/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Kode/script sidste redigering
Fra : brokke44
Vist : 718 gange
500 point
Dato : 29-09-08 10:02

Jeg har ledt efter et script/kode, der kan fortælle besøgeren, hvilken side på et site, der er sidst redigeret.
Tanken er, at lave en lille infoboks på indexsiden med f.eks. de sidste 3 redigeringer, hvor den redigerede undersides titel samt tidspunkt skulle fremgå.
Jeg kender godt scriptet "Sidst redigeret" med dato, men sidens navn skulle altså også skrives.

Boksen skulle begrænses til 3 oplysninger, således at gamle infoer automatisk erstattes af nyere.

På et site med mange undersider ville en sådan infoboks være nyttig.
Det kan selvfølgelig gøres manuelt, men det ville da være smart, hvis det kunne ske automatisk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-09-08 10:15

Her er koden i javascript til at registrere hvornår en aktuel side sidst har være redigeret:
Kode
<html>
<head>
<title>Updated</title>
</head>
<body>
<div>
<script type="text/javascript">
<!--
var a=new Date();
var lm_year=a.getYear(document.lastupdated);
lm_year=((lm_year<1000)?((lm_year<70)?2000:1900):0)+lm_year;
var lm_month=a.getMonth()+1;
lm_month=((lm_month<10)?'0':'')+lm_month;
var lm_day=a.getDate();
lm_day=((lm_day<10)?'0':'')+lm_day;
var lm_hour=a.getHours();
lm_hour=((lm_hour<10)?'0':'')+lm_hour;
var lm_minute=a.getMinutes();
lm_minute=((lm_minute<10)?'0':'')+lm_minute;
var lm_second=a.getSeconds();
lm_second=((lm_second<10)?'0':'')+lm_second;
document.write("<p>Sidst opdateret " + lm_day+'.'+lm_month+'.'+lm_year+' '+lm_hour+':'+lm_minute+':'+lm_second+"</p>");
// -->
</script>
</div>
</body>
</html>

..man udnytter DOM funktionen: document.lastupdated

For at lave det du ønsker må du derfor ty til lidt serverside code i ASP, PHP el. lign.

Kik på: http://www.php-scripts.com/php_diary/122199.php3

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-09-08 10:26

Tak Molo.

Du er - som sædvanlig - god for en "lille" kode.
Som skrevet kender jeg godt den kode, som findes i mange udgaver.

Det er min lille infoboks, jeg har problemer med. Det bør kunne gøres, men jeg er kørt tom for ideer.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 510 point
Dato : 29-09-08 10:30

Ps. Jeg kan godt se det er en 'smart' feature du efterlyser. Især hvis der i info-boxen følger links med til senest redigerede sider, således man kan holde sig a-jour med de seneste opdaterede sider på sitet.

'Nu om dage' bruger man dog oftest en anden teknologi til dette. Nemlig; RSS news-feeds:

http://www.webdesign101.dk/artikler/rss.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-09-08 10:33

Pps. På min egen side ...som du jo godt kender, har jeg lavet en sådan 'nyhedskanal' man kan abonnere på.

...der sker blot ikke så meget på mit site for tiden, da jeg er godt hængt op med andet arbejde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-09-08 10:39

Ppps. Det fiffige ved en sådan nyhedskanal er: Man behøver ikke engang besøge siden for at få, at vide at der er opdateringer, hvilke, hvormange og hvorhenne, da en RSS newsreader er indbygget i alle moderne browsere.

Smart ik'...?

Selv abonnerer jeg på sider som:

http://www.alistapart.com/feed/rss.xml
http://www.cssplay.co.uk/feed.xml
http://hjemmesideskolen.net/feed/hss-feed.xml
http://www.webdesign101.dk/xml/webdesign101.xml

..for at nævne et par stykker.

Min 'egen' er selvfølgelig: http://www.cssboxing.com/rss/cssboxing.rss

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-09-08 10:51

Pppps. Din løsning er der desværre en kedelig 'hage' ved:

Hvis du bare så meget som flytter et komma ...eller siden indeholder dynamisk genereret indhold (..f.eks. baseret på AJAX XMLHttpRequest), så vil siden dukke op i info-boxen grundet rettelser i sidens kildekodesyntaks på trods af, at der rent semantisk og indholdsmæssigt intet er at komme efter.

Har du tænkt over dette? Altså tænkt din ønskede funktions informationsværdi igennem?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-09-08 10:54

Jeg kendte - lidt periferisk - godt til news-feeds, som nok "sigter" mod indforståede.

Der er vel sådan ca 300-400 brugere af "mine" sites, deriblandt en hulens masse IT-ignoranter.
Jeg orker ikke at tænke på den support, jeg skal yde, for at få det ultimative ud af denne løsning.

Men jeg kigger lidt på det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-09-08 11:00

Du laver da bare en sider der hedder: Sidste nyt ..hvor du fortæller/forklare brugen af nyhedskanalen.
Hvis brugerne ikke kan finde ud af at benytte denne feature?
Så vil de efter al sandsynlighed garanteret heller ikke klikke på noget som helst i en info-box om opdateringer/nyheder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-09-08 11:03

Citat
Hvis du bare så meget som flytter et komma

Sådan er det vel med al kodning
Citat
eller siden indeholder dynamisk genereret indhold

Det er der ikke
Citat
Har du tænkt over dette? Altså tænkt din ønskede funktions informationsværdi igennem?

Både ja og nej - det var en lille strøtanke, som jeg havde lyst til at arbejde videre med.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-09-08 11:13

Citat
Så vil de efter al sandsynlighed garanteret heller ikke klikke på noget som helst i en info-box om opdateringer/nyheder

Jo, det tror jeg nu nok. De er defacto brugerne, der har efterlyst disse info.

Jeg lægger pt info ind på indexsiden manuelt, men da dovenskab for mig er en dyd ville signalværdien infoboksen være enorm - eller hur ?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-09-08 11:14

af infoboksen - sæ'følig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-09-08 11:43

Problemet bli'r i mine øjne, at filtrere væsentlige- fra uvæsentlige opdateringer, hvis disse skal registreres automatisk/dynamisk vha. af et script.

Hvilken værdi har det for brugeren at få at vide, at http://min_side.dk/underside4/fil3.php er opdateret, hvis 'rettelsen' er, at man har flyttet et afsnit (<div> ..</div>) nederst på siden 2 pixels til venstre?

Det er vel kun relevant information der skal formidles ud til brugerne? I dét tilfælde er det da klart nemmest at skrive en lille besked ..subsidiært 'tilføjelse' og lægge et link (..som f.eks. kan målrettes mod det specifikke afsnit på den opdarerede side !) i en RSS XML fil og dette slår igennem på ALLE sider på HELE sitet ..som RSS newsfeed.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-09-08 11:52

..og som sagt slår det også igennem ..hvis man abonnerer på feed'et ..UDEN man behøver at besøge siden.

Hvis IKKE man abonnerer? Så vil "Feed" symbolet i browseren 'lyse op' og skifte fra gråt -> rødt ..og der vil lyde et svagt 'pift', når en side med et RSS feed besøges. Klikkes der så på browsersymbolet/ikonen i browseren? Så kan man enten; vælge at abonnere ..eller klikke videre til siden ..eller blot læse den aktuelle nyhed.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-09-08 12:26

Citat
Problemet bli'r i mine øjne, at filtrere væsentlige- fra uvæsentlige opdateringer, hvis disse skal registreres automatisk/dynamisk vha. af et script

Det har du ret i - tanken har strejfet mig - det ville være uhensigtsmæssigt.

Jeg kigger lidt på RSS feed, når jeg får tid.

Jeg venter lidt med at lukke tråden, men so far.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-09-08 17:25

hvorfor ikke bare lave et script der kigger på informationen på filerne, fx. dato for oprettelse og/eller dato for ændring af filen.

Kommentar
Fra : drpjotr

Dato : 29-09-08 19:41

Jeg kan se, at I har god gang i dynamikken, men vil blot lige sikre mig, at det ikke er
"document.title" du mangler i dit script, altså:

Kode
document.write("<p>Sidst opdateret " + lm_day+'.'+lm_month+'.'+lm_year+' '+lm_hour+':'+lm_minute+':'+lm_second+
"Titel "+document.title+"</p>");

Document.title er ikke filnavnet, men den tekst du skriver i title-tagget, og du kan jo lave en lille funktion, som læser de ønskede sider ind i en skjult iframe og returnerer titel og datoinformationen til en top-container, som du herefter viser i den info-boks du snakker om.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-09-08 20:22

Forøvrigt mener jeg også at ku' huske, at RSS scripting virker ...selv med "scripting turned off" browsere, da det vist er XML kode og ikke Javascript filer/-kode og fortolkning af 'scripts' dette handler om, men noget 'andet' der 'tricker' feed'et;

Nemlig: Browser fortolkning af XML (..XHTML ...same shit ..anyway )

Nogen der ved mere om dette ?

Kildefilen er jo 'ren' rss/xml:
Kode
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<rss version="2.0">
<channel>
<title>CSSboxing</title>
<link>http://www.cssboxing.com/</link>
<description>CSS layout tip</description>
<language>da</language>
<docs>http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss</docs>
<copyright>Henrik Mortensen, 2007</copyright>
<lastBuildDate>Thu, 31 May 2007 04:00:00 +0100</lastBuildDate>
<pubDate>Thu, 31 May 2007 04:00:00 +0100</pubDate>
<generator>Notepad</generator>
<image>
<url>http://www.cssboxing.com/media/gif/cssboxing.gif</url>
<title>CSSboxing</title>
<link>http://www.cssboxing.com/</link>
<description>CSS layout</description>
<width>16</width>
<height>16</height>
</image>
<item>
<title>Velkommen til CSSboxing</title>
<link>http://www.cssboxing.com/</link>
<guid>http://www.cssboxing.com/</guid>
<description>Siden er under konstruktion!</description>
<pubDate>Thu, 31 May 2007 04:00:00 +0100</pubDate>
</item>
</channel>
</rss>

..og 'resten' ligger hos serveren via. en alm (X-)HTML henvisning:
Kode
<link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="RSS 2.0" href="/rss/cssboxing.rss" />

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-10-08 10:29

Jeg har været "anderswo engagiert", som de siger nede sydpå.

Har ikke glemt jer, men vender tilbage senere

brokke44

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-08 17:42

Ok.

...men; hvis det virker for os andre? ..Så virker det ..sikkert heller ikke ..for dig !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : brokke44

Dato : 10-10-08 08:41

Da der ikke kommer flere indlæg, lukker jeg tråden og "forsker" lidt videre i RSS-feeds.

Jeg kan godt se, at det er meget brugt rundt omkring, så det er vel der fremtiden ligger.

Tak for tippet

brokke44