/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Adgang gennem SMC router
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 1068 gange
80 point
Dato : 24-09-08 20:23

Jeg har nu modtaget routeren, smcwbr14s-n2. Spørgsmålet er nu, hvordan jeg får oprettet internetforbindelse gennem denne og hvordan jeg gør forbindelsen sikker. Jeg har læst om
broadcastmeddelelser/SSID og WPA2 mv. Men det største og første problem er at få adgang til internettet gennem den. Lige nu kører jeg via kabel.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-09-08 21:09

når du nu køre via kabel er det lettest og lave en trådløs forbindelse. færst skal du finde ud af hvilket ip scope routeren bruger, så du skal ind i commando prompten, det gør du ved at skrive cmd i "kør" og trykke enter. derinde skriver du så ipconfig, så kommer der en del oplysninger en af dem er din computers ipadresse, du kan også se din standard gateway, som er den du skal bruge for at komme ind i din router. derinde har du så en masse indstillinger du kan ændre på for at indstille den lige efter dit behov. Den ip adresse der står ud for standard gateway skal du skrive i din internet browser, så kommer du ind på en logind side, der skal du skriver smcadmin som password/kodeord og så ellers bare gå igang.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 24-09-08 21:18

Nu kan jeg komme på nettet. Men hvordan får jeg sikret forbindelsen? Jeg kan vælge en masse om key1-4, key type, security type mv. Jeg har læst hos B3D66FFD40BB6F36308676A5704F5AC64BFC108885B937BB1E020F61654F32F9 . Så hvad er det med SSID og standard password? Hvordan ændrer jeg dette?

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 24-09-08 21:19
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-08 21:38

Start med noget nemt.
SSID kan sættes til usynlig (meget lille sikkerhed)
web 64 hex er en rimelig sikkerhed 10 tegn af disse 1234567890abcdef
Mac filter kan begrænse adgangen til routeren så kun din har adgang

Indstilles bedst med kabelforbindelse.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 24-09-08 23:54

Jeg bruger wpa2 personal med aes på mit SMC AP, det skulle efter sigende være det mest sikre. Af en eller anden grund kan jeg ikke få det til at virke med skjult ssid, og når jeg prøver at slå mac filter til, går den i baglås og skal nulstilles :/ måske skulle jeg se og få opdateret firmwaren, men jeg er for doven :|

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-09-08 09:02

bruuno117, jeg har samme problem med en smc router. jeg har kigget efter en firmware opdateringe, men smc's hjemmeside er ikke skide overskuelig, så det er lidt svært. Ellers har jeg tænkt mig og henvende mig til smc og bede dem om at komme med en løsning.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 25-09-08 09:24

Jeg har fået det op at køre. Jeg har ligesom bruno117 valgt wpa2 personal med aes. Jeg kan godt skjule SSID, men jeg kan ikke ændre navnet. Så ryger forbindelsen. Hvordan slår jeg macfilter til? Jeg regner med at jeg i dag skal have tilsluttet en computer mere til netværket. Hvordan får den også netadgang gennem macfilteret?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-08 16:39

Klik dig lige ind på styring af Mac-filter og kig lidt.
Der skal enten åbnes for at næste comp. kan få adgang eller denne comp. mac-adresse skal skrives ind i filteret.
Alle comp. har hver sin MAC -adresse og nogle har to adresser.

Start > kør > skriv cmd > OK
Skriv i kommandoprompten
ipconfig /all
enter
Mac-adressen hedder også fysisk adresse eks. 12-3d-ff-82-ab-d7
Du skal bruge den trådløse

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-09-08 17:12

Med hensyn til de fire krypteringsnøgler, så kan du nøjes med en. Grunden til at der er fire, er at du lyn hurtigt har mulighed for at skifte krypteringsnøgle.

Hvis du køre med skjult SSID, så vil du få besvær med at få en ny trådløs maskine op at køre på dit eget net, så her må du lige vise SSID indtil du har fået den nye til at låse sig fast på dit SSID.

Macfiltret kan godt give lidt hovedbrud, så her skal du være bevidst om alle enheders MAC adresser, og få dem indført i MAC listen på routeren. Mange routere vil også have MAC adresserne på de kablede enheder. Så husk at hvis du køre trådløs og du også har et kabel netkort, så har du to adresser, som skal tilføjes i listen, så du kan komme på i begge situationer.
Når MAC-listen er oprettet, skal du aktivere den. DU MÅ IKKE MARKERE FOR DENY, for så er der ingen forbindelse for de maskiner i listen, men for alle andre.
Skulle det alligevel ske, så må du resette routere, og starte forfra.
Du har sikkert også en mulighed for at gemme routerens opsætning. Gør det, og anbring filen på den maskine som du bruger til at styre routeren med. Det vil spare dig for mange ærgelser, hvis du bliver nød til at resette routeren, for så kan du bare hente filen ind i routeren, og den er sat op som før.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-09-08 20:15

Citat
Når MAC-listen er oprettet, skal du aktivere den. DU MÅ IKKE MARKERE FOR DENY, for så er der ingen forbindelse for de maskiner i listen, men for alle andre.

mon det er af erfaring den kommentar her

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-09-08 21:12

Så så fidojala!
Jo jeg har prøvet det, så alle mine forbindelser blev afbrudt, så jeg måtte resette den.
Alle de mac-adresser der skal have lov, skal markeres med allow.

Allow tillader de markerede adresser.
Deny spærre for de markerede adresser.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 26-09-08 08:33

Jeg har nu fået computer 1, der kører med XP, til at komme på internettet. På computer 2, der kører med Vista, har jeg fundet det lokale netværk. Dermed kan den også komme på internettet og jeg har også fået den til at kunne trække på harddisken på computer 1 samt bruge printeren, som er forbundet med computer 1. Men når computer 2 startes, finder den ikke automatisk det lokale netværk. Computer 2 kan godt bruge internettet, men adgangen til computer 1 og printeren er væk. Det er først når jeg går ind i Vistas funktion "netværk", hvor den med det samme viser, at netværket er der, at det virker igen. Kan man ikke få det til at gå automatisk? Så den bare logger på det lokale netværk med det samme og det hele bare virker?