/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan jeg plante nu
Fra : bauchmann
Vist : 1026 gange
400 point
Dato : 30-09-08 19:10

Hej.
I foråret købte jeg nogle vinterhårdføre fuchiaer samt en Hortensia. Disse duede ikke, og jeg klagede til Bakker. Jeg har i dag modtaget erstatningsplanter. Kan jeg plante dem i krukker nu, eller skal jeg beholde dem indendørs?
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-08 19:14
Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 410 point
Dato : 30-09-08 19:15

De kan med fordel plantes nu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-08 19:19

Og her kan du læse at man i oktober, tager Fuchia ind i drivhuset

http://www.egeskov.dk/da/%C3%85rets+gang

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-08 19:21

Fuchiaklubben, skriver planten kan stå ude til frosten kommer

Mon ikke også det kommer an på sorte, da jeg tidligere havde en fuchia stående ude i flere år??

Du har mulighed for at kontakte klubben pr. mail, og spørge til lige den præcise sort du har købt

http://www.dfs-fuchsia.dk/dkindex.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-08 19:25

En mild vinter som forrige kan de klare.
Du må holde øje med frosten.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-09-08 20:54

Bare plant dem ud nu .Er der udsigt yil hård frost så pak dem ind i gran/ halm / rockwool

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-08 21:02

Der er altså forskel på hvilke arter/sorter der er tale om.

Jeg har en havehortensia og fuchia, der står ude året rundt uden problemer, mens andre overhovedet ikke stå ude bare de snakker frost i radioen

Torben du bliver nød til at tjekke hvilke planter der er tale om, og så kikke i links.. eller sats og se om det var det rigtige

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-08 22:11

Hej
Jeg har havehortensiaer, flere sorter og mange af dem. Nogle, som oprindelig var stueplanter, har stået ude i mere end 25 år. For et par år siden plantede jeg hortensiaer i store krukker og de har også stået ude.

Fuchsia som er vinterhårdføre kan selvfølgelig stå ude. Dog helst et lidt beskyttet sted og dækket af en smule granris når vi får slem frost. Mine fuchsiaer har stået inde i en ikke frostfri garage her i vinter og har været gode i sommer.

Det kommer også lidt an på om du har en smule læ eller om planterne står på bar mark - Jordforholdene har da også lidt at sige og i meget tørre vinterperioder ville jeg give lidt vand.

Mange hilsner Ingelein
http://strikingeshave.blogspot.com

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-08 22:23

Hvis det bliver hård frost, er planterne mere udsatte i krukker end i jorden - da de får frost fra tre sider -

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-09-08 22:26

Bare pak dem ind Pak Potten med

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 05-10-08 09:55

Hej
Jeg har nu fundet ud af sorterne. Fuchsia Lady Thump og Hortensiaen er Bavaria.
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-08 10:02
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-08 10:11

Når jeg læser om din Hortensia (både danske og udenlandske sider), står der ikke umiddelbart nævnt noget om vinteropbevaring, blot at den er særdeles velegnet til at have i kanten af et bed, eller i krukker.

Så det er et temperamentspørgsmål... Jeg ville plante den i en krukke, med mulighed, for enten at grave krukken ned i jorden, med dække af grene, eller flytte den ind hvis det bliver meget hård frost

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-08 10:31

Torben jeg kan som sagt ikke finde noget om lige den Hortensia, her i dette link, står der mere noget generelt

http://www.havebureauet.dk/00011/00194/

(både min far og jeg har altså planterne ståede ude året rundt, uden dække, men jeg kender ikke navnet på sorten)

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 07-10-08 16:04

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-08 17:28

Velbekomme.
Og jeg skal ud og flytte nogle små ligusterplanter.