/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Virksomhedsskat
Fra : Strandkro
Vist : 1554 gange
155 point
Dato : 25-09-08 23:09

Hej !
Hvem kan kort forklare - hvad er opsparetoverskud i virksomhedsordningen og hvilken fordel/ulempe
af dette.
Jeg ved så meget at der skal kun betale 28% skat af brutto fortjenesten.
og det resterende op til den ordinærskat er opsparet overskud.
Hvad er forskel mellem opsparet overskud og udskudt skat. ?
Findes der en DANSK regnskabsprogram til bogføring af Virk Ordning ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 07:04

Mon ikke din revisor bedre vil kunne orientere dig der - han/hun sidder trods alt med tallene....

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 155 point
Dato : 26-09-08 08:30

Simplt forklaret:
Det forudsættes at din virksomhed kører med overskud. Normalt skal du beskattes af dette overskud for det år du har overskuddet. Der kan selvfølgelig være tale om at Skat ikke har opdaget at du fx i 2008 har SÅ stort overskud. Så opdager de de på din selvangivelse til næste år og der kommer en restskat der betales i 2009, men stadig hedder det "Skat 2008".

Men du kan også på din selvangivelse 2008 (som du skriver i begyndelsen af 2009) sætte et X i 'Ja- jeg vil køre efter virksomhedsordningen'. Der er en række krav der skal være opfyldt. Bl.a. skal firma-økonomien have været 'adskilt fra' privatøkonomien gennem hele 2008. Du kan sagtens hæve i firmaet o.s.v. det hele skal bare bogføres, renter af 'firmaets' penge skal bogføres i firmaet etc.
Hvis du har overskud og ikke hæver det hele, så stiger firmaets formue altså med det der kaldes 'Opsparet overskud'. Under virksomhedsordningen betaler du kun 25% i 'foreløbig skat' af den del af overskuddet du på denne måde lader stå i firmaet. De 28% galdt for 2005 og 2006, men nu er satsen altså 25% (EU - igen!). Kører du virksomheden i sænk, så har du mistet alle dine penge men til gengæld kun betalt 25% i skat af nogle af dem. Men hæver du senere pengene så beskattes de med den normale skat på hævningstidspunktet, men du får fradrag for den tidligere betalte skat.
Fordele:
o Du kan udjævne skattebetaling sådan at du ikke skal betale meget topskat eet år og kun mellemskat et andet år.
o Du får lidt flere penge at 'lege med' i virksomheden fordi du har udskudt skattebetaling af en del af overskuddet.

Så 'Opsparet overskud i virksomhedsordninger' er altså den del af overskuddet du ikke hæver og 'Udskudt skat' er den skat du IKKE betaler straks fordi du opsparer af overskuddet.

Nej - der er intet regnskabsprogram der kan 'regne den ud'. Selve regnestykket er barnemad - det vanskelige er at finde de tal der skal puttes i regnestykket. "Den udvidede hæverækkefølge" er et nøglebegreb som skal forstås før du kan regne den ud. Du må normalt regne med at få revisorhjælp. Jeg gør det selv, men kanm ikke anbefale det.

Se vejledning og regneeksempelr her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=133908&vId=201050

refi >> Nogen trækker kun på revisoren til regnskabsopstilling m.v. - Hvis revisoren osse skal rådgive og undervise, så kan han blive en del dyrere. Det er godt at forstå tingene selv - så kan man kigge revisoren over skulderen og evt. opdage hans fejl. Sådanne laver revisorer nemlig OSSE.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 08:55

Citat
så kan han blive en del dyrere

Det er næppe det store problem hvis firmaet giver SÅ stort overskud

Det kan blive ENDNU dyrere at lave for mange fejl...

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 28-09-08 00:02

Tak for svaret henrikkrebs.
Jeg fik da lidt forståelse !
Tak engang til.
Strandkro