/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Vittigheder / Spørgsmål
10  Tilde38 720
GÅs i Flaske
Fra : trixi95
Vist : 4024 gange
160 point
Dato : 28-09-08 22:43

JEg har hørt denne gåde, men har tænkt i 2 dage over hvordan den løses!! Den går ud på !:

Du tager en gås som lille gæsling putter ned i en gammeldags vin flaske, fodre den så den bliver stor! og nu er problemet, du skal havde gåsen ud, uden at glaset går i stykker, eller gåsen kommer til skade, dør. osv.

der er en løsning men hva for en ved det ikke!!

ville godt give 200 point hvis jeg havde det!!

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 29-09-08 00:30

Ja her i denne verden kan alt jo ske. Det er da lige så let at få den ud, som ind. Du holder godt ved ved flasken, vender flasken i et snuptag "uden gåsen opdager det", nu har gåsen så røven ved flaskehalsen ! NU kommer det min ven det er NU det kommer. .... Du putter et sugerør op i måsen på gåsen og nu suger du af al dine lungers fulde kraft så gåsen bliver helt lille, så sætter du tungen for enden af sugerøret og trækker gåsen stille og roligt ud
Jeg ved det virker,den metode brugte jeg da en sælhund skulle ud af en parafyme kokong.

hilsen højris

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-09-08 11:43

Jeg har fundet dette på nettet."There is a method of taking the problem in flank, as it were. It will be nonsense to the rational-minded, but such will read no further. Those who read on will expect increasing nonsense, for sense, the suburban villas of rational thought, will soon be left behind, and the mind will be free on the illimitable hills of its own inherent joy. Here, then, is the real solution to the problem of the opposites.
"Shall I tell it you? Consider a live goose in a bottle. How to get it out without hurting the goose or breaking the bottle? The answer is simple - 'There, it's out!"'
Men jeg forstod det ikke.
alimak

Kommentar
Fra : umarsuper

Dato : 14-10-08 23:50

fis af...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-08 19:48

Iflg dette link, kan den IKKE komme ud i den forstand....

http://www.osho.nl/New-Osho-NL/EnglBooks/GooseOut.htm

du kan evt. få google til at oversætte (ikke temmelig godt, men kan da læses)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-11-08 19:53

Det er ikke en gåde, som du kan løse ved hjælp af fornuft næh det er et meget brugt billede/filosofi i forhold til "de store spørgsmål i livet"

Hvis du stadig er interesseret, så læs mere her

http://translate.google.com/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.osho.nl/New-Osho-NL/EnglBooks/GooseOut.htm&sa=X&oi=translate&resnum=2&ct=result&prev=/search%3Fq%3D%252B%2B%2Bhow%2Bto%2Bget%2B%252B%2Ba%2Bgoose%2Biour%2Bof%2Bbottle%26hl%3Dda%26lr%3D%26rlz%3D1T4SUNA_en___DK214%26sa%3DG

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 160 point
Dato : 22-11-08 19:54

"problemet" er at overveje det - hvis du overvejer at få en gås i en flaske uden at flasken går i stykker og uden at skade gåsen - så er det jo løst - det kan ikke lade sig gøre - flasken er intakt og det er gåsen også

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-11-08 20:04

Er det det her du tænker på

Citat
En lille gæsling kommes ind i en næsten ligeså lille flaske. Hvordan kan gæslingen komme ud af flasken, uden at hverken gæsling eller flaske tager skade? Svaret er, at gæslingen skal erkende, at intet er virkeligt; heller ikke flasken den sidder i. På den måde kan den slippe, både ud af flasken, men samtidig ud af samsara.

http://www.nordsider.dk/Elevarbejder/buddismen_projekt/nirvana.htm

Og her kan du læse om samsara

http://da.wikipedia.org/wiki/Samsara

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-11-08 20:07

Netop ans - det handler om "religion" som jeg skrev lige før

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-08 21:36

Og jeg kan se HelleBirgitte HAR været på google og oversat mit link..fra kl . 19.48

Der bliver omtalt -- Zen koan---

Som du kan læse meget mere om her

http://www.google.dk/search?hl=da&q=Zen+koan&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Godkendelse af svar
Fra : trixi95

Dato : 06-12-08 15:28

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-12-08 16:34

velbekomme