/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsigelse kontra ophævelse etc
Fra : anemone47
Vist : 2632 gange
20 point
Dato : 01-10-08 10:14

Det gælder sondringen mellem en opsigelse og en ophævelse af en lejekontrakt. Hvad er forskellen??

Er det ikke korrekt, at en aftale kun er bindende, hvis den er underskrevet af begge parter? I dette tilfælde er den kun underskrevet af lejeren.

Venlig hilsen
Anemone47
PS, Hmmm, points - jeg er helt ny her og har kun 20 points indtil videre, men dem vil jeg gerne give

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 01-10-08 10:33

Hvordan kan en aftale kun være skrevet under af den ENE part - Hvem er aftalen så med

Opsigelse giver en vis frist (det der står i kontrakten)
Ophævelse gælder med øjblikkelig virkning (som om den ikke eksisterede)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-10-08 10:49

En aftale er først indgår - og gyldig, når begge parter har underskrevet aftalen. Er aftalen kund underskrevet af den ene part, er der ikke indgået en aftale. Der kan således ikke være tale om en ophævelse - for hvad er det der skal ophæves?

Hvis begge parter har underskrevet en aftale fx en lejekontrakt, og det af lejekontrakten fremgår, at huslejen skal være indbetalt inden og senest den 6 i måneden, og lejen først bliver indbetalt fx den 10 i måneden, så kan lejekontrakten indholde en § om, at i fald lejen ikke er indbetalt inden den 6 i måneden kan lejekontrakten ophæves.

Dvs. en ophævelse sker efter en gensidig indgået aftale!

Kommentar
Fra : Nilsen2005

Dato : 01-10-08 10:56

Der mangler nogle oplysninger.
Er det fremleje?
Hvorfor er der kun en underskrift.
Normalt kan en lejekontrakt kun ophæves hvis den misligeholdes.
mvh.
Allan

Godkendelse af svar
Fra : anemone47

Dato : 01-10-08 10:56

Tak for svaret refi.
Vil det så sige, at aftalen ikke er juridisk bindende? Lejer har underskrevet kontrakten 20. maj 2008. Udlejer hævder, at selvom hun ikke har underskrevet kontrakten, så er der ingen tvivl om, at lejer har indtrådt i galleriet iht. kontrakten. Hvad hvis udlejer underskrever kontrakten "nu", vil kontrakten så være gældende med tilbagevirkende kraft?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 11:04

Hvis lejer har en aftale/kopi underskrevet af udlejer
Og udlejer har en aftale/kopi underskrevet af lejer

Er de gyldige....

Det er jo ikke altid begge parter er tilstede på samme tid - men de har jo hinandens underskrift...

Så jo - den er gyldig - det er sikkert "kun" din kopi der ikke er underskrevet.....

Udlejers indeholder BEGGE underskrifter...

Så kan vi jo kun gætte på hvorfor du ikke har fået dette bragt i orden for længst...

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 01-10-08 13:04

Anemone, jeg synes, du har givet points, selv om der stadig er nogle detaljer, der ikke er helt oplyst. Jeg synes også, der kan siges lidt mere om emnet end det fremgår af de svar, du har fået.

Bl. a. går nogle af indlæggene for højt op i, om begge parter har underskrevet. Underskrift er ikke en gyldighedsbetingelse i dansk ret, men alene et bevismiddel. Hvis den ene underskrift findes på aftalen, og den anden part måske endda selv har udarbejdet aftalens tekst eller i det mindste optræder på en sådan måde, at det svarer til den skrevne aftale, så er naturligvis begge parter bundet af aftalen. Det er helt normalt, at den ene part har aftalen liggende med den anden parts underskrift og omvendt. Det bevirker ikke, at aftalen er ugyldig, kun at der kan opstå bevisnød, hvis den ene part påstår ikke at have skrevet under eller nægter at fremlægge sit eksemplar af aftalen. Og selv i det tilflde gør det måske ikke så meget, for hvis en person f. eks. har boet til leje i et antal måneder, betalt efter kontrakten, og udelejer har modtaget beløbet, så kan en dommer jo hurtigt se, at der må foreligge en accept fra udlejers side også. Så lad være med at gå så meget op i underskrifterne, men læg mere vægt på, om deu på anden måde kan bevise sagens rette sammenhæng (vidner, korrespondance, betalinger etc.)

Når alka skriver: "En aftale er først indgår - og gyldig, når begge parter har underskrevet aftalen. Er aftalen kund underskrevet af den ene part, er der ikke indgået en aftale. Der kan således ikke være tale om en ophævelse - for hvad er det der skal ophæves? " så er det ikke helt vejledende. Der kræves som sagt ikke skriftlighed i aftaleforhold (med få undtagelser). I juraen har vi et begreb, der hedder "passivitetens retsvirkning". Hvis lejer og udlejer kun har talt om, at lejer kan få lehemålet for x kr. om måneden, intet er skrevet ned, men lejer flytter ind og betaler x kr. de næste mange måneder, så vil boligretten uden tvivl fastslå, at der foreligger en lejeaftale.

nielsen har ret i, at der mangler oplysninger.

Jeg synes, du skal se at samle nogle points og så spørge igen. Du kan samle points ved at logge ind 1 gang hver dag, så får du 20 points hver dag. Desuden kan du besvare spørgsmål inden for områder, du har forstand på, og derved skaffe dig points. Men for en anden gangs skyld, lad være med at bruge dine points, før du har lagt alle oplysninger ud....nu er der simpelthen nogle løse ender, for du har ikke beskrevet handlingsforløbet eller problemstillingen på en måde, der er til at forstå. Det gode ved kandu.dk er at man kan få svar på næsten alt, og der sidder mange gode hoveder, der vil bruge tid på at svare. Men man må som spørger selv være omhyggelig med at fremlægge sin sag, ellers skal man ikke regne med, at folk vil svare særlig grundigt.
Venlig hilsen

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-10-08 20:36

Ja vil absolut råde dig til at oprette dit spørgsmål igen for du har ikke fået et korrekt svar.