/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel: Beregn dato.
Fra : kepe2000
Vist : 2533 gange
100 point
Dato : 25-09-08 12:26

Hej!

Jeg vil høre, om der er nogen, der kan hjælpe mig med at knække mit problem ifm. beregning af dage i Excel.

Problemstilling:

Hvis jeg har en given dato i fx. celle A1,
og jeg i celle B1 har en værdi, som svarer til antal arbejdsdage (ikke beregnet på alle dage, men kun arbejdsdage),
hvordan får jeg så en beregnet en dato i C1, som viser datoen efter x antal arbejdsdage fra datoen i A1?

Eks.

Startdato i A1: 18-12-2008
Antal arbejdsdage b1: 10
forventet svar i C1: 07-01-2009 (Da der er helligdage og weekender, som ikke skal tælles med i arbejdsdage)

Jeg har forsøgt med funtionen ARBEJDSDAGE i excel, men den returnerer kun 'antallet af arbejdsdage' mellem 2 datoer - og jeg vil gerne have beregnet en dato efter et antal arbejdsdage.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med dette?

På forhånd tak.

Hilsen
Kenneth

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-08 17:06

=ARBEJDSDAG("18-12-08";14;0)

Sidste argument virker ikke i min udgave af Excel, så du må selv addere de 4 helligdage...

Kommentar
Fra : drpjotr

Dato : 25-09-08 17:14

Du skal bruge funktionen ARBEJDSDAG istedet:

=ARBEJDSDAG(startdato;antal dage;feriedatoer)

Muligvis skal du indtaste dine feriedage, men det er glimrende beskrevet her:

http://office.microsoft.com/da-dk/excel/HP052093391030.aspx

Håber det hjælper

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-09-08 17:15

Hvis det er væsentligt for dig, skulle du måske overveje at anskaffe MS Project?

Her kan du indlægge din egen kalender med arbejdsdage og fridage...

Et internationalt Excel kan jo ikke vide hvornår vi har fri, bare tænk på Skærtorsdag!

Godkendelse af svar
Fra : kepe2000

Dato : 25-09-08 23:33

Tak for svaret svendgiversen.

Jeg har fået det til at virke nu.

Jeg har lavet en liste med helligdage, som formlen nu selv slår på i.

Venlig hilsen
Kenneth