/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan bli'r karaflen flot?
Fra : trump
Vist : 701 gange
50 point
Dato : 25-09-08 12:32

Vi har en gammel smuk glaskaraffel, men glasset har nogle matte, mælkehvide belægninger.
Jeg ved ikke om det er kalk, men nu har vi prøvet at hælde eddike, eddikesyre og saltsyre i men intet har kunnet gøre glasset flot igen.
Findes der andre muligheder? Eller må vi opgive og smide den ud?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 25-09-08 12:32

Prøv med oxalsyre

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 25-09-08 12:37

Hvis glasset ikke er en rigtig god kvalitet, er det nok glaspest, og det kan du ikke gøre noget ved - du må tage en smuk gribende afsked med din karaffel.

Den næste du køber/bruger undlader du, naturligvis, at vaske i opvaskemaskinen, ikk'?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-08 13:23

Prøv engang at læse denne tråd, hvor vi vist alle blev lidt klogere

http://www.kandu.dk/Spg116450.aspx

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 25-09-08 13:36

Jeg kan godt huske tråden - og forsøgte mig med de forskellige råd, der samtidig gav mig anledning til at "forske" lidt i problemet under et besøg på Holmegårds Glasværk.

Anvendelsen af de forskellige råd hjalp noget på mine - billige - forbrugsglas, men helt perfekt blev det ikke.

Profferne sagde: "Vask ALDRIG krystal- og kvalitetsglas i opvaskemaskine - opvask i hånden i ikke for varmt vand med et mildt opvaskemiddel".

Og det har jeg så gjort siden.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-09-08 13:38

Prøv at lade karafflen ligge i varmt vand med sæbe til opvaskemaskinen - det "tager" mange ting!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-09-08 15:11

Sidste forsøg: Lunkent vand op over de mælkehvide pletter samt godt med bagepulver i. Ryst eller rør sammen og lad det hele stå i værelses temperatur i et par døgn. Skyl ud med rent vand.
Måske???
MVH Akle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-09-08 17:28

citron syre og lunkent vand

Godkendelse af svar
Fra : trump

Dato : 29-10-08 16:50

Tak for svaret Teil.