/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klinkegulv
Fra : Dieter
Vist : 6654 gange
100 point
Dato : 30-09-08 16:52

Vi har et halvblankt klinkegulv som er ca. 25 år gammelt.
I de første år plejde (eller misplejede) vi gulvet med brun sæbe.
Og nu har vi problemet med at holde gulvet rent. Hver gang der spildes noget vædske ( vin, kaffe, the, hundetis mm.) får vi pletter som IKKE er til at fjerne. Jeg har i foregårs ligget på mine knæ i 5 ! timer og skruppet og skruppet med gulvplejemiddel pro fra Ulf Stadsing- Nørre Sundby.
Spørgsmålet er :
Hvordan (med hvilket middel) kan vi rense gulvet til bunds. D.v.s fjherne alt gammelt plejmiddel, primært den brune sæbe?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-08 17:01

Brun sæbe skulle være det bedste til den slags gulve.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-09-08 17:06
Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 30-09-08 17:09

Sunowich:
kan du definere "grundrens" nærmere`?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-09-08 17:11
Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 60 point
Dato : 30-09-08 17:12

Grundrens er det som bla.proof malere bruger Men der sr så mange muligheder

Kommentar
Fra : drpjotr

Dato : 30-09-08 17:13

problemet er jo, at klinkerne er porøse, og de er nok svære at rense fuldstændigt med mindre du anvender en "vådstøvsuger" eller lignende med at vandigt opløsningsmiddel (grundrensning).
Når/hvis du er tilfreds med renhedsgraden, så er det bedste at hærde dem med faktisk en blanding af linolie og vegetabilsk terpentin (3:1), som poleres ind i klinkerne med bomuldsklude. Men det er ikke helt ufarligt!

PAS PÅ!
Kludene kan selvantænde, så skaf dem forsvarligt af vejen. Brænd dem i brændeovnen men læg dem aldrig i skraldespanden! og husk også at lufte grundigt ud.
Når olien er hærdet efter en uges tid, svarer det næsten til at du har lakkeret klinkerne, men det er MEGET mere holdbart!

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 30-09-08 17:14

Sunowich: tænkte nok du mente det. Ville bare være sikker.
Det har jeg. Vil prøve et sted hvor det ikke kan ses (Hvis det nu går a.h. til)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-09-08 17:16

Lyder fornuftigt Linolie er jeh ikke sikker på at jeg ville bruge Det ender med at blive en skøjtebane

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-09-08 17:28

hvilken klinker er der tale om er det nautsten marmor eller? for nogle af disse kan IKKE tåle krasse rengøringsmidler så bliver de ødelagt

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 30-09-08 17:56

Det er hårdbrændte , glaserede lerklinker

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-08 18:03

Hej
Klinker er jo såmange slags. Hårdtbrændte eller glaserede? Siden du skriver at de er porøse, vil jeg da gerne høre mere om, hvordan de er "snavsede" i dag.

Og så skal de brugte klude efter olie/fernis/terpentin ikke i brændeovnen. Det må man ikke - og det kunne da give et ordentligt "Blow-up". Næh, de skal gøres våde og ned i en beholder eller i en plastpose. Slå knude på posen efter at du evt. har kommet mere vand ned i den - og så i skraldespanden med dem.

Jeg ville også smøre dem ind i brun sæbe med en smule salmiakspiritus iblandet. Det vil løsne alt det gamle. Og så skal der skrubbes godt med rent vand efterfølgende.

Nb. Vi har porøse hårdtbrændte klinker i vores bryggers på ca. 30. år og de er da som nye. De er kun blevet vasket med Probat klinkevask.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 30-09-08 18:52

drpjotr:
Min kone (datter af en nu afdøde materialist og farvehandler) siger, at gulvet så bliver speilblankt og ikke til at gå på!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-08 19:14

drpjotr
Hvilken behandling gør dem spejlblanke????? Desværre kommer vores indlæg jo ikke ind i rækkefølge. Den af mig nævnte behandling renser kun.

Men jeg kan ikke se hvordan glaserede klinker kan være porøse????
Glasuren lukker jo alle porer.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 30-09-08 19:20

ingelein :
JEG har aldrig sagt at klinkerne er porøse.
Med hensyn til dit spørgsmål om pletternes udsende.

Klinkerne bliver skjollet. Man kan tydelig se hvor "væsken" blev sat af. så kan man skrubbe alt det man vil. Pletterne forsvinder ikke helt

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-09-08 20:44

Hej pjotr
Når klinkerne ikke er porøse vil det også betyde at det du skal have fjernet sidder ovenpå og ikke er trukket ned i flisen.
Jeg kan da godt forestille mig at du efterhånden har fået bygget et lag op af det du vasker gulvet med. Derfor vil jeg stadigvæk anbefale en blanding af brun sæbe og salmiakspiritus (fortyndet!!!), men det ved din kone som materialistdatter vel alt om.

Er det sådan at pletterne navnlig ses lige efter at I har vasket gulvet, så pletterne er ved at blive hvidlige?
Ingelein

Kommentar
Fra : drpjotr

Dato : 30-09-08 21:16

Hej
...og undskyld forvirringen.
Jeg troede, at klinkerne var af hasle-klinker typen, ikke glasserede. Det var min fejl.
Mit fif med linolie duer ikke på glasserede klinker,
Det undrer mig dog, at du har problemet hvis klinkerne er glasserede.
Jeg holder med Ingelein. En god blanding af brun sæbe og salmiak spiritus, det er meget effektivt, og bør kunne fjerne de fleste skjolder. Det enenste der måske kan blive siddende er gamle kalkskjolder. Men dem fjerne med "flydende rens-let" eller eddike!

Hav en god aften

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 01-10-08 19:49

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-10-08 20:19

Takker og bukker

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 02-10-08 14:29

Hej,
nu har jeg behandlet 2 fliser med grundrens:
Resultat: Super rene fliser !

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-10-08 14:33

Det bare alle tiders

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-10-08 14:35

Når så gulvet er helt renset skal du nok vælge probat eller lign. til en ny lukket overflade