/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
excel
Fra : Højris
Vist : 445 gange
100 point
Dato : 26-09-08 14:13

HVIS((H11*2)<=24;0;(H11*2)-24)*F11

Denne formel har jeg i en kolonne, til beregning af antal kørte Km. (kørsels fradrag).
Kolonnen bliver indimellem afbrudt af tekst.
Spørgsmålet er derfor, hvordan får jeg "then" delen til at undlade at skrive noget altså heller ikke et 0
HVIS((H11*2)<=24;0;(H11*2)-24)*F11

Højris

Kommentar
Fra : sion

Dato : 26-09-08 14:28

Brug formlen ER.TEKST()

=HVIS(ER.TEKST(H11);"";HVIS((H11*2)<=24;0;(H11*2)-24)*F11)

Simon

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-09-08 14:39

Har ikke lige tid til at prøve nu, men kolonnen skal summes tilsidst, er det stadig mugligt.
Er ved at renovere skorstenen.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-09-08 21:07

Hey fessor !
Det tror du da vel ikke selv på, at det virker !

4 timere senere, det er en om´er Har du ikke et bedre bud ?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 27-09-08 13:38

Hey smart ass

Her er, hvad jeg tror: Dit spørgsmål er meget svært at forstå, så du skulle måske uddybe det lidt. Måske ville der så også være andre end mig, der prøvede at hjælpe dig.

Hvad er det, der står i H-kolonnen?
Hvad er det, der står i F-kolonnen?
Er det i H-kolonnen, at der både kan stå tal og tekst?

Måske er det, du søger, bare, at din formel returnerer ingenting i stedet for nul...? Så kan du bare skrive "" i stedet for 0:
=HVIS((H11*2)<=24;"";(H11*2)-24)*F11

Mvh. Fessor alias Simon

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-09-08 16:10

Hej Simon !
Det må du da undskylde, det var ikke for at støde dig på machetterne.
Det var bare lige det humør jeg var i efter en stund.

Spørgsmålet er derfor, hvordan får jeg "then" delen til at undlade at skrive noget,
altså heller ikke et 0 Det må da være det samme som at returnerer ingenting i stedet for nul
Men med "" returnere den med #VÆRID! Hvis det har nogen betydning så er det office 2000.
Med hensyn til H & F kolonnen står der ikke noget på den linje, ud for hvilken den skriver 0.

Mvh. smart ass alias Højris.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-08 17:55

Det er ok.

Jeg ved ikke, om jeg helt forstår det endnu. Men måske var problemet med min første formel, at den ikke tjekkede både F11 og H11 for tekst - kun H11 blev tjekket. Hvis det var problemet, kan følgende formel bruges:

=HVIS(ELLER(ER.TEKST(F11);ER.TEKST(H11));"";HVIS((H11*2)<=24;0;(H11*2)-24)*F11)

Hvis formlen også skal returnere ingenting, hvis der ikke står noget i en af kolonnerne F og H, så kan følgende formel bruges:

=HVIS(ELLER(ER.TEKST(F11);ER.TEKST(H11);F11="";H11="");"";HVIS((H11*2)<=24;0;(H11*2)-24)*F11)

Mvh. Simon

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 28-09-08 18:16

Tak for svaret sion.
Det viste sig ikke at være så kompliceret, som jeg gjorde det til.
Men hen over søndagen kom formlen til at se sådan ud HVIS(H25*2<=24;"";((H25*2)-24)*F25)
Det var selvfølgelig noget syntax med forkert anbragte ( ( så lortet blev ved med at vrøvle om tekst mig her og der.Nå men så gik tiden med det, og så fik jeg vel også lært et og andet.

Hilsen Højris.