/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Vende billedet på videofil?
Fra : Kazistuta
Vist : 1264 gange
200 point
Dato : 25-09-08 19:56

Hej Kandu'ere.

Jeg står med et par videofiler, optaget med mit digitalkamera, hvor jeg har vendt kameraet under optagelsen. Mit spørgsmål er så, om der findes et videobehandlingsprogram, som kan klare at vende billedet "løbende", altså uden at jeg behøver dele filen op i flere dele og vende de relevante delfiler?

Jeg foretrækker selvfølgelig freeware, men ellers må et købeprogram også foreslås.

I sidste instans vil jeg gerne have anbefalet et simpelt, men praktisk videobehandlingsprogram, som passer til småopgaver (som denne...er det ikke en lille opgave?)

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-09-08 19:58

Har du vista ?
på min computer følger der windows movie maker med og der tror jeg godt du kan.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-08 20:00
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-09-08 20:01

moviemaker findes også i xp

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 25-09-08 20:01

Vista? Nej, fy for den lede....det styresystem holder jeg mig langt fra

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 25-09-08 20:11

@refi: Tak for tippet, men dette program kan tilsyneladende "kun" vende enkeltdele (altså skal jeg først til at klippe filmen i præcise stykker). Jeg venter lige og ser, om der er andre bud.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 210 point
Dato : 25-09-08 20:12
Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-08 20:17

Du kan vel klippe det EFTER du har vendt det

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 25-09-08 20:20

Ja, men pga. lyden vil jeg gerne beholde det som én sammenhængende fil. Og hvis jeg klipper filen bagefter, så er der jo stadig dele af filmen, der er vendt forkert....nemlig de dele, der var vendt rigtigt fra start af....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-08 20:21

Den kan af gode grunde IKKE selv finde ud af hvornår DU vil have det vendt....

Så at få det vendt "løbende" kan du godt glemme.....

Du er NØDT til at fortælle programmet HVORNÅR DU vil have det vendt.... (det gælder alle programmer)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-08 20:22

Pil lyden ud af filmen og læg den på igen bagefter....

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 25-09-08 20:22

Det kunne være, at der fandtes et program, hvor man angav tidspunkterne for, hvornår filmen skulle vendes. Sådan et håbede jeg på....

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 25-09-08 20:24

"Pil lyden af og sæt den på igen bagefter"...nu bliver det måske en anelse for teknisk for en simpel amatør

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-08 20:27

Citat
som denne...er det ikke en lille opgave

Du bad selv om det....

Ordentlige programmer der kan MEGET mere KOSTER

Men derfor finder du ikke nogen der "selv" vender midt i en afspilning eller kopiering.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-08 20:28

Og der er da ikke meget teknik i at optage lyden og gemme den - derefter lægge den på den færdige film....

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 25-09-08 20:32

Ok, refi...du kæmper for at hjælpe mig. Forklarer du mig lige, hvordan jeg fjerner lyden og lægger den på til sidst, så skal du nok få dine fortjente point;)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-08 20:38

Da du sikkert ikke kan "skille" lyden fra (eller kan du - det ville næsten være for nemt )

Så kunne du jo optage lyden
Optage filmen UDEN lyd
Klippe
Vende de klip der skal vendes
Sætte filmen sammen og lægge lyden på...

ALLE redigeringsprogrammer til video kan lægge lyd på.....

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 25-09-08 20:39

"Optage filmen UDEN lyd" - det eneste trin, jeg er lidt i tvivl om...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-08 20:45

Du slår bare lyden fra

Jeg ved jo ikke hvilke programmer du bruger

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-09-08 20:57

Jeg har vendt en hel film om en gang, med et gratisprogram. Det var nu ikke helt simpelt at bruge da det var sådan lidt open-source agtigt. Kan ikke huske præcist hvad det hed, men hvis du vil kan jeg finde frem til det igen?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-08 21:14

Du kan vende klippet med VirtualDub, du kan extracte lyden, gemme film uden lyd osv:
http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=virtualdub&filename=VirtualDub-1.8.6.zip&use_mirror=dfn

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 25-09-08 21:26

@Klaudi: hvordan extracter man lyden i virtualdub? har nu gemt filmen uden lyd, det var simpelt nok.

Jeg kan alternativt bruge tunebite, som optager al lyden fra lydkortet, men nu siger du, at programmet kan klare det...

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-09-08 11:03

Yes, der var den. VirtualDub, det var den jeg brugte. Points til Klaudi

Til VirtualDub er der flere forskellige plugins. Jeg har f.eks. brugt Deshaker, som er genialt til at fjerne rystelser. Det kan redde en hel video hvis man har været for ustabil i hånden.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-09-08 13:10

Når du har indlæst video, så gå til menuen File > Save Wav, så har du lydsporet

mvh klaudi

Godkendelse af svar
Fra : Kazistuta

Dato : 07-10-08 20:54

Tak for svaret Klaudi, jeg fik nu klaret det nødvendige

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-08 20:58

Velbekommen