/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
optiker
Fra : jensviggo
Vist : 795 gange
50 point
Dato : 28-09-08 12:59

jeg har været ved min optiker, da jeg kunne mærke jeg trængte til nye briller.
min optiker tog en synstest, der klart viste den var helt gal, jeg fik en henvisning til en øjenlæge.
Godt nok, så gjorde jeg hende opmærksom på, at hun havde sendt mig et gavekort, jeg spurgte hende om det stadig gjalt da det var over sidste dato, jeg havde ikke haft mulighed for at bruge det, da jeg var bortrejst i den periode, hvor det skulle have være brugt.Først sagde hun blankt nej, men så sagde hun efterfølgende, at det måtte vi finde ud af, vi kan evt. dele halvt skade...........så er det jeg tænker at det har hun da trukket fra i sine regnskaber og så vil hun have halvdelen tilbage

det kan da ikke ha` sin tigtighed???????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-09-08 13:10

Hvis øjenlægen har sendt Dig et gavekort er det jo ikke købt af en anden som gave til Dig, dermed figurerer det ikke i regnskaberne før det hele eller halvdelen bliver fratrukket regningen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-09-08 13:12

Citat
da det var over sidste dato
hun kunne jo ha' valgt at sige nej så havde hun fået det hele.

Jeg syntes det er venligt af hende og tilbyde dig halvdelen af det udløbet gavekort.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-09-08 14:10

Hvis det er et gavekort, som optikeren har sendt gratis som reklame, har hun ingen indtægt på det.
Det figurerer heller ikke i regnskaberne portset fra trykning og porto.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 50 point
Dato : 28-09-08 14:16

Gavekort gælder typisk i 5 år fra udstedelsen.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 28-09-08 17:48

Kære jens (og så er der et dannebrogsflag klistret på)
Du ønskes hjertelig tillykke med fødselsdagen i dag
Da du er en god og trofast kunde hos os vil vi gerne belønne dette.
Derfor har vi en lille overraskelse til dig i form af dette gavekort.

Med venlig hilsen

Din optiker

Gavekort

Dette gavekort er ustedt til.............Jens Kristiansen(skrevet i hånden)

Værdi Kr. 500,-

og kan anvendes til køb af nye briller i vor xxxxxafd.
Gavekortet kan ikke bruges til solbrillekøb.
Gavekortet kan ikke byttes til kontanter
Gavekortet er personligt og kan ikke videregives til andre
Gyldig i 6 måneder fra dags dato

Optikerringens logo
Øje for den du er

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-09-08 18:15

Optikeren har ingen fordel af at udstede gavekort der ikke benyttes.

Gavekort der benyttes betyder omsætning (ved salg af et par briller er bruttoavancen væsentligt over 500 kr). Spørgsmålet er så: Ville du have købt brillerne alligevel, så er hendes omsætning og avance på kort sigt lavere end den kunne have været. Ellers er den højere. På langt sigt har det vel altid en positiv betydning.

Nej - udstedelse af et gavekort er ikke en 'omkostning'.

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 28-09-08 22:49

Efter den nye forældeseslov er gavekort forældede efter 3 år, dog må der aftales en tidsfrist, denne skal være velbegrundet og må ikke være urimeligt kort.

Der er desværre ikke nogen særlig (hvis nogen) praksis på området efter den lye lov er trådt i kraft. Førhen - da forældesesfristen var på 5 år - blev gavekort med under 1 års gyldighed fundet urimelige af forbrugerklagenævnet.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/17/

se tillige forældeseslovens § 3, stk. 1. på www.retsinfo.dk - tryk på populærtitler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-09-08 02:46

Det er meget godt med henvisninger til love og praksis om gavekort, men i det her tilfælde er der stadig tale om ren og skær reklame og IKKE et gavekort som er købt og betalt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 29-09-08 09:52

Det er jo i princippet gratis for optikeren at sende dig et gavekort, så længe du ikke bruger det, det koster "kun" en mindre avance hvis du bruger det., at hun sætter gyldighedsperiode på kan man ikke fortænke hende i, man kan så diskutere om den er for kort eller for lang.

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 29-09-08 16:40

Meeeen et gavekort er jo et gavekort....

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 05-11-08 11:23

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-11-08 12:33

Tak for point jensviggo