/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Lave bilede om til A3 format
Fra : Nanabn
Vist : 645 gange
50 point
Dato : 01-10-08 13:26

Hejsa!

Jeg skal lave et billede om til til A3 format...

Hvordan gør jeg det nemmest?

Mange tak!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-08 13:27

Det kræver at printeren klarer det,
der bestiller du størrelse på udskrift.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-08 13:27

Citat
- Ubesvarede 3
- Besvarede 1
- Annullerede 2
- Slettede 0
Ialt 6

Kommentar
Fra : Nanabn

Dato : 01-10-08 13:29

Jamen det har jeg prøvet, og det virker ikke...

Papiret er godt nok A3, men billedet er samme størrelse.

Kan jeg gøre det i enten Photoshop eller InDesign?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-08 13:30

Citat
Photoshop eller InDesign?

Jeg bruger andre programmer som lader mig bestemme
størrelse på udskrift.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-10-08 13:32

Det er ikke papiret der bestemmer billedstørelsen, men programmet. I fler programmer, kan man gå ind og indstille højden og breden på billedet - det er det du skal gøre.

Kommentar
Fra : Nanabn

Dato : 01-10-08 13:37

Jeg vil meget gerne have navnet på disse programmer

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-10-08 13:37

Er der ikke en funktion når du skal udskrive, hvor du kan tilpasse det til udskriften format?

Det kan min printer.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-10-08 13:40

Ja, du kan lave billedstørrelsen om i Photoshop

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-08 13:51

Et billede i en fil har ikke en bestemt størrelse. Filen er jo bara noge digitale data på et lagermedie af en art.
Det er styringen af printeren, som afgør hvilken størrelse det får på papiret.

Hvis du bruger et Windows styresystem ( og det fortæller du ikke) er det vigtigt at der er indlæst den rigtige driver til en A3 printer. Når så du kommer til udprintningen, skal du indstille parametrene så den udfylder A3 størrelsen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-10-08 15:34

transor skrev
Citat
Et billede i en fil har ikke en bestemt størrelse.

Jeg lavede et tjek på egenskaber (højreklik på filen) på et tilfældigt .jpeg billede: "Horizontal Resolution 100dpi Vertical Resolution 100dpi"

Så jo - det har en bestemt størrelse.

Nogle af mine programmer tar hensyn hertil, andre ikke. Nu ved vi ikke i hvilket format billedet ligger i, evt. hvilken printerdriver der anvendes, og skal lige også have tjek på de programmer Nanabn nævner (det har jeg ikke).

Men det nemmeste er nok at svare som de fleste: Det burde du kunne regulere under udskriften i det program du anvender til at udskrive med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-08 16:15

Hvis du installerer en printer (uden udskriv testside) - så vil du også kunne håndtere en A3 side.
Du kan så udskrive den på en A4 printer i 2 "fliser"
Jeg har gjort det i programmet Publisher og Autocad (A0).

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-10-08 16:57

Som andre har svaret det kan du gøre under udprintningen. Du angiver at billedet skal skaleres til 141% af det oprindelige billed.
Du kan også gøre i det photoshop, Indesign, QuarkXpress og mange andre programmer.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 50 point
Dato : 01-10-08 18:24

Hvis du bruger photoshop:

Print with prewiew.
Flueben i scale to fit media.
Page setup - vælg A3
Print

Enkelt nok?

Godkendelse af svar
Fra : Nanabn

Dato : 02-10-08 09:02

Tak for svaret jomfruane.