/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
klipbord
Fra : hbv144
Vist : 1021 gange
200 point
Dato : 01-10-08 10:08

Er der nogen der kan hjælpe?
Når jeg vil tage et skærmbillede af en hjemmeside via "print screen" og sætte det ind i tekstbehandlingsprogram for jeg en besked:

"Der er ikke tilstrækkelig hukommelse til at vise et billede.

Nogle billeder kan ikke vises fuldstændig eller bliver slet ikke vist. Gem dit arbejde, luk andre programmer for at frigøre hukommelse, og prøv igen."

Der er kun internet explorer og tekstbehandlingsprogrammet der kører.
jeg har 2 GB ram og der bruges 708 MB, det har kunnet lade sig gøre før.
Hvad er der galt?????

mhv
Hans Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 10:48

Problemet er sandsynligvis at ved at sætte det ind i et tekstbehandlingsprogram er billedet i BMP format....

Sæt det ind i paint - gem som jpg - flyt/kopier det til tekstbehandlingsprogrammet....

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 01-10-08 11:30

Hej Hans Erik,

Jeg har set det problem en gang for længe siden, og jeg mener det var forårsaget af brugerens antivirus program, i nævnte tilfælde AVG.
Hvis du har mod på det ,vil jeg anbefale at prøve et andet antivirus program og se om det gør en forskel!

Alternativt kan du forsøge at sætte billedet ind i WORDPAD først, og kopiere det igen derfra - det skulle omgå problemet. Dog en lidt besværlig procedure i længden. :)

/ MJBest

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 01-10-08 11:31

Der er noget andet galt - kører du XP, så prøv at lave en sfc /scannow...du må mangle nogle systemfiler....

Indsæt din Windows CD og tryk på afslut når den starter op.

Gå så i kør og skrev sfc /scannow, så reparerer den dit styresystem.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-10-08 11:35

Her er et program der kan tage et snapshot af hele siden:
http://www.nirsoft.net/utils/web_site_screenshot.html

Ganske godt til prisen "Gratis"
Her er en Demo:
http://bildr.no/view/261235

Men tjek lige de andre forslag, for det lyder som om der er noget galt.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 01-10-08 17:00

Tak for alle svarene.

Til Refi:
Har prøvet fremgangsmåden, og den virker, men er noget besværlig.

til mjbest:
ja, jeg kører AVG virusprogram, som er opdateret til den nye version 8.0.
kan ikke helt huske om det er der at problemet er kommet.
At sætte det ind i wordpad først er lidt lettere end via paint.

til axelbjarne:
har prøvet at køre sfc /scannow, men kan ikke gøre det færdig, da jeg kun har recovery DVDer der er kopieret ud fra en særskilt partion på harddisken.

til klaudi :
Tak for forslagene, men jeg prøver lige om jeg kan få den gamle måde til at virke igen.

Lige lidt flere oplysninger om ting jeg efterfølgende har prøvet.
Efter at ha taget et print screen via tasten på tastaturet og prøvet at sætte det ind i Word 2007 er der ingen problemer, der er også beskæringsfunktionen.
De andre tekstbehandlingsprogrammer er Publisher 98 og Works 8.0.
Jeg har også været inde på om der har noget med sidefilstørrelse at gøre, men den er på 3,85 og er næsten dobbelt så stor som mit RAM indhold.

Arbejder videre med det.
mvh
Hans Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 17:39

Det er IKKE dine ram der er problemet....

Det er fil-formatet der er bmp - og dermed enormt stort....

Du har IKKE andre muligheder end at gemme det i andet format inden indsættelse (mig bekendt)...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-10-08 21:04

Hej
Jeg kører ved AVG og kan uden problemer lavet et print sreen med ctrl +Alt + prt. screen.
Derefter sætter jeg det ind i Word. Jeg har lige tjekket - og her gemmes det som Word fil og denne side, vi kigger på nu, fylder 127 kb.

Det er altså ikke AVG der er skyld i det. Jeg har lige lavet print screens af gmail opsætningen på samtlige mine 8 kursus pc. De har 20 GB hukommelse, ½ delen brugt - og max 512 MB ram.
Der går det også fint, endda med en hel serie på 6-7 stk. overført til word.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : klumme2

Dato : 01-10-08 22:26

Citat
20 GB hukommelse

Wooow

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 01-10-08 22:33

Hej igen

til Refi:
Jeg vil ikke afvise totalt, men det har kunnet lade sig gøre før.
Så den metode du foreslår er en længere arbejdsgang.

Til Ingelein
Jeg har hidtil brugt Microsoft Publisher 98 når jeg tog print screen da det var nemt at beskære der, men kan ikke sætte ind der mere, det samme i Works 8.0.
jeg en ide om at det måske er efter at jeg har installeret Microsoft office 2007 at det er kommet, uden at være sikker.
I Word kan jeg også godt lave print screen, men er ikke så meget hjemme i Word endnu, så er det publisher der først kommer frem.

mvh
Hans Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 22:37

Det kunne jo også skyldes at du nu kører med en skærm med meget større opløsning.....

Så fylder dit skærmprint ENDNU MERE end tidligere....

Men jeg forstår ikke at det er så stort et problem - så mange skærmprint laver du vel heller ikke

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-10-08 23:31

Hej Klumme2
Til ære for dig vil jeg da rette det 20 GB lagerplads - så er du vel ikke i tvivl? Har du ikke nogen svar, som spørgeren kan bruge?

Er der andre med Office 2007, som kunne afprøve om der er forskel på brugen af printscreen i forhold til Office 2003?

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 02-10-08 09:15

hvis du bruger Vista så se mit tip her:

http://www.kandu.dk/Tip18184.aspx

den gemmer automatisk udklip som jpg så de ikke fylder så meget.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 10:30

Hej
Er dette link til nogen hjælp?

http://www.winhelp.dk/95p9.htm

Ingelein

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 02-10-08 11:06

Hej igen.
til refi:
skærmopløsningen er der ikke ændret på.
jo, jeg bruger netop print screen meget.

til Ingelein:
lidt misforståelse ryddet af vejen.
Det er office 2007 jeg bruger og der kan jeg godt bruge print screen det er i publisher og works som jeg tidligere har brugt det er gået i udu, og gerne stadig vil bruge.

til amandakandu:
jeg kører XP

yderligere oplysning:
når jeg trykker print screen og åbner clipbordet ligger det godt nok der.

mvh
Hans Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-08 11:16

Det bliver unægteligt lidt svært at sige HVOR det går galt....

Hukommelsen er OK - det er næppe problemet (så ville det være i ALLE programmer)...

Det kunne jo være de ting du kopierer siden det "kun" er billeder der driller...

Det kunne også være din komputer trænger til at blive renset/ryddet op (temp osv.)

Så mon ikke Office2007 er synderen

Den er desværre ændret for meget i forhold til ældre versioner og vel egentlig til Vista....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-08 11:17

Publisher 98 er jo også en "gammel slæde" efterhånden.....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 13:17

Hej
du skriver
Citat
det samme i Works 8.0.
Når du har Office pakken er det vel Word du bruger? Er Works ikke noget helt andet?
Men derfor skulle det vel du' alligevel.
Tror at refi har ret.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 13:27

Hej
Dette er et forslag, som nogen sikkert griner over - men er filformatet måske afhængig af hvor du dumper dit print screen?

Er der mon forskel på hvordan man gør det?
Jeg bruger altid: CTRl+Alt+Print Screen. og dumper = sætter ind i Word. (Win XP SP3 - Office 2003).
Jeg har set nogen lave et screen-print, hvor alle billeder, som er på skærmen bliver taget med i print screen. Med min metode er det kun det øverste aktuelle billede, som dumpes.

mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-08 13:27

Citat
Er Works ikke noget helt andet

Samme firma.... (microsoft)

En "billigversion" af Office - men de kører normalt udmærket sammen - også samtidig....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 13:36

Hej refi
Paint modtager/behandler vel kun BMP filer? Bruger det næsten aldrig og det har altid været i forbindelse med BMP filer.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-08 14:19

NEJ

Paint kan gemme i jpg

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 02-10-08 17:07

Hej igen.

Til refi:
1.
Det er en svær nød at knække.
tmp filer er der ikke noget videre af.
om office 2007 er synderen er et godt spørgsmål.
2.
publisher er gammel men god at bruge når man er van til det.
3.
Works er det tekstbehandlingsprogram der følger med rigtig mange nye computere. 8.0 versionen er ikke så gammel.

Til ingelein:
1.
Nej jeg har først lige fået officepakken, så det er helt nyt, så jeg skal ha sat mig ind i at bruge den.
2.
Jeg har ikke kunne se hvilket format det er når man tager et print screen, men hvis det bliver gemt på clipbordet et det et PLC format. det er jo en proces der kører uden at man ser hvad der sker, kun at hvis man åbner clipbordet ligger det der, og går man så ind i Word og vælger sæt ind kommer det så det.
din fremgangsmåde begrænser skærmbilledet, det har jeg nu aldrig gjort.
3.
Det med paint ser jeg lidt bort fra, da den løsning med at sætte direkte ind er noget nemmere.

Jeg spekulere også lidt på om det har noget med associeringer fra print screen og til publisher og works at gøre????

mvh
Hans Erik

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 17:35

Hej
Mener du at min metode med Ctrl.+Alt+Prt.screen begrænser klippet til kun at omfatte øverste vindue - altså det skærmbillede, som ligger øverst uden at tage underligggende fremtittende områder med? - I så fald ja,
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 17:37

Hej igen
Jeg synes at kunne huske programmet Works helt tilbage til 1987 eller deromkring?
Selvfølgelig er det opdateret nu, men alligevel synes jeg at du arbejder i rigtig mange forskellige programmer, styresystemer, som måske ikke har det godt med hinanden?
Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-08 17:40

Citat
Jeg spekulere også lidt på om det har noget med associeringer fra print screen og til publisher og works at gøre????

Det har det jo, da du kan gøre ved først at sætte det i paint....

Så hvis du absolut vil bruge pub98 må du gå "bagvejen"......-

Det andet arbejder ikke ordentlig sammen....

Husk lige på at selvom publisher er et selvstændigt program deler det visse filer med resten af Office - og der vil den nyeste bestemme....

Citat
det har kunnet lade sig gøre før

Før HVAD....

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 02-10-08 18:06

Hvis du f.eks har photoshop eller et andet billedbehandlingsprogram, kan du sætte screen dumpet herind og gemme det i komprimeret jpg format - det er noget bedre end Paint.

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 03-10-08 10:36

Hej igen.
Til ingelil:
1.
jeg kender ikke helt funktionen i Crtl+Alt+Prt.screen, da jeg altid kun har brugt tasten Print screen, men har læst noget om at ved at bruge kan man begrænse noget.
2.
Jeg startede med at bruge Works i 1995 i Windows 3.1, jeg husker ikke lige versionen, men har haft 4.0 og 5.0, 6.0, 7.0, og nu 8.0.
At jeg har flere programmer ok men det er Microsoft allesammen.
Styresystemet er Windows XP.

Til refi:
Du siger ja til at det har noget med associeringer at gøre, ja men så skal vælge den lange og besværlige vej via paint, men men, det har som tidligere skrevet kunnet ladet sig gøre i både publisher og works uden denne omvej. og tidligere mener jeg ca 2 mdr og at synderen muligvis er office 2007.
I Word fra officepakken kan det lade sig at sætte direkte ind.
Jeg har først lige fået officepakken, så det er helt nyt, så jeg skal ha sat mig ind i at bruge den.

Til amandakandu:
OK photoshop er et bedre billedbehandlingsprogram end paint, men behandlingsvejen er lige så lang, og det er ikke kvalitetsprobem det er galt med.

mvh
Hans Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-10-08 11:03

Du HAR jo synderen....

Du har installeret en NYERE office (eller del deraf) - dermed er visse af works og publishers systemfiler overskrevet med filer af nyere dato - derfor går den ikke længere....

Skal du have processen til at virke igen - skal du ENTEN fjerne alt der har med Office2007 at gøre eller bruge de nyeste works og publisher...

Du kan IKKE kombinere de nye programmer med de gamle - det vil give problemer visse steder....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-10-08 11:03

Citat
ja men så skal vælge den lange og besværlige vej via paint

Det er 2 klik du taler om

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 03-10-08 11:13

hej refi.
Works og publisher er ikke officeprogrammer.
Alt andet fungerer fint.
De 2 klik holder ikke rigtig da der skal åbnes program markeres kopieres lukkes igen.

mvh
Hans Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-10-08 11:15

Citat
Works og publisher er ikke officeprogrammer

JO

Works er blot en billigudgave af office
Publisher er en del af den komplette officepakke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-10-08 11:18

Men du kan jo gå over til openoffice og slette alt det andet....

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge også selvom det betød 4-5 klik mere...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-10-08 11:20

Citat
De 2 klik holder ikke rigtig da der skal åbnes program markeres kopieres lukkes igen

Hvorfor dog gøre det ENDNU mere besvælrligt ved at lukke og åbne det hele tiden - du skal jo tilsyneladende bruge det konstant...

Eneste extra i forhold til det du vel er et højreklik, ny kopier.....

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 03-10-08 17:19

hej igen.
til refi.
samhørigsforholdet mellem publisher og Works og officepakkerne skal jeg ikke komme nærmere ind på det kender jeg ikke nok til det.
Du skriver godt hvad du vil vælge, ja, men da jeg har haft en måde at gøre det på der er enklere vil stadig forfølge den.
næste punkt er så at jeg skal ha lært officepakken 2007 og særdeles Word bedre at kende, så kan jeg bruge det, for der er den enkle funktion.
Det er jo sådan at det man er vant til og kender er det nemmeste at bruge.
Jeg har forøvrigt en anden maskine hvor der er installeret både Works og Word på. det arbejder godt sammen.
mvh
Hans Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-10-08 17:22

Du læser IKKE hvad jeg skriver

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 03-10-08 19:26

til refi.
den kommer du til at uddybe lidt nærmere.
mvh Hans Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-10-08 19:30

Jeg syntes jeg har uddybet ....

Du forsøger at få noget til at arbejde sammen der ikke VIL/KAN arbejde sammen....

Og alt det for et par klik....

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 05-10-08 16:52

hej refi!
Da det kan lade sig gøre i Word fra office pakken 2007, det vil jeg se at få lært at bruge, og dermed slippe for omvejen via paint.
det lader sig tilsyneladende ikke løse med Works og publisher..
mvh
Hans Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-08 22:04

Citat
det lader sig tilsyneladende ikke løse med Works og publisher

Som nævnt 100 gange - korrekt - IKKE når du har nyere versioner sammen med de ældre...