/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Talkum- Farligt??
Fra : kammanoerup
Vist : 1977 gange
100 point
Dato : 24-09-08 09:55

Hej

Måske er det forkert at sætte det spørgsmål her, men jeg synes ikke jeg kan finde bedre sted-

Min gamle mors hjemmehjælp fortæller at hun ikke merer må anvende talkum, det støver (bruges i hudfolder for at forhindre hudløshed) det har det jo altid gjort, men da jeg så fra rådede hende, at gå ind i min mors soveværelse,hvor støvet ligger tykt og daler ned fra lamper o.lign.(det er "plejen" selv der har stået for rengøring), blev hun sur og gik- efterladende min mor nøgen og våd efter bad!!

Hvordan skal jeg forholde mig til sådan en sag- dril ikke please, der er problemer nok !!

Venlig hilsn Kamma

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-08 10:01

Hold da helt k***, hvor bliver jeg vred og den behandling af din mor... den skal du bestemt ikke finde dig i, du må tale med lederen inden for hjemmeplejen, eller højere op i herakiet

Hvis hun ikke kan tåle tøvet fra talkum, så må hun tørre din mor med en føntørrer, længere er den ikke

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-09-08 10:04

Det er en fuldstændig urimelig behandling af din mor, som du jo selvfølgelig skal klage over
Citat
hun sur og gik- efterladende min mor nøgen og våd efter bad
sådan en behandling skal vi ikke finde os i!

Hvis din mor bor i Kbh kommune, kan du se hvordan du kan klage her
http://www4.kk.dk/Hvis%20du/Hvis%20du%20vil%20klage/Stikordsfortegnelse/Hvis%20du%20vil%20klage%20-%20Hjemmehjaelp.aspx

Ellers henvend dig til Borgerservice i pågældende kommune

Held og lykke med det, godt din mor har dig, som kan tale hendes sag!

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 24-09-08 10:06

Hej
Selvfølgelig må din mor ikke efterlades på denne måde. Dette vil jeg i første omgang klage over til den ledende i hjemmeplejen. Når det så er sagt vil jeg opfordre dig til at tage et møde med hjemmeplen, så alle misforståelser bliver ryddet af vejen. Når du taler med dem så brok dig ikke, for det gør situationen værre. Få en fornuftig forklaring og fortæl du ikke kan forstå, at de pludselig ikke må bruge talkum mere, men husk du skal lade dem være de kloge det kommer du længst med, og kan få mere igennem. Den metode bruger jeg selv, og har aldrig problemer.
God vind
Torben

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 24-09-08 10:08

Hej

se om det er muligt at skaffe navne i sagen. Derefter ville jeg uden tvivl henvende mig til en arbejdsgiver eller måske noget kommunalt...

Det er klart at sådan en behandling er under alt kritik og der skal tages hånd omkring den slags behagligheder. Det er grov pligtforsømmelse!!! og umenneskeligt!
Tænk på hvor mange personer denne "plejer" skal igennem per dag. Tankevækkende?

//CaiNe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-09-08 10:16

HOLD DA KÆFT jeg er målløs ! Det burde komme i tv og aviser så mere end de involverede fik indblik i sagen

btw - visse hjemmehjælpere og plejere kan være allergiske overfor husstøv - men så kan de bære mundkurv (læs maske)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-08 10:25

Jeg vil lige pointerer, at brugen af en føntørrer, ikke var en joke.. men meget brugt af "store" pesoner for ikke at få svamp i hudfolderne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-09-08 10:28

Men talkum kan irritere åndedrættet og klumpe sammen i lungerne ligesom alt andet (mineral-)støv

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 24-09-08 10:28

CaiNe
Du har ret i, at hjemmehjælpen skal ud til mange borgere. Tænk hvis alle skulle have talkum kunne det jo godt være det er sundhedsskadeligt. Man må gerne tænke på sine medmennesker. Tænk på den hets der er på rygerne. Nej, jeg er ikke ansat i hjemmeplejen men er en glad og tilfreds bruger. Som tidligere nævnt så kommer man længst med en ordentlig og sober snak. Med de indlæg der har været, kommer man ikke langt med brok. Husk der er dem der har det længste strå, og når man er afhængig af dem må forholdet være godt.
Torben

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-09-08 11:23

Det lyder somom du må have overfuset hjælperen groft. Hvis det forholder sig sådan, skal vedkommende selvfølgelig ikke finde sig i det på sin arbejdsplads. Jeg har meget svært ved at forestille mig at man efterlader en borger på den måde, uden der virkelig må være en årsag hertil.

Jeg vil tro hjælperen har vurderet at du kunne klare det videre arbejde med påklædning efter bad.

Det er ikke tilladt at anvende talkum - sådan er det, der findes mange alternativer.

Du kan kontakte daglig leder af hjemmeplejen og fortælle dit syn på sagen, der står formodentlig et notat om hændelsen i jounalen.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 24-09-08 11:46

jomfruane-
Jeg er uddannnet inden for sundhedssektoren har arbejdet inden for det i ca. 25 år

er nu pensioneret
har i 12 år taget mig af min mor- Alzheimer - vi bor sammen-
24 timers job- har oplevet alt for mange svigt fra personale i hjemmepleje, men kommunerne må jo ta' det personale de kan få! Uddannelse??
Selvfølgelig bliver jeg vred, når jeg oplever at de mennesker, jeg betror at være med til at passe på min mor ikke vil til at yde det de er ansat til- de får formodentlig hyre for det-

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-09-08 13:57

Tror du ikke det forholder sig sådan at vi begge har ret?
Jeg skriver ikke for at genere dig, og giver dig ret i at der ikke altid er mulighed for at ansætte kvalificeret personale.
Men hjælperen må jo virkelig have følt sig ubehageligt til mode og har overladt dig arbejdet i den vished at du klare det.
Det er vigtigt at nogen holder hovedet klart, istedet for bare at kaste sig ud i svulmene klageråb (hvilket der er tendens til herinde).

Jeg håber du kan bruge mine ord, for du er som pårørende til en plejekrævende nødt til altid at holde hovedet klart - din mor kan ikke, og det er jo hende det hele handler om - ikke dine eller hjælperens følelser.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 24-09-08 14:00

Burde hjemmehjælperen ikke også være så proff. at hun gjorde sit arbejde færdigt, hun må have lært i sin uddannelse, at pårørende er meget påvirkede af situationen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-09-08 14:54

Så må du klage over plejer til plejerens arbejdsgiver også kan du evt få om at få en ny plejer.
Hvis plejeren siger hun ik må bruge talkum ja så må hun ikke bruge det og det sker jo ik noget dårligt ved ikke at bruge det. Jeg kan godt forstår hvis hun ikke vil eller hendes arbejde ikke vil have hun bruger det for det må da ikke være så rart at skulle indånde talkum måske 10 gange om dagen eller hvor gange hun nu skal pleje.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-08 16:56

Jeg er 100 % enig med jomfruane her.

Og det kan altså ikke nytte noget, at du flipper ud på plejeren, fordi vedkommende har et regelsæt at følge.

Og jeg ved, at i grove tilfælde, hvor pårørende "gør jobbet hedt" for plejepersonale, kan det komme på tale at plejepersonale, med ledelsens accept, kan nægte at komme i det pågældende hjem.

Citat
Jeg vil lige pointerer, at brugen af en føntørrer, ikke var en joke

Det håbede jeg sådan det det var

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-08 17:02

Dova.... det er en god måde at tørrer i hudfolder, det bliver faktisk anbefalet af hospitaler man skal bare sørge for at holde en pæn afstand til huden, så man ikke bliver brændt

Hvorfor troede du det var en joke??

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 24-09-08 17:41

Nogen taler uden at vide, hvad de taler om !
V.H. Kamma

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 24-09-08 18:49

Hej igen

Ja der er ligeså mange måder at tackle situatonen på, som vi er kandu brugere
der kommenterer

Citat
Jeg er uddannnet inden for sundhedssektoren har arbejdet inden for det i ca. 25 år

Ja så ved du jo nok alt for godt, hvordan det hele ikke altid går, som man kunne ønske

Når du har passet din, desværre demente mor, i så lang tid, med hjælp fra hjemmeplejen, så er det vel ikke 1. gang, der har været uoverensstemmelser....

Det er så pokkers svært, og en ting er at passe "fremmede syge" - noget helt andet er at tage sig af sine nærmeste....

Ved du at Røde Kors tibyder hjælp til aflastning

http://www1.drk.dk/sw24402.asp

Der er måske også hjælp at hente her
http://www.demensnet.dk/universe3/my.relative.has.dementia/

Noget helt andet/alternativ til talkum et godt gammelt husråd, som både kan bruges til irriterede hudfolder og røde babynumser, er kogtvandsklude - det hjælper altså - jeg har mange års erfaring indenfor børne og ældre pleje

Du skal bruge gamle bomuldsklude, som er godt forvasket, og klippe dem i små stykker, som passer til det området.
Kludene kommer du ned i vand, som du har kogt og afkølet. Du kan bruge kludene, når vandet er lunkent. En opvredet klud lægges på det irriterede område...

Jeg ta´r hatten af for dig - flot du gør det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-08 18:53

Et supplement til kogtvandskludene... det kogte vand kan være kamillethe..

Men jeg ville nu nødig skulle bruge dem hver dag - altid -

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-09-08 18:59

Hellere kogte klude end talkum, som ikke er specielt godt for helbredet

- hverken for bruger eller hjælper

Kamillete er godt for meget - men ikke nødvendigt i det sammenhæng - bare kogt vand - utroligt, men sandt!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-09-08 19:32

Jame fer er vjo mange kloge hoveder her Hjemmeplejesker kommer i private hjem og må indrette sig derefter efter devisen ingen "kunder" intet arbejde Det er så min mening og ved godt at ikke alle kemier passer sammen så prøv at få en anden mere venligtsindet ...Kamma

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-09-08 19:35

Der er jo sku der stå

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-09-08 19:38

Det er vist lige omvendt indenfor plejesektoren. Ingen hjælpere - ingen hjælp....

Man skal virkelig passe på dem der - uanset øverste etage ikke altid er lige veludviklet.
Mange er dog ildsjæle og fantastiske omsorgsmennesker - de fleste har dog en kort karriere i hjemmeplejen fordi det simpelthen er for ringe arbejdsforhold.
Jeg har selv 16 års erfaring med pleje, og det værste er det utrolige menneskelige underskud man oplever - med mindre man finder et dejligt lille sted hvor mennesker har det godt sammen. Sådan ep plejehjem arbejdede jeg på - det lukkede fordi kommunen opsagde overenskomsten, det var utidssvarende...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-09-08 19:40

Man skal virkelig passe på dem der er - skulle der stå.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 24-09-08 20:38

Citat:
"men da jeg så fra rådede hende, at gå ind i min mors soveværelse,hvor støvet ligger tykt og daler ned fra lamper o.lign"

Hvad med at gøre lidt rent, så kan det være plejeren er mere sammenarbejdsvillig.......

Jeg ville da heller ikke bryde mig om at komme ind i et fremmede hjem, hvor støvet dratter ned fra oven, og skal udfører et stykke arbejde.

Hmmmmm.

God dag.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 24-09-08 21:07

Til Gasmanden-

Det eneste sted plejen skal gøre rent(støvsuge og tørrestøv af )er min mors soveværelse og dagligstuen+ 1 køkkengulv- resten af huset på 160 kvm holder jeg selv. + 4 brændeovne og en stor have. Vindues pudsning o.s.v.
Så pas du hellere din madlavning, på mig er der værken støv eller fedt
God aften

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 24-09-08 21:37

Hej dova-

Hvorfor skulle jeg dog gøre jobbet hedt for nogen? men jeg sætter da pris på at min mor får børstet tænder -klippet sine fingernegle - får redt sin seng (så den ikke er med krummer i om aftenen, når hun skal i den)- vasket sit hår, at hendes toiletstol som hun kun skal bruge om natten bliver tømt og at hun bliver tørret under armene, i alle hudfolder ved mave og forneden (hun er ikke fed) så ville vi slet ikke behøve Talkum - kogte klude - kamillethe eller føntørre-- så simpelt er det.

Det er så lidt der skal til, jeg synes jo, jeg har nok at se til- indkøb- TVbestyrer- rengøring
madlavning- vask -strygning - rep.- have arb. ca. 2000kvm, som jeg dog holder meget af. SKAL VEL OGSÅ SNART SKOVLE SNE IGEN!!

Til Hellebirgitte

Kender godt div. foreninger er medlem : Alzheimer- Ældresagen - Røde kors ,

men vi bor hvor kragerne vender og aflastningsstederne for demente her i kommunen har vi prøvet-
de er desværre så ringe, at jeg ikke nænner at sende hende der mere! Vi har prøvet- hun græd-

Vil lige nævne at min mor er 92 år og et elskeligt menneske- mild

hvordan hun har fået og opdraget sådan en furie som mig, det er en gåde!!

Tak til alle der har deltaget i Talkum kampen!

jeg tror Hellebirgitte skal have point, jeg kan da godt li' at få et skulderklap, det er yderst sjældent vi mennesker roser hinanden- mærkeligt ikke

Venlig hilsen Kamma

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 24-09-08 21:55

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-09-08 07:32

Tak skal du ha´ Kamma - håber du fik lidt luft, ved at dele din, forståelige, harme med os - Håber også problemerne med hjemmeplejen bliver afklaret/løst.

Mange hilsner fra Helle

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 25-09-08 08:36

Sidder her, nyder den smukke efterårs morgen og funderer over de trængsler man kan komme i, hvis man påtager sig et ansvar over for sine ældre!

Mine tanker går især til Karen Jespersen!!
Jeg kunne ikke gøre andet end at tage min mor til mig, da hun blev enke, da var hun allerede syg! men jeg råder alle til at tænke sig godt om, inden de tager den beslutning- der bliver lagt meget mere på dine skuldre end du forestiller dig og der er IKKE hjælp at hente hvis det kniber!

Go' morgen
v.h. Kamma