner:
Åbn programmet PowerPoint og vælg "Tom præsentation". Derefter klikkes på den blanke firkant ® OK.
Nu har du et dias, hvorpå du kan anbringe tekst, billeder m.v. I venstre side af skærmen er der et hvidt felt, hvor der øverst er en lille firkant mærket 1. Det betyder, at der indtil videre kun er 1 dias i showet.

Lav en eller flere tekstbokse i det store hvide felt til højre og skriv dit budskab i boksene. Når der skal skrives i flere bokse, er det fordi man kan få teksten til at ”skrive sig” på forskellig måde i showet. Den kan skrive sig bogstav for bogstav eller komme flyvende samlet ind fra en af siderne – eller bare stå der, når man kommer til den pågældende side.
Indsæt et eller flere multimedieklip, der passer til teksten/teksterne. Husk at der også er clipart med animationer. Og er der ikke noget, der kan bruges i ”Multimedieklip”, så er der hundredvis af animerede gifs på Internettet, der kan hentes ved at højreklikke på dem og derefter i PowerPoint klikke på Ctrl-tasten og bogstavet v. Prøv f.eks. www.platuglen.dk
Tryk på stjernen på værktøjslinien og vælg effekt for hvert element. Prøv også "Brugerdefineret animation". Når du har valgt en effekt for hvert element, så tryk på stjernen nederst i den lille animationsboks, så får du lige en idé om, hvordan det ser ud.

Indsæt nyt dias ved at holde Ctrl-tasten nede og trykke på bogstavet M.
Skriv tekst og indsæt billeder og lav effekter.

I "Formater" på værktøjslinien vælges "Anvend Diasskabelon" og derefter vælges den skabelon, der passer bedst til tekst og billeder.
Man kan også give et eller flere eller alle dias en baggrundsfarve. Højreklik på siden og i den menu, der kommer frem, vælg Baggrund. Derefter klikkes der på den lille pil ved siden af farveblokken, vælg en farve, eller vælg Effekter à 2 farver eller Forudindstillet eller en af de mange andre muligheder, der er her. Samme principper som i Word.
Man kan vælge, at denne baggrund skal gælde alle dias eller kun det aktuelle. Man kan også vælge at se bort fra baggrundsgrafikken fra skabelonen på den aktuelle side ved at sætte hak i den dertil indrettede boks.
Så skal du vælge, hvordan de enkelte dias skal glide over i hinanden.
På værktøjslinien vælges "Diasshow" og derefter "Diasovergang"
Vælg den overgang, der passer bedst til præsentationen. Hak af i både ”ved klik med musen” og ”automatisk efter”. (Husk at indstille tid, 3 sekunder er almindeligvis nok, men nogle dias kan være så komplicerede, at de kræver mere tid). Hvis du vælger Anvend, gælder indstillingen kun det aktuelle dias, hvis du vælger Anvend på alle, gælder den alle dias i showet.

I "Diasshow" på værktøjslinien vælges "Indstil diasshow" og dernæst krydses af i "Gentag indtil ESC". Det betyder, at ved visning, startes der forfra, hver gang showet er vist, lige indtil man trykker på Esc-tasten. Sørg for, at der er krydset af i ”Præsentation af en taler”, ”Alle” og ”Brug eventuelle tidsindstillinger”.

Hvordan ser det så ud?
Tryk på F5 for at se showet. Du kan også se showet via Værktøjslinien à Diasshow à Vis diasshow eller ved at klikke på ikonet Diasshow under dias’et.
Sørg for, at det er dias 1, der er markeret på listen ude til venstre, inden du starter showet. Der startes nemlig altid med det dias, der er markeret.

Mens du ser showet, noterer du dig, hvad der virker ”forkert”, klikker på Esc-tasten og retter hvert dias for sig. Det kan være en lyd, en effekt, der ikke er helt rigtig, at skabelonen skal laves om, en animation, der skal flyttes. Prøv dig frem. Se showet igen – og bliv ved at rette, til du er helt tilfreds.

Godkendelse af svar
Fra : pepe1

Dato : 01-10-08 23:57

Tak for svaret hvaderikkeibrug.