/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
OUH besøg d.d.
Fra : tadeo
Vist : 500 gange
30 point
Dato : 29-09-08 14:59

Inden jeg kommer frem til mit spørgsmå, må jeg understrege,
at vi stadig har et godt sundhedsvæsen i Danmark, det kunne være bedre,
men den nuværende regering, gør alt for at smadre dette, min egen opfattelse.

Var i dag til tjek på OUH for min leddegigt, mødte igen en ny læge, der ville have oplysninger om min lidelse, hun pointerede dog, at have læst mine journaler, men ville dog høre noget mere,
bad mig om næste gang, at tage al min medisin med, det svarede jeg nej til,
men sagde at jeg ville printe det hele ned, det kunne hun så se på, det var OK.

Jeg har ikke tal på de nye læger jer har mødt i tidens løb.

Hvad mener I kandu brugere?

Læger kan til enhver tid gå på Sundhed.dk, og se det hele, har givet min accept til det.

Er det mig der er for sart?

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-09-08 15:13

når jeg er til kontrol remser jeg bare min medicin op for lægen, og det er altid blevet accepteret. Det med de mange nye læger, synes jeg også er for galt, fordi den nye læge ikke forholder sig til hvad den forrige har sagt. Jeg har ikke tal på hvor mange læger jeg har mødt, men det er rigtig mange. Man burde tildeles en bestemt læge.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-09-08 15:14

Nej du har ret, den nuværende regering smadrer vores sundhedsvæsen og privatiserer al statens ejendom, til skade for befolkningen.

Jeg går til kontrol hvert ½ år på Herlev Sygehus og det er en ny læge jeg møder hver eneste gang, det er dog næsten den samme sekretær hver gang.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-09-08 15:41

Det er altså ikke forbudt at skifte job bare fordi man er læge.

Hvor tit møder i nye mennesker i Brugsen, eller alle mulige andre steder?

Det er naturligt at der er en udskiftning, og selv om man kan læse journaler vil det da være at foretrække at høre det fra patienten selv

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 29-09-08 15:44

Jeg mener ikke du er sart men omvendt så mener jeg også at den eneste det rammer når du stiller dig på tværs er dig selv.

Hvis du ikke giver lægen de oplysninger hun efterspørger ja kan hun ikke behandle dig og hvem vinder på det ? allerhøjest den næste i køen fordi lægen hurtigere kan smide dig ud.

Vores sundhedsvæsen fungere langt fra optimalt.

Der er stor lægemangel og det har der været i mange år men vi fortsætter med at fylde studierne med Svenske og Norske studerende og optaget til studierne bliver ikke øget.

Hvis den nuværende regering og dens støtteparti havde ønsket at gøre noget ved sagen så havde de øget optaget dramatisk den gang de kom til magten og det ville havde betydet at vi nu ville være begyndt at nyde godt af mange læger.

Lige nu er det lægerne og privathospitalerne der udnytter at der er mangel på dem.

At jeg som skatte borger skal betale op til 4 gange så meget for at man frit kan vælge mellem privat og offentligt er også helt hul i hovedet.

Hvorfor er det lige at DF og de andre borgerlige partier mener at skattemidler skal bruges til at skabe profit i private hospitaler frem for flere og bedre behandlings tilbud i det offentlige.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 29-09-08 16:09

Citat
Lige nu er det lægerne og privathospitalerne der udnytter at der er mangel på dem.

Kan kun give dig ret, men vi skriver 2008.

Mange af vore ældre finder sig i de vilkår i vore dage,
når nu de yngre bliver ældre, vil de så gå ind på de vilkår?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-08 16:21

Citat
Jeg har ikke tal på de nye læger jer har mødt i tidens løb

Og det får du ALDRIG....

Sygehuslæger er generelt i et uddannelsesforløb og er derfor måske kun 1-2 år hvert sted...

Så det er HELT NATURLIGT (og har INTET med regeringer at gøre)

Det er kun overlæger, speciallæger, afdelingslæger, sygeplejersker o. lign. der hænger ved længere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-08 16:25

PS...

Kan til orientering oplyse at de fleste sygehuslæger arbejder minimum +20-50% extra....

Det er IKKE deres fejl der mangler læger og det problem kan ikke løses de første 5-10 år....

Men det kræver nok man er "insider" for at forstå problemet

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 29-09-08 16:28

Citat
Det er kun overlæger, speciallæger, afdelingslæger, sygeplejersker o. lign. der hænger ved længere

Det gør de ikke længere.

Citat
(og har INTET med regeringer at gøre)

Jo det har det, de er med til at skabe den situation vort sundhedsvæsen er kommet i

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-09-08 16:29

Det har du ikke helt ret i Refi, for nu har jeg gået til kontrol i 3½ år og det er ikke bare lægerne der skifter hver gang, også sygeplejeskerne. Selv da jeg fik kemo var det 3-4 forskellige sygeplejesker der behandlede. Det var lidt surt for man ville jo gerne beholde den der var bedst til at stikke.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 29-09-08 16:32

Citat
Men det kræver nok man er "insider" for at forstå problemet

Er du det refi?

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 30 point
Dato : 29-09-08 16:40

selvfølgelig har det noget med regeringer at gøre. de skulle for mange år siden have øget uddanselsespladser for både læger og sygeplejersker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-08 16:42

Logik der er stor udskiftning på de store universitetshospitaler....

Citat
Selv da jeg fik kemo var det 3-4 forskellige sygeplejesker der behandlede

Det skal det jo af gode grunde være hvis afdelingen har 10 til rådighed....

De har ikke en kalender med hjem over hvilke patienter der kommer hvornår....

Det der ødelægger mest i øjeblikket er lukning/nedskæring af sygehuse...

Der bliver ganske vist ikke færre sengepladser men du får en forlænget arbejdsgang når patienter skal flyttes da "specialerne" ikke længere er samlet....

Det får de bedste til at søge på de STORE sygehuse (eller privathospitaler) - og så kører skruen, med nye lukninger til følge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-08 16:44

Citat
Er du det refi?

Det kan jeg vist ikke sige mig fri for...

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 29-09-08 16:45

Grundet den regering samt politikere der har sovet sparet på vort sundhedsvæsen,
og skyder det over på regionerne, som må klare problemerne, der skyldes folketinget,
dermed regeringen, der er kørt helt af sporet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-08 16:55

Citat
selvfølgelig har det noget med regeringer at gøre. de skulle for mange år siden have øget uddanselsespladser for både læger og sygeplejersker

Det er et 20 år gammelt problem og har ikke noget med nuværende regering at gøre - det var det der var min pointe....

Og problemet er altså IKKE tilgangen til studierne - det er arbejdspresset der får mange til at springe fra (eller skifte til andet hvor de kan bruges)....

Ligeledes er det fuldkommen hul i hovedet at bruge en masse penge på østeuropæiske og asiatiske læger - de bliver nok lidt hurtigere (end det tager at uddanne en ny) sat ind i arbejdsgange osv. men de vil aldrig komme til at fungere ordentligt på danske sygehuse - deres uddannelser er vidt forskellige fra de danske/europæiske.....

Derimod har vi STOR glæde af de tyske der søger herop, men de kommer desværre primært pga. lønmulighederne, og det er desværre de færreste af dem der bliver i mange år...

Og så er vi slet ikke nået til at tale sygehuslønninger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-08 17:01

Citat
og skyder det over på regionerne, som må klare problemerne

Det kan de jo ikke få lov til

Bare vent til de "svenske" ambulancer skal køre i DK....

De kan køre med 30% MINDRE mandskab end de danske

Stakkels fru Hansen der bor i Skagen.....

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-09-08 17:02

Citat
Og problemet er altså IKKE tilgangen til studierne - det er arbejdspresset der får mange til at springe fra (eller skifte til andet hvor de kan bruges)....

hvis der ikke manglede læger og sygeplejersker, ville arbejdspresset ikkevære så stort.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-09-08 17:03

Jeg har familie inden for sygehusvæsnet, en leder et større sygehus, en er indkøbschef på et større sygehus og 1 er sygeplejeske.

De siger næsten det samme som refi, men sygehusene er blevet udsultet i mange mange år. Og det er en politisk beslutning, uanset hvilken regering det var.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-09-08 17:10

ja - de lover behandlingsgaranti og samtidig foretager de nedskæringer. fx rigshospitalet skal spare rigtig mange millioner og skal fyre sygeplejersker og læger, samtidig med de siger de mangler sygeplejersker og læger

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 29-09-08 17:23

Citat
Stakkels fru Hansen der bor i Skagen.....

Godt jeg bor i den fuenske hovedstad, det skal tiden vise

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 29-09-08 17:24

Der skulle stå, den Fyenske, er måske ved at blive senil.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-08 17:27

Citat
og samtidig foretager de nedskæringer

Det er ikke helt reelt at kalde det nedskæringer.....

Det er specialer der bliver flyttet....

På landsplan er det ikke nedskæringer, men sammenlægninger....

Men det er stadig en forkert vej at gå, desværre

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 29-09-08 17:40

Tak for svaret skytten49.

Et sted skal man slutte, kan kun give dig ret.

Kan så håbe, at en ny regering kan gøre det bedre, håbet er som bekendt,
lysegrønt

Tak for indlæg fra jer alle, også den/de med insider viden.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-09-08 18:39

tak - jeg håber også på en ny regering - men folk stemmer efter skattelettelser - folk vil hellere have råd til at købe den dyreste skoletaske i det hotteste mærke - at skolerne så ikke har nogen penge til at købe tidssvarende bøger til at komme i den fine taske, gør åbenbart ikke noget