/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
trådløs sikkerhed?
Fra : elsecharm
Vist : 701 gange
400 point
Dato : 28-09-08 20:34

Kære kloge kandutter
Jeg har lige købt en Linksys Compact Wireless-G router og installeret den så den bærbare pc nu kan gå online via routeren og den stationære er trådet.
Nu mangler jeg så "bare" at sikre mig mod andres brug af min trådløse forbindelse. Hvordan gør jeg det?
Det SKAL være en simpel men effektiv metode. Jeg er absolut bare en ganske almindelig bruger der ikke kender til nogle spidsfindigheder mht pc så alt skal skæres ud i vådt pap (for forståelsen).
Jeg glæder mig til at få Jeres svar asap for lige nu holder min internetforbindelse åbent hus for alle.

Venligst Elsecharm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-09-08 20:39

Det våde pap er brugsanvisningen. Hvis den ikke er våd nok eller på for tyndt papir, så byt til en anden med letforståelig anvisning.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-09-08 20:39

Hvert eneste netkort er udstyret med en MAC adresse, så det sikreste er at du kun tillader de netkorts MAC adresser, som du har installeret.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-09-08 20:41

Du laver da en kode. Gøres normalt under installationen... og det burde være beskrevet i den medfølgende manual

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 410 point
Dato : 28-09-08 21:20

Fra en browser som du gjorde i starten.
http://192.168.1.1
brugernavn = skriv intet med mindre du har oprettet noget
password = admin

Nu skal du finde noget der hedder wireless

Security System (her skal du vælge en type, alt efter om den bærbare kan håndtere det)
.................................web 64 bit Hex kan de alle klare
Authentication: AutomaticOpen SystemShared Key
Key Size: 64 bit Hex benytter 10 stk af disse tegn 123456789abcdef
Key 1: skriv dem ind her
Key 2-3-4 lader du stå tomt
nu skal du gemme det
Når du så logger på med den bærbare spørges der om den krypteringsnøgle (key 1)

Vista vil muligvis også bede om password.

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 28-09-08 21:53

transor: Routeren er pakket ud og installeret. Den medfølgende papir brugsvejledning er ikke værd det papir den er trykt på - så er der en installations cd som jeg naturligvis har studeret grundigt (vil jo helst selv klare ærterne) men den er simpelthen så uover- og ugennemskuelig at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. Derfor skriver jeg jo til alle I kloge mennesker på kandu og beder om hjælp.
Bille 1948: Hvordan sikrer jeg mig rent fysisk (hvad skal der gøres) for kun at tillade vores pc's MAC adresse?
CLAN: Under installationen var der intet om at indfylde kode - ellers havde jeg fluks gjort det og var sluppet for alt det her besvær :)
Eyvind: Din løsning har jeg forsøgt mig med for den læste jeg om i en blog ,jeg fik også åbnet vinduet.. skrev ikke brugernavn i men skrev admin (skal det i " .. for jeg prøvede både med og uden gåseøjne uden resultat) og så kom der frem at explorer ikke kan åbne webstedet og dermed kom jeg jo ikke længere.
.. nu har jeg lige prøvet igen og denne gang har jeg fået åbnet siden og har valgt Wireless... derefter drop-down menuen wireless security. Security Mode var "disabled" og når jeg så åbner mulighederne står der i rækkefølge : WEP. WPA personal; WPA2 Personal og WPA2 MIxed Mode. Jeg har tidligere læst mig til at WPA2 sku være god sikkerhed.. men at ikke alle pc'ere kan bære det (eller hvordan sådan noget formuleres). Pc'en er en nedarvet bærbar Toshiba med nogle år på bagen. Der står intet om 64 bit Hex eller noget andet jeg kan genkende i det du har skrevet. Nu tager jeg chancen og prøver WPA2 Personal og vender fluks tilbage til kandu for at se om du har tilføjet noget nyt til mig.

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 28-09-08 22:05

ja så er jeg her igen. Jeg valgte WPA2 personal.. skulle indføre passphrase (går ud fra det er som password) og skrev det... valgte Save Settings og så viser den at internet explorer ikke kan åbne webstedet. Hvad så? Forbindelsen er fin - god signalstyrke. Kan det være fordi den bærbare ikke kan trække WPA2?

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 28-09-08 22:21

Eyvind - tak for hjælpen. Heureka.. det virker søreme. Jeg føler mig 3 meter høj lige nu :)
men lige en afslutter.. skal jeg indføre min passphrase hvergang jeg starter den bærbare? Ikke fordi det er et problem altså.. men det vil da være nemmere hvis jeg ikke skal :)

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 28-09-08 22:33

nu troede jeg lige at alt var iorden men .. ak .. er vist for træt- For jeg kan sgi'tte hitte ud af hvordan jeg lukker spørgsmålet og får sendt nogle points afsted. HJÆLP!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-09-08 23:10

Enhver der får fat i din krypteringsnøgle, ville kunne benytte dit netværk. - Men de skal så lige først have den/ gætte den/ hacke sig ind. Det er ikke så nemt endda, men kan lade sig gøre.
Hvis du også aktivere dit MAC filter, så bliver det endnu mere besværligt.
Ved at indføje alle dine MAC adresser i routerens filter og aktivere dem med ALLOW vil det kun være disse PC'er med disse netkort adresser, der kan få adgang. Det gælder både MAC adresser for trådløs og kabel.
Husk at sikre dig, at få begge adresser med på de PC'er der er trådløs, her er der nemlig en adresse for trådløs og en for kabelnetkortet, så du altid har en mulighed for at komme på.
Giv også dit trådløsenetværk et navn (SSID) og skjul det (vis ikke ssid), så dit netværk ikke kan spores udefra, idet det så vil være usynligt for folk der ikke kender dit SSID.

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 29-09-08 10:32

Til Severino, jeg har WPA-personal passphase på nu og det virker.. gjorde så iaftes den "fejl" at ville skrive MAC adressen ind. Lykkedes fint.. systemet blev sat til kun at tillade (permit) vores MAC adresse.. og siden da har jeg ikke kunne få kontakt via den trådløse. Den trådede pc fungerer fint og derfor kan jeg stadig skrive til kandu om hjææælp. Jeg gik så ind via den trådede pc og ændrede det med MAC filteret så der ikke sku være filter på .. klikkede save settings og ventede spændt og forhåbningsfuldt på at det så lykkedes.. men jeg ku stadig ikke logge på internettet med den bærbare og heller ikke nu . HJÆÆÆLP - hvad filan skal jeg gøre. Det gjorte mht MAC filter burde være ugjort - jeg har lige checket det på siden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-08 10:47

De fleste routere og netkort har en "LIVE" funktion som lige gemmer sidste indstilling. Så når du laver noget om så kan det være at der skal genstartes og evt. ventes lidt (5 min)

Når den bærbare er "på" kan du se mac-adressen og måske klone adressen ind.

Er der Vista på den bærbare kan du sætte den til at huske forbindelsen.

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 29-09-08 10:49

jubi - jeg klarede det sørme selv . Jeg havde glemt at tikke af i rubrikken disable/enable.. og efter jeg disabled MAC-filteret loggede den trådløse automatisk på. Nu ahr vi naturligvis ikke den sikkerhed men tilgengæld kan vi så gå online. Fantastisk at blive bare en smule klogere på den store spændende it-verden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-08 10:55

Hvis du i ser andre netværk, som måske er åbne - så lad være med at hoppe ind på det åbne net.
Sidste nye "fidus" for hackere er, at lokke folk ind på deres net og så.......

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 29-09-08 16:18

ok Eyvind - tak for tipset :)

Godkendelse af svar
Fra : elsecharm

Dato : 29-09-08 16:19

Tak for svaret Eyvind.