/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Kathleen Ferrier, What is life
Fra : tadeo
Vist : 1050 gange
200 point
Dato : 29-09-08 15:57

Kathleen Ferrier blev kun 41 år, hun var en fremragende "alt sangerinde",
har flere af hendes indspildninger.
Var født i 1912, døde i 1953, desværre.

En af de mest berømte var What is life (Gluck, Orfeo ed Eurodice).

Nu mit spørgsmål, har og hører jævnligt i radioen, en engelsk sangerinde, tror jeg,
der har en betagende stemme, den minder meget om Kathleens Ferrier,
men den er meget nyere, så er det i stereo, det var den originale ikke,
hvem er det?

Hvis nogen musikelskere på kandu har nogen kommentarer, eller link,
vil jeg blive meget glad.

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 29-09-08 16:24

Søg efter kontra alter de er temmeligt sjældne så vidt jeg ved.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 29-09-08 16:33

Hejsa.
Jeg ved ikke hvem du tænker på. Men er du sikker på at det ikke er hende der synger. Der er lavet en forholdsvis ny serie hvor kvaliteten er fremragende med Kathleen Ferrier.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 29-09-08 16:37

Det er nok rigtigt, den tyske Klassisk radio kanal spiller den jævnligt,
en dejlig kanal.

Citat
Søg efter kontra alter de er temmeligt sjældne så vidt jeg ved.

Hvor gør jeg det?

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 200 point
Dato : 29-09-08 21:16

Du kan evt købe denne dobbelte dvd med Kathleen Ferrier i stereo

Jeg er opflasket med Kathleen Ferrier - min mors absolut yndlingssangerinde - dengang syntes jeg, det var forfærdeligt at høre på... er heldigvis blevet klogere med årene

http://www.imusic.dk/item/0044007430675/kathleen-ferrier-2004-ordinary-diva-dvd

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 30-09-08 15:57

Citat
Men er du sikker på at det ikke er hende der synger. Der er lavet en forholdsvis ny serie hvor kvaliteten er fremragende med Kathleen Ferrier.

Jeg er ikke sikker, stemmen minder utrolig meget, man er også blevet meget dygtige til,
at lave gamle plader om til stereo, teknikken udvikler sig hele tiden.

Jeg er ikke opflasket med klassisk musik, men mødte senere i livet et menneske der elskede den.

Det kom jeg også til, jeg erindrer fra min ungdom, at Danmarks radio havde et program,
det var Giro 413, mener at værten hed noget i retning af Knud Vissum!, erindrer også,
at den sidste del af programmet var altid klassisk.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, var der ikke andre end Kathleen Ferrier der sang den?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 30-09-08 16:07

Her er en indspildning fra 1946.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-09-08 18:05

Her kan du høre vores egen Kirsten Flagstad synge melodien i 1948

Her er Kathleen Ferrier i stereo

Prøv på biblioteket - mener bestemt, de har stereo cd med Kathleen Ferrier - nettet er overbelastet lige nu så jeg kan ikke komme på bibliotekets side.... men prøv evt selv www.biblotek.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-08 18:08

Jeg har nogle gamle lp plader kigger lige hvad der ligger i dem.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-08 18:14

Kan det være Sarah Brightman du hører?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-08 19:32

https://www.imusic.dk/item/0028947507826/kathleen-ferrier-2003-tribute-cd

CD: Kathleen Ferrier: Tribute (2003)

"What is Life to Me Without Thee?"

måske denne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-08 19:33
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-10-08 00:35

@Teil
Kathleen Ferrier var metzesopran.
Sarah Brightman har en dejlig alsidig stemme men hun når nok aldrig det stemmeleje.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-08 08:50

Muligt Luffe
Men ved tadeo det?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 01-10-08 14:20

Ved I hvad en Metzesopran er?

Når jeg skrev " alt sangerinde ", var det en betegnelse, mener det var Aksel Schiøtz brugte.

Man bruger mange benævnelser om disse fremragende sangerinder,
jeg er ikke meget inde i dette, er ikke musiker.

Sarah Brigthman kunne minde om hende, men har ikke fundet "What Is Life",
ikke dermed sagt at der ikke findes en CD.

Vender tilbage senere på dagen, skal lige ud og handle.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-08 15:38

http://peecee.dk/upload/view/133312

Min plade købt i England for længe siden.
Titler på Italiensk, what is life bør jo være der.
Men det hjælper ikke spørger.
Desværre må jeg give op, vender tilbage hvis
noget dukker op her.

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 01-10-08 16:18

Tak for svaret HelleBirgitte.
Som jeg er glad for, jeg vil købe den dobbelt dvd du omtaler, har også hørt/set de optagelser
på YouTube, der er lagt ind i mit spørgsmål.

Også tak til alle, der har gravet i dette specielle spørgsmål,
givet gode komentarer, m.m.

Det er dejligt at opleve der er mennesker der interesserer sig for da tidens store kunstenere,
i dagens Danmark

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-10-08 18:11

Hej igen tadeo - tak for point, glad for at kunne hjælpe lidt

Mange hilsner fra HelleBirgitte