/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gulvisolering-Styrolit- dybde?
Fra : Steen2000
Vist : 10661 gange
50 point
Dato : 29-09-08 21:33

Hej alle

Vi er ved at få lavet badeværelser. Havde en lille snak med håndværkeren om hvor dybt de skal grave (=hvor meget isolering der skal lægges). De mente ikke så meget, men en kollega havde fortalt mig minimum 22 cm isolering under gulvvarmen. Vi tilkobler den ny gulvvarme til naturgassen.

Her kommer lige et par fakta: Jeg har nu læst en brochure fra Styrolit. Den siger at man til støbte gulve bruger G60, mens man f.eks. til svømmende gulve bruger G150. Brochuren siger ydermere at når det er gulv med gulvvarme så skal man lægge 2x150 mm G60 - altså 300 mm i alt.
Det er sku godt nok meget når der også skal støbes ovenpå.

Håndværkeren siger at det er OK blot at lægge en enkelt G150 på 250 mm i stedet - og altså spare 5 cm, da den isolerer lige så godt.

Spørgsmål: Er der nogen med lidt dybere indsigt i gulvisolering der kan sige hvad der i hvertfald minimum skal til, samt hvad der er det rigtige at gøre?

(Jeg har sku næsten ondt af håndværkerne. De har givet fast pris, og så fortæller jeg dem at de skal grave ned ti kineserne fordi at de jo må skulle overholde nuværende retningslinjer!?)

Der skal den ondelyneme bæres nogle spande grus før de har fået alt det grus ud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-08 21:41

Rockwool's "den lille lune" fås hos tømmerhandleren og der sår alt om isolering.
Svømmende gulve har ingen kuldebroer.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-09-08 22:04

Op på fuld tykkelse 300 mm jo mere des bedre Har selv brugt 300 mm da jeg lavede køkken og har tidligere ved et andet projekt i barstuen brugt 200 mm som var kravet dengang og foreskellen er til at føle

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-09-08 05:36

lovkravet er idag min 2 x 150 mm det bliver senere ændret til 400 mm men ikke et krav endnu.

og det er som sunoswitch skriver til at mærke om der er 200 eller 300 mm isolering i gulvet.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-09-08 05:39

ovenpå isoleringen skal der lægges rionet til fastgørelsen af varmerørene, husk trykprøvning af rørene, derefter skal der støbes 8 cm beton hverken 7 eller 9 men 8 cm som er det korrekte for gulvvarmerør som skal have en cc afstand på 30 cm.

per

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-09-08 06:59

ville anbefale 400mm når du er igang som skrevet bliver det et krav senere

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 30-09-08 07:50

Dumt spørgsmål måske, men hvorfor 400mm og ikke kun 300mm? Giver det meget ekstra, og i såfald, hvorfor er det så ikke allerede et krav?
Min udfordring er at jeg lige nu har 4 håndværkere gående derude på fast tilbud. Han har jo accepteret at lave tingene efter foreskrifterne (de 300 mm overraskede ham også), men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan jeg skal for den til at grave 100mm endnu mere på 2 badeværelser med en gulvflade på i alt 15 m2..... det er der trods alt nogle timer i !

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-09-08 08:53

Så må du betale lidt ekstra for de ekstra cm Det er jo dig selv og indlandsisen der får glæde af det i længden

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 30-09-08 09:45

Jeg talte med Styrolit selv ......... ja altså en tekniker hos Styrolit

Han sagde at det jo gjaldt nybyggeri og han mente at 22-25cm var rigeligt og man ikke ville mærke forskel på varmeregningen.
Jeg har dog aftalt at de graver ud til 30 cm isolering - det må sku være nok i mit gamle 70'er hus

De fandt sku en iøvrigt en vandskade/vandrør der lækkede da de kom derned. Er glad for at jeg ikke bare valgte den nemme løsning og smed fliser ovenpå de gamle .-)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-09-08 12:07

Ja det er sku heldigt ellers ku du have fået fæle problemer senere Jeg vil også mene at 300 mm er nok

Accepteret svar
Fra : anders_bak

Modtaget 50 point
Dato : 30-09-08 14:30

Det er altid en fordel at ligge isolering i 2 lag (f.eks. er det bedre at lægge 2X150mm end 1x300 mm). Grunden er at ved et lag får du "utætheder" i samlingerne mellem klodserne (eller rullerne). Ligger du istedet 2 lag ovenpå/udenpå hinanden med forskudte samlinger (forbandt) kommer der ingen gennemgående sprækker.

Godkendelse af svar
Fra : Steen2000

Dato : 30-09-08 16:16

Tak for svaret anders_bak.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-09-08 17:03

Ok det var så en anden ting som med alm isolering det var jo ikke et svar på dit egentlige spørgsmål....men ok