/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rustfri "halvmåne" over komfur
Fra : Aidamor
Vist : 3915 gange
100 point
Dato : 28-09-08 21:38

Min ,ellers så pæne, plade over komfuret er blevet trist og mat. Hvad kan jeg gøre, for at få den blank igen, uden at den får ridser eller anden skade.

Mon der er en ferm husmor, som kan gi et godt råd. På forhånd tak. Aidamor

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-09-08 21:43

Polering.... brug en polermaskine

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-09-08 22:00

Du skal såmænd bare bruge wd 40 det virker

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-09-08 22:01

Jeg er forresten husfar ...altså

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-09-08 22:14

Jeg har købt noget der hedder rustfri-stålrens..det synes jeg faktisk er ret godt..ved ikke om du har prøvet det?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-09-08 22:24

Prøv at polere med almindeligt husholdningssprit.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-09-08 23:47

Hej
Det kommer sørme an på hvad den er blevet mat af?
Rensecreme eller andet rengøringsmiddel, som har sat sig i de bitte små slibespor som findes i pladen? Så skal det renses af - afhængig hvad det er for noget.

Min plade er over 10 år gammel - og den får aldrig andet en daglig aftørring med opvaskemiddel når jeg har stegt/braset så det har sprøjtet på den.

Hvis det er indtørrede stænke fra alverdens ting der sidder på den, så smør den ind med brun sæbe og lad det sidde natten over inden du vasker det af med rent vand.

Der er nogle som anbefaler at man lige tørrer over med en smule olie - men så skal den være ren først.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-09-08 00:54

Citat
Min ,ellers så pæne, plade over komfuret er blevet trist og mat. Hvad kan jeg gøre, for at få den blank igen, uden at den får ridser eller anden skade.

Du skal bare bruge husholdningssprit og en klud + lidt knofedt, så får du en pæn og blank plade igen

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-08 07:33

Alle vores hårde hvidevarer i køkkenet er stål. Jeg har prøvet forskellige mærker til stålrens - der er meget stor forskel på hvor gode de er
Men nu har jeg fundet et rigtig godt produkt. Det hedder Sterling stål blank, jeg har købt det i Superbrugsen - det renser og blanker overflader af rustfri stål og aluminium

Kommentar
Fra : Aidamor

Dato : 29-09-08 09:31

Undskyld husfar, det var vist en tanketorsk fra min side.
Vil lige bemærke, at også min plade bliver tørret af dagligt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-09-08 10:16

Hej
Så vil jeg lige bemærke at det ikke er ligemeget, hvad man tørrer den af med. Hvis du ville tørre dine vinduer af med f. eks. sæbevand, ville de også blive matte og grimme/fedtede, så jeg mente ikke at du var en "gris" og ikke gjorde rent. Ellers havde du nok heller ikke bekymret dig om halvmånens udseende.
Mange venlige hilsner Ingelein - Jeg tror nu også at der er forskel på pladerne, nogle er måske højglanspolerede og andre lidt mere matte fra start?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-09-08 12:33

Prøv nu WD 40 Det virker har selv en masse rustfrie overflader

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-08 13:40

WD40 og andre typer rustolie duer, som Suno siger fint. Det er bare STRENGT forbudt at anvende i levnedsmiddelindustrien og i køkkener. Var det på en arbejdsplads, havde levnedsmiddelgutterne ikke nøjedes med en advarsel, men havde udskrevet en bøde og et strakspåbud, hvis du bruger den slags. De rustfrie værksteder og klejnsmede har specialmidler der er ugiftige, til brug i køkkener og levnedsmiddelindustri. Desværre kan jeg ikke huske navnet på det.
Bare til OR!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-09-08 14:03

Hvis den er virkelig ulækker kan nedenståend opskrift bruges, men bid mærk i at der står til stålvask, og vurder så selv:
Er køkkenvasken blevet mat og trist at se på, kan denne slibe- og polerblanding gøre underværker. Blandingen er nem og billig at fremstille, og resultatet bliver en blank køkkenvask, der næsten fremstår som ny.
Du skal bruge:
opvaskemiddel
skurecreme
køkkensvamp
en deciliter wienerkalk
en halv deciliter husholdningssprit
to klude
Rengør køkkenvasken
Afhængigt af smudsniveau rengøres vasken med opvaskebørsten og lidt opvaskemiddel eller med skurecreme og en køkkensvamp.
Blandingen
Hæld en deciliter wienerkalk op i en skål. Tilsæt en halv deciliter husholdningssprit, og rør blandingen sammen til en jævn grød.
Slibe- og polermidlet
Dyp en klud i blandingen, og gnid køkkenvasken ind i blandingen. Der skal arbejdes hurtigt. Ellers når husholdningsspritten at fordampe.
Poleres
Poler efter med en tør, blød klud. Køkkenvasken er nu som ny

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-08 14:04

Hmmmm Würth's kemikalier må man åbenbart gerne bruge?!?!? http://wuerth.dk/web/media/pdf/bruchurer_08/Wuerth_NSF.pdf

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-08 14:05

Garanteret ikke så dårlig en ide, Stilkene. Men husk at poler med den gamle polering og ikke poler roterende. Så bliver det pænest.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-08 15:46

Nåhh fik den lige konfirmeret. I levnedsmiddelindustri er der krav til produkterne, dvs ikke olie og andre ting man ikke kan tåle at indtage.

"Hjemme" kan man anvende hvad man vil!?!?!?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-09-08 16:44

Wd40 til det grove og vask efter med sæbe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-08 16:56

Jeg foretrækker nu min "Inox-Pleje" på dåse. Rustolie-hørm gider jeg ikke i mit køkken.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-09-08 21:06

Det ståålrens jeg har brugt og somjeg har rigtig gode erfaringer med hedder: Dr.Beckmann Rustfrit stål skum.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-08 21:14

Nemlig Mango, foretrækker også noget der er "født" til køkkenet, istedet for til "værkstedet". Og lovene der gælder for levnedmiddelindustrien er nok ikke helt åndsvage at efterleve i sit eget køkken. Snakkede med en "rustfri mand" og han kunne svinge sig op til at fikse køleskabslågen med olie og så slut. "Vi skal jo æde noget der er lavet der" sagde han. Ligeledes oplyste han at almindelig madolie faktisk også er effektiv, omend det fedter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-08 21:15

Hvaehhh Mango, er i også på det der superduper fjernvarmeværk?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-09-08 21:23

Ja jeg holder stadig på
Citat
Sterling stål blank, jeg har købt det i Superbrugsen

Deter det bedste produkt jeg har prøvet til mine stålflader - og nej, jeg får ikke % af salg

Godkendelse af svar
Fra : Aidamor

Dato : 29-09-08 21:46

Tak for svaret HelleBirgitte.Jeg har ganske vist ikke prøvet midlet endnu, da jeg ikke kunne få det i lokal-butikken. Men det lyder både godt og effektivt, så jeg køber det ved først givne lejlighed.
Mange hilsener fra Aidamor

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-09-08 21:51

Selv tak - jeg er sikker på, du bliver glad for produktet

Jeg har næsten, og kun næsten fået rengøringsdille (efter at have købt dette produkt)

Idag fik stålbenene på spisestolene en omgang - hold da op hvor de skinner

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-09-08 22:09

3773...støøøøøøøøøøøøøøøn..jep...vi er med!! til 22.000,- om året. I et fuldt isoleret hus med pillebrændeovn som støttepædagog.

( Aidamor sorry, men jeg blev lige spurgt )