/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
livstidsdomme.
Fra : pkforever888
Vist : 2950 gange
100 point
Dato : 30-09-08 17:31

hej
spørgsmålet er bare om hvor lang tid er en livstidsdom her i danmark?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-09-08 17:33

12-14 år

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-09-08 17:36

16 år, og så tages spørgsmåle om prøveløsladelse op efter 12 år.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-09-08 17:36

mindre hvis man er ordentlig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-09-08 17:39

I teorien er det for livstid, men 16 år

Citat
Når 12 år af en straf af fængsel på livstid er udstået

Fra straffeloven

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/straffeloven_indholdsfortegnelse.html

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 30-09-08 17:40

Det går bare godt.....halvdelen af citatet forsvandt

Citat
§ 41. Når 12 år af en straf af fængsel på livstid er udstået, afgør justitsministeren, om den dømte skal løslades på prøve.

Kommentar
Fra : Nilsen2005

Dato : 30-09-08 17:44

16 år
Jeg mener at alle fængselsdomme
Vurderes efter at have udstået 3/4 dele af straffen.
Mvh
Allan

Godkendelse af svar
Fra : pkforever888

Dato : 30-09-08 17:46

Tusind tak for et hurtigt svar dova.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-09-08 17:50

der er ikke noget der er endegyldigt. i sagen mod politimorderen palle hansen betød livstid virkeli livstid. så vidt jeg husker sad han 35 - 40 år. og jeg ved ikke om han er løsladt eller stadig rusker tremmer.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-08 17:54

Jeg går ud fra at spørgsmålet hidrører fra dagens forsidestof i mange aviser.
Det ville da være forfærdeligt, om denne mand var fri efter 12 år.
En rystet Ingelein

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 30-09-08 18:16

der er bare ingen regler hvis man er så uheldig at hedde "palle sørensen"

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 30-09-08 18:17

livstid er livstid, men så godt som alle bliver prøveløsladt efter 12-16 år, det er op til justitsministeren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-09-08 19:22

Citat
der er bare ingen regler hvis man er så uheldig at hedde "palle sørensen"

Det var sgu da kun fordi det var politifolk han skød dengang.

der er mange andre mordere, det har begået koldblodige og mere bestialske mord gennem tiden, men som er løsladt efter 12-14 år.

Peter Lundin nåede vel også kun at afsone 3-4 år for mordet på sin mor, inden han var fri igen

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 30-09-08 19:44

For en 12 14 år siden så jeg "PS" Sidende på en bænk i Tiovoli.
Han var vist på noget udslusning. "Måske det er længere siden"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-08 09:16

Palle var så vidt huskes idømt en forvaringsdom http://da.wikipedia.org/wiki/Forvaring

Og netop Lundin, burde klart have været idømt forvaring, idet han åbenbart er ret meget for farlig at have til at rende rundt. Palle påstod man jo også var dybt afvigende og ville gøre det igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-10-08 09:24

Palle Mogens Foged Sørensen (født 26. marts 1927 i København) var en småkriminel, der den 18. september 1965 blev massemorder ved at dræbe fire politibetjente på Amager. Det skete i forbindelse med at blive stoppet af patruljevogne på vej hjem efter en indbrudsturne med kammeraten Norman Lee Bune.

De to indbrudstyve blev først stoppet på Amager Strandvej af en politibil fra Tårnby politistation, da de efter indbruddene kom kørende i Palle Sørensens hvide bil en Simca versailles. Palle Sørensen, som havde medbragt en pistol i et skulderhylster, dræbte de to betjente, hvorefter Norman Lee Bune stak af.

Palle Sørensen fortsatte efter drabene alene i sin bil og blev i Vermlandsgade indhentet af en politibil fra Københavns politi. De to betjente, som ikke kendte til de tidligere drab, blev ligeledes skudt af Palle Sørensen.

Alle de fire betjente var unge mænd i tyverne, 3 af dem var 24 år og den sidste 28 år.

I forbindelse med drabene affyrede Palle Sørensen i alt 15 skud, hvoraf de 12 ramte ofrene.

Efter en intensiv politieftersøgning meldte Palle Sørensen sig selv, da han henvendte sig til den vagthavende sagde han: "Man vil vist tale med mig". Vagthavende spurgte: "Hvad er Deres navn?" "Palle Sørensen", lød svaret. Minutter efter var han Danmarks bedst bevogtede person.[Kilde mangler]

Palle Sørensen tilstod drabene i et grundlovsforhør den 21. september 1965, tre dage efter mordene. Den 18. marts 1966 blev han idømt fængsel på livstid.

Under afsoningen anmodede han gentagne gange om benådning, hvilket blev afslået.

Den 26. maj 1995 blev Palle Sørensen imidlertid overført til fortsat afsoning i åbent fængsel, og den 17. marts 1997 udstationeret til en af kriminalforsorgens pensioner. Den 4. maj 1998 blev han, der nu var 71 år gammel, benådet efter at have siddet til afsoning i ca. 32 år og 8 måneder. Han er dermed den, som i nyere tid har afsonet den længste straf i Danmark.

Straffeloven er senere ændret, så livstidsdomme fremover hvert år skal vurderes på ny efter 12 års afsoning. Palle Sørensens sag indgik i både den offentlige debat og i Folketingets behandling af lovændringen.

Palle Sørensens far Rasmus arbejdede som natbetjent i Nysted.

Det var så altså datidens opfattelse af livstid, der gjorde sig gældende!