/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Opretning af beton gulv
Fra : plougmath
Vist : 7180 gange
40 point
Dato : 27-09-08 19:49

Hej,

Vi er i gang med renovering af vores 70'er hus. Bl.a. har vi fået støbt ny gulv i flydebeton i vores soveværelse. Inden da er der lagt isolering, rionet og gulvvarme. Desværre finder jeg ud af at gulvet er op til 2,5cm skævt over 3,5m. (dette ikke brugbar pga. vindue og skydeskabe fra gulv til loft). Gulvet kan ikke direkte spartles op, da det laveste punkt er ved døren ud til gangareal. Er det muligt at slibe et 4 mdr. gamle gulv ned eller fræses det op og kan betonfræserne man kan leje anvende i et rum på 3,5*3,7m og komme ud til kanterne?

På forhånd mange tak.

mvh
Plougmath

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-09-08 20:07

Hej Plougmath

Du kan godt fræse/høvle dit skæve gulv. Det er et temmelig stort arbejde, og du skal være forberedt på at det sviner rigtig meget. Du kan i de fleste matrialeudlejninger leje sådan en betonhøvl / betonfræser, som du godt kan anvende i den rumstørrelse du omtaler. Når du skal helt ud til kanten og ind til væggen, så skal du huske at få en kantfræser med, som kan monteres på grundmaskinen, som er selve fræseren. Du kan se een af modellerne på dette link:
http://www.loxam.dk/parse.asp?func=page&pageid=28&funcLoxam=view&id=-1511198738
Du må prøve at undersøge med priser og muligheder i dit eget område.
Du fræser/høvler så meget af at du er godt under den færdige gulvhøjde og så spartler du til sidst med en selvnivelerende gulvspartel for at få en glat overflade i dit færdige resultet.
En god industristøvsuger vil også være rigtig god at have ved hånden når du går igang.
Held og lykke med projektet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-09-08 20:51

Du skal også passe på med din gulvvarme, at du ikke ødelægger ledninger/ slanger ved fræsningen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-09-08 21:08

hvis du har haft et firma til at lave arbejdet, vil jeg da foreslå at du beder pågældende firma om at få forholdene bragt i orden.
hvis det er leveret som færdigt gulv, hedder det plus-minus 2mm på 2 m.

Kommentar
Fra : plougmath

Dato : 27-09-08 22:01

Tak for svarene, mureren er blevet fyret og har ikke modtaget betaling for hans arbejde og materialer, da der var flere ting jeg selv efterflg. skulle rette op på. Det er desværre, hvad man kan løbe i.
Er opmærksom på gulvvarmen, ligger 5-6cm under det ønskede niveau.
Er det let at indstille en betonfræser og hvormeget kan den tage ad gangen?

Kommentar
Fra : plougmath

Dato : 27-09-08 22:06

PS: kan man nå at lave det på en dag med fræseren (ca. 13m2)?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-09-08 09:14

Har i overvejet en selvnivelerende gulvmasse?
Der er flere, husker bare ikke navne.
Jeg ville være påpasselig med at fræse når mureren har sjusket så meget. Han har vel også sjusket med udlægning af gulvvarme.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-09-08 14:35

plougmath

det ville være helt vandvittigt at bruge en betonfræser i et værelse som du beskriver, du skal bruge en betonsliber, den kan du leje samme sted som fræseren, den kan tage op til ca 5 mm pr gang du kører over, forhåbentlig ligger dine varmeslanger ca 8 cm under færdigstøbt gulv, du skriver at der er anvendt flydebeton ?? blev det leveret pr vogn eller hvad, du kan ikke selv blande flydebeton, det lyder som noget ikke er korrekt, korrekt flydebeton retter sig selv ind og kan ikke blive så skævt som du beskriver, det skal gjuttes ved udlægningen.

per

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 30-09-08 16:28

jomfruane. så læs dog spørgsmålet

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-09-08 16:51

Nennert, ingen grund til den tone....

Min tanke var såmend at det var nemmere at lave en ny afslutning mod/med dørtrin end en større operation med gulvhøjden.