/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Karburatorindstilling Piaggio
Fra : bennymanden
Vist : 5259 gange
500 point
Dato : 01-10-08 09:30

Hej.
Jeg har en Piaggio Typhoon som lige har været på værksted. Den havde tændingsproblemer og tilsyneladende har de udskiftet tændspolen eller hvad den hedder i vore dage, det er den som ledningen til tændrøret kommer fra.
Desværre tror jeg også at knægtene på værkstedet har skruet på min karburator.
Den starter fint nu, men når jeg gasser op går den næsten i stå - hvis jeg kører med meget lav gas på, og så drejer håndtaget i bund, så dør den helt ud og efter nogle sekunder kommer den så igen, men med en ujævn gang og ikke ordentligt accelererende.
Jeg skal ned på under halv gas før den ligesom trækker.
Jeg har prøvet at dreje lidt på de to skruer der sidder på karburatoren og det ændrer lidt på hvordan den går, men hvordan skal de to skruer indstilles i forhold til hinanden ?
Og hvad skal jeg gå ud fra som udgangspunkt til indstillingen ?
Det er en 45-scooter - før i tiden kørte den 60 - 65 km/tim ........ nu skal jeg være tålmodig og heldig for at køre 30 - 35 km/tim.
Håber nogen kan hjælpe mig.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 11:24

Citat
før i tiden kørte den 60 - 65 km/tim

De har nok gjort den "lovlig"

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-08 14:18

Uanset hvordan de 2 skruer står, skal den ikke køre mindre stærkt, eller ikke kunne tage gassen.
Der må være opstået en uræthed, så der kommer falsk luft (Feks. gummibespændingen mellem karburator og motor)
De 2 skruer har ingen indflydelse på hastigheden men kun tomgangen.
Den lille skrue som bliver kaldt luftskruen har sin grundindstilling 1,5 omg. ude. Det kan være den skal have extra 1/4 omg ud eller ind fra grundindstillingen, for at gå bedst.
Den størrer "håndskrue" løfter kun gasspjældet (Samme som gashåndtaget gør) Med uret giver mere gas.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-10-08 14:28

OK Palle - hvis jeg forstår dig rigtigt, så er den store skrue (håndskruen med stjernekærv indeni) ligesom en slags tomgangsskrue, og den lille skrue som sidder nederst (med lige kærv) luftskruen som skal indstilles som du beskriver.
Jeg har prøvet at skrue på dem begge og jeg synes den er kommet til at gå lidt bedre, men den kan stadig slet ikke tage fuld gas - jeg vil nu prøve om den på nogen måde sidder løs eller om jeg kan se nogen utæthed - måske kan den strammes lidt, ellers må jeg have fat i en ny pakning - den fås vel hos T.Hansen ? - - -
Det kan vel ikke være nogen større videnskab at skifte sådan en pakning, men da det regner i stride strømme og jeg er tvunget til at stå ude med det, så bliver det ikke før i morgen.
Foreløbig tak for hjælpen - jeg prøver, og så hører du nærmere .........

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 01-10-08 19:22

Det kan være indsugningsstudsen der ikke er sat rigtig på karburatoren som før beskrevet, men også 1000 andre ting.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2147686666&n=1712451331&pn=1712451960
Det er nu ikke altid let at komme ind til de vitale dele på sådant et dyr.
Men hvis problemet er kommet efter mekaniker, så ville jeg da tage en snak med ham.
Det kan være en dum ting som et tændrør der er ved at stå af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-10-08 20:17

Jeg forsøger mig med de ting du her har forklaret - desværre har jeg ikke den store viden og erfaring med disse ting, men jeg er ikke bange for at prøve.
Jeg må tilstå, at jeg efter denne reparation har mistet min tiltro til dette værksted - da jeg den aftalte dag ville afhente min scooter var den i mellemtiden blevet utæt ved udstødningen, det havde den ikke været før og de kunne ikke finde den plastafdækning som sidder rundt foran og dækker ved tændrøret, der under sædet - det er en temmelig stor afdækning, og jeg blev selvfølgelig lidt negativ. Jeg blev så ringet op næste morgen, at de havde fundet den og at udstødningen var tætnet, og samtidig fik jeg så scooteren leveret i stedet ............. men, men - den kunne starte, men gik som beskrevet utrolig dårligt, så de har mistet mig som kunde.
Det var tændingen de skulle reparere, og hvis de har haft skilt ad omkring karburator og udstødning, så forstår jeg slet ingenting - skal man have cylinderen af for at lave tændingen ???
Men forløbig tak Palle - jeg forsøger mig i morgen, så må vi se hvad resultatet bliver.

Kommentar
Fra : mmartin

Dato : 04-10-08 21:36

udmidbart er det en ny dysse, har også en nrg power og havde de samme problemer ind til jeg prøvede at skifte dysse.

Kommentar
Fra : Coinage6

Dato : 11-10-08 11:46

det kan også være falsk luft, det gjorde min typhoon også.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-10-08 13:02

Coinage6 - du skriver "falsk luft" - hvor får den denne falske luft henne ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-10-08 02:40

Hej igen.
I eftermiddags blev jeg træt af vejrlig og scooterreparation.
Jeg lagde en masonitplade på gulvet og slæbte Piaggoen ind i køkkenet.
Hvad er det for en kasse/dåse der sidder ved siden af karburatoren ovenpå blæseren. Der går et rør ud fra den med en gummitilslutning, det er et metalrør ca. 14 mm i udvendig Ø og det er S-formet et par gange (meget snoet) og ender nede foran blæseren lidt over udstødningen også med en afslutning af gummi - der er hul op i det ........
På den anden side ad æsken går et gummistykke ud fra den og ind under karburatoren, det er svært at se hvor det er tilsluttet uden at fjerne karburatoren (hvad jeg helst ikke vil) ..............
Det er sådan et stykke slange eller sådan og sidder med spændebånd - men på studsen på denne æske var det nærmest faldet af, og sad helt skævt for studsen - kan det have været mit problem ?
.... og hvad er dette for en æske ???
Jeg håber at høre lidt, da jeg gerne vil vide om jeg skal prøve at samle igen ............

Tak - hilsen Bennymanden

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-10-08 03:05

Du må IKKE åbne den æske!!! Der sidder en lille trold derinde som får knallerten til at køre - og hvis du åbner den løber trolden omgående ud, og du ser ham aldrig igen, hvilket vil medføre at din knallert aldrig kommer til at køre mere. Slangen der går ind i æsken er så trolden kan få luft derinde. Hvis æsken var helt tæt ville han jo blive kvalt.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-10-08 03:17

aha ..... nej nej, men jeg kunne ALDRIG finde på at åbne æsken, og SLET IKKE at lukke trolden ud ............ bare rolig
Men jeg kunne finde på at sætte en prop i hullet så han ikke får så meget luft - måske har han en ide når han begynder at hoste og det kniber med luften ........ det kunne være et forsøg værd

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-10-08 04:06

Mon det er noget katalysator-lignenede noget den æske ???
Jeg tror det rør har siddet på udstødningsrøret med den gummiovergang forneden tidligere - det originale udstødningsrør har en studs der vender op på dette sted.
Men det nuværende udstødningsrør er indkøbt i Tyskland og har ikke denne studs og iøvrigt heller ikke det såkaldte blændrør .....
Så skal dette rør måske blændes helt af i stedet ???
Skal denne afblænding i så fald laves inden eller efter den omtalte æske ???
Jeg håber nogen kender til hvad man gør her.
.......... ellers må jeg vente og håbe pallebhansen kommer forbi ................

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-10-08 16:50

Det er katalysator-tilslutningen som var spændt på det orginale udstødningsrørs lille studs.
Der skal bare puttes en afblændings-prop i slange-enden. Du kan bruge en rund pind eller andet som afblændings-prop.
Om det ændrer noget på motorgangen ? Nææ hverken fra eller til.

Er dit problem, kommet efter der blev skiftet udstødning ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-10-08 17:46

Nej tværtimod - det er vel 5 - 6 mdr. siden der blev skiftet udstødning, og det kom den til at gå bedre af .......
Problemerne er først kommet nu efter den var på værksted ......
Enden af slangen på røret har ikke været blændet af før, men jeg tror nu heller ikke den sidste del af slangen på den anden side af boxen har været faldet af før nu efter værkstedsbesøget .....
Det er der jeg mener det må give falsk luft, men det er sat rigtigt på nu igen, og jeg har sat en stump rundstok ind i slangen som før gik på studsen på den gamle udstødning.
Jeg har samlet den næsten færdigt nu igen, men har ikke tid mere i dag - men i morgen bliver det sidste samlet og så må jeg prøve hvad den så siger til det ........... jeg er meget spændt på om det virkelig kan være den slange mellem motor/karburator og den der box der har forårsaget hele problemet - men det viser sig i morgen.
Foreløbig mange tak for hjælpen Palle

Du hører fra mig i morgen når jeg har prøvet at køre igen ..........

God aften og god week-end.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-10-08 19:02

Tja - så blev det MEGET bedre ......... nu kan den tage gas igen, og der kom atter et helt rimeligt optræk når jeg sætter igang.
Det var altså den slange på den anden side af boxen, altså imellem den box og karburatoren (tror jeg) ......... går den ikke til karburator ? - eller hvor går den hen, det er ikke til at se uden at man skal skrue karburatoren eller studsen af, og da jeg kan se på skruerne at de ikke har været af, så er jeg ikke meget for at gøre det.
Nu har jeg set Palle at du i et andet spørgsmål forklarer lidt om at omdyse hvis man skifter udstødning - nu kender jeg ikke størrelsen på den dyse der sidder i min, men gider du forklare lidt om hvad det betyder.
Den udstødning der sidder på min nu, må jo regnes for en tunudstødning når der ikke er blændrør på, og jeg tror også at det første stykke rør fra cylinder og ned til lyddæmperen er lidt tykkere end det originale.
Hvad betyder det for dysestørrelse - hvis jeg skal prøve en anden dyse, skal den så være større eller mindre ??? - og hvad betyder numrene ? er f.eks. en dyse 90 større end en dyse 80 eller bliver de mindre med større numre ???
Men OK forløbig mange tak for hjælpen - det at den lille slange igen blev spændt fast på boxens studs har betydet at den nu igen går meget bedre .....
Jeg tog en tur op af gaden og der står en af de der digitale fartmålere lige herhenne i øjeblikket, den viste 63 da jeg kørte forbi den - så det var hele arbejdet værd.
Tak for hjælpen til alle og især til <pallebhansen> - håber du gider forklare mig lidt om de dyser og hvad den box er for een og hvor slangen går hen, der ved karburatoren.
Så er poængerne dine
hilsen og fortsat god week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-10-08 23:13

Der presses en lille smule af udstødningsrøgen ud af studsen og føres tilbage til motoren gennem filteret til luftfilteret eller karburatoren, den lille mængde opvarmet luft skaber en iontilstand der er sikrer renere forbrænding, som er blevet et krav på mindre motorer. Snart vil 2 taktsmotoren blive forbudt at lave til scootere, og kun 4 takts blive godkendt, øjensynlig med en rigtig katalysator, hvor alt udstødningsrøgen skal passere.
Dysen eller strålespidsen er forbindelsen fra benzinsvømmerhuset, til indsugningskanalen gennem karburatoren. Hullet i dysen, bestemmer hvor meget benzin der kan suges op i indsugningskanalen ved bundgas.
Benzin/luftblandingen skal ligge indenfor ret snævre grænser for der kan ske antændelse.
Hvis dysen er lille, bliver blandingen "tynd" som medfører en hurtig forbrænding, som giver mange omdrejninger ved en ubelastet motor, feks. ned ad bakke. Samtidig er der en kraftig varmeudvikling på cylinder-stempel-tændrør.
En fed blanding køler godt, giver god trækkraft, men er "langsommere" og holder lidt igen ned ad bakke. Det er også en dyr løsning med de benzinpriser, og ikke miljøvenlig da en størrer del uforbrændt benzin slipper igennem.
En tunudstødning (Særlig knækudstødninger) tømmer bedre cylinderen for forbrændt "gas", men lader også mere uforbrændt slippe ud. Udstødningshullet er størrer men karburatorhullet "indsugningskanalen" er den samme. Så der føres mere luft gennem karburatoren, men dysen kan ikke levere mere da hullet i den er den samme. Så for at undgå for tynd blanding med de ulemper det giver, kan man dyse op, feks. fra en dyse 64 til en 74 hvor hullet igennem er omk. 10 % størrer.
Bliver dysen for stor bliver motoren kvalt og hakker.
Om det kan betale sig at skifte, tja hvis du vil finjustere, eller mangler trækkraft opad.
Men skifte foregår ved at vende karburatoren lidt om på siden, skrue bundkarret af, skrue dysen ud kigge på de meget små tal, og købe en der er 10 numre størrer.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 26-10-08 02:05

Tak for svaret pallebhansen.
Tusind tak for hjælpen Palle - nu forstår jeg en smule af hvad det hele er for noget
Jeg tror nu nok jeg vil forsøge mig med en større dyse, bare for at opleve forskellen (om ikke andet)

...... men i alt fald hjalp det med at få den slange sat på igen, den må jo kunne få noget falsk luft den vej. Det er en fornøjelse at få lidt hjælp af nogen som ved hvad de taler om - tak endnu engang og fortsat god week-end.
mange hilsener
Bennymanden