/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er/Kan Hollywood hvervemiddel?
Fra : Jesper_wood
Vist : 609 gange
100 point
Dato : 29-09-08 20:14

De amerikanske film som handler om helte indenfor enten hæren/marine eller luftværn, kan til tider ses som hvernemiddel til unge mennesker. (mener jeg)

Er jeg den eneste der ser det sådan ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-09-08 20:22

tjae og hvad så

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 29-09-08 20:31

Der er talrige eksempler på CIAs arrangement i filmindustrien og hvervning af soldater og opbakning (patroisme) ved glorificering af krigshelte i spillefilm, ligesom latterliggørelsen af fjenden bliver anvendt b.la. i "Den Store Diktator" med chaplin.

Jeg er ikke socialist, men den sammenhæng mellem filmindustri og nationale hvervekampagner er vel ikke til at misforstå...

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.wsws.org/articles/2005/mar2005/holl-m14.shtml&sa=X&oi=translate&resnum=4&ct=result&prev=/search%3Fq%3Drecruiting%2Bsoldiers%2Bby%2Bamerican%2Bmovie%26hl%3Dda%26sa%3DX

Ziggy99

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-09-08 20:49

"Den store Diktator" var noget af et kunststykke som udløste et ret kraftigt raserianfald hos Adolf, I ved den lille opblæste korporal.

Tegnefilmindustrien holdt sig nu ikke tilbage, der er eksempler med både Snurre Snup og Tom & Jerry.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 29-09-08 20:56

Har hørt at "chaplin" overvejede at stoppe filmen, da han fik mere indsigt i tyskland og deres virkelighed. ??
Men de kører da stadig videre idag.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-08 21:09

Ingen tvivl om, at mange amerikanske film indspillet under 2. verdenskrig hade til formål at styrke moralen, og derved få opbakning/soldater til krigen, men det havde de nu ikke monopol på.

Den, i øvrigt rigtig gode (syntes jeg) engelske genindspilning af "den røde pimpernel" under navnet Pimpernel Smith, igen med Leslie Howard i hovedrollen, handler jo i høj grad om at vise briternes moralske overlegenhed overfor hunnerne. Ikke Kvinder, men "the huns", som englænderne dengang kaldte tyskerne.

Propaganda har nok altid været kendt, men man bruger da de nye muligheder der optræder. Der blev da også skrevet forskellige sange i forbindelse med vores krige mod "prøjserne" i 1848 og 1864, fx "dengang jeg drog afsted".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-08 21:22

LOOOOOL Hvad så med Rambo filmene?

Bare de liiige kan blive enige om hvem der er fjenden????

Det fortsætter da på fuld knald.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-08 21:36

Der er vel nok noget hververi i de heltefilm.

Der er ikke så mange film om de vrag der kommer hjem efter endt dåd.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 29-09-08 21:47

Det er stadig sådan at de Amerikanske væbnede styrker stiller tropper og matriel til rådighed for filmindspilninger såfremt det er manuskripter der er positive overfor de væbnede styrkede mens kritiske film ikke har denne mulighed.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-08 21:58

Der er vel heller ikke så mange danske film, der viser kollaboratører og gullaschbaroner som helte, eller bare sympatiske mennesker, selvom det vist var dem der var flest af under besættelsen.

Da besættelsen var slut var der jo pludselig flest modstandsfolk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-09-08 10:02

Ja vagnr - hvem mon vinder................................."dem holder vi med".

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-09-08 10:14

Nemlig, Eyvind.

Allerede som lille, når jeg blev spurgt hvem af drengene jeg holdt med i en slåskamp, sagde jeg altid "den stærkeste". Så jeg er pæredansk

Annuller spørgsmålet
Fra : Jesper_wood

Dato : 21-10-08 15:12

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål