/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Fra scanner til Adobe reader
Fra : Bakuda21
Vist : 758 gange
400 point
Dato : 24-09-08 19:35

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med at få scannet et dokument ind i adobe reader?

Jeg har et program der hedder Microsoft office document scanning, men den kan hvis ikke få dokumenterne over i adobe reader :(

Håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe da det er et stort problem...

På forhånd tak
Bakuda

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-09-08 19:48

Det kan du ikke umiddelbart gøre. Som navnet antyder, så er det jo en READER - og den kan ikke generere et PDF dokument.....

MEN hvis du f.eks. benytter OpenOffice vil jeg tro (jeg har ikke prøvet) at du kan indsætte et billede direkte via scanneren (Twain source eller sådan noget).

OpenOffice kan nemlig gemme i PDF format ...

Ellers skal du købe den hundedyre Adobe Acrobat .....

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 24-09-08 19:50

Hmm.. Lige umiddelbart kan du vel gemme som .pdf fra hvilket som helst billed-program? :) Så burde du kunne åbne den i readeren bagefter..

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 24-09-08 19:52

Ellers kan du downloade en gratis PDF-creator her :)

http://www.primopdf.com/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-09-08 20:14

eller... http://www.pdfill.com/ den kan lidt af hvert f.eks samle flere pdf-dokumenter til et, og omvendt splitte dem op. Rearrangere sider i et pdf dokument, watermark, lave header/tekst osv. Læs mere på hjemmesiden (engelsk).
Held og lykke med det
NB:
Som berpox er inde på, så kan OpenOffice gemme i PDF fil format, men det er lidt voldsomt at installere, bare for den funktion. Office 2007 kan iøvrigt det samme

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-09-08 20:17

NNBB: Hvis din scanne er af nyere dato, og er en Canon, så KAN du scanne/gemme som PDF direkte fra scanner - læs manualen igennem... hvis det er en Canon.

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 24-09-08 20:47

Det er desværre en hp....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-09-08 20:53
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-09-08 20:56

HP...
Hvis du kan engelsk... så læs lidt her:
http://www.geo.hunter.cuny.edu/student.info/help/PDF_from_scanner.html

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 24-09-08 21:09

Oki vil prøve noget andet da det ikke går så vældig godt med de programmer :(

Jeg kan også godt bruge word i stedet adobe reader, men der er der bare et andet problem. Når jeg har scannet en side ind mangler der nogen kanter, og har prøvet alle mulige indstillinger, men intet virker :(

Er der nogen der har en løsning på det :D

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 400 point
Dato : 24-09-08 21:14

Scan i et mindre format... hvis du kan det, ellers må du scalere dit "billede" ned. Når du står i Word, dobbeltklik på "billedet", vælg fanen Størrelse og juster her, eller enkeltklik og træk i en af hjørnerne.
Sidste løsning... hvis det ikke skal udskrives, er at lave marginer om til 0 (nul), ignorer at Word brokker sig, det giver lidt ekstra plads (en hel A4 side).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-09-08 21:19

Jeg forstår ikke, at du har prblemer med de indscannede "billeder/tekst". Gem i JPG format, så betragter alle andre programmer det som et billede.
At lave om til PDF med et af de henviste programmer er forholdsvis let. Efter installering af f.eks PDFill får du en ekstra "printer". Det er den du skal vælge, hvis du vil kreere et PDF dokument.
Måske lidt forvirrende, men man "printer" det originale "billede/image" til en PDF-fil (ikke helt logisk, men sådan fungere det).
Held og lykke med det... sengetid for mit vedkommende (skal op tidligt)

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-09-08 22:29

Du skal først scanne din tekst i rimelig høj opløsning.
Så skal du bruge et OCR program som kan genkende din det som er blevet scannet og lave det om til tekst. OCR programmer følger tit med på den cd der kommer med scanneren.
Så skal du have et program som kan lave PDF filer.

Adobe acrobat reader kan kun læse PDF filer, du kan altså ikke selv lave dine egne filer men de sælger programmer som kan men de koster penge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-09-08 22:29

Der er noget du har misforstået.
Adobe reader er et program til visning ( og printning) af pdf filer. Det er ikke noget du kan skanne til.
Men det du ønsker er formentlig at kunne danne en pdf fil ud fra det skannede.

Med nogen skannere følger der et program me til det.
Bedst er at bruge Adobe Akrobat programmet, som også kan styre en skanner og lave ocr . Det må ikke forveksles med det gratis readerprogram.
Men der er mange andre programmer heriblandt vistnok nogle gratis, som kan lave mere eller mindre naturtro pdf filer ud fra et scan.

Godkendelse af svar
Fra : Bakuda21

Dato : 25-09-08 18:12

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-09-08 18:57

Velbekomme - håber du fik et tilfredsstillende resultat
Takker for points...