/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Dårligere tv-signal.......
Fra : Palmen
Vist : 833 gange
300 point
Dato : 23-09-08 20:43

......efter tilslutning af DVD-afspiller/optager.

Jeg havde et helt forrygende tv-billede inden jeg tilsluttede min ny indkøbte DVD-afspiller.

Der var intet tilsluttet tidligere.

Jeg kunne konstatere at tv-billedet er blevet lidt dårligere efter at tv-antenne stikket nu går i DVD'en og så et stik fra DVD'en op til fjernsynet.

Jeg har Stofa Kabel-TV og der er tilknyttet en forstærker.

Er der noget at gøre ved det ?

Jeg har nogle ret gode kabler, MEN kablet fra DVD'en og til fjernsynet er et discount kabel som fulgte med DVD'en. Oplagt er det jo derfor at skifte det ud.

Men er der andet at gøre ved det ? Er det bare noget man må leve med ?

Jeg er lidt sjippet med mit tv-billede - men elsker altså et knivskarpt billede.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 23-09-08 21:04

Du kan prøve og sætte et T stik i tvet og sætte fjernsyns stikket derind. det andet ledige stik bruger du så til dvden.

Eller du lader det være som det er nu og på dit tv vælger du med fjernbetjeningen så du kan se din DVD ligesom hvis du ser en film på dvd også bruger du din dvd til og skifte kanaler osv.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-09-08 21:08

Køb et ordentligt Scart kabel og tilslut din DVD med det til dit TV.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 23-09-08 21:26

Granner: det hjælper ikke noget , det har jeg prøvet- tv-antenne-kablet skal i DVD'en ellers er der intet tv-signal i DVD'en.

Det er kabel-tv jeg får.

Jeg vil efterprøve dit råd,scootergris, med T-stikket.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-09-08 21:49

t stik er noget skidt. indgående tv kabel skal i dvdén og udgående ligeså. Bedre er det med et ingående tv kabel i dvdén og et scartkabel fra dvd til tv, på de billige modeller skal dvd+en så være tændt før du kan se tv. DVDén virker samtidig som en forstærker.
Der er ingen grund tilmat mistænke det billige medfølgende kabel.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 23-09-08 22:12

Nu er klokken blevet mange, men jeg vil prøve dit råd i morgen. Dog tror jeg at min DVD skal være tændt før der er noget tv-signal, hvis jeg fører scart-kablet op som tv-kanal, og det er ikke en optimail løsning. Jeg synes nu ikke min DVD afspiller var så billig endda (1800). Tv-signalet bliver ikke bedre af at DVD'en er tændt. Ikke mærkbart bedre. Ikke så det når op det niveau som billedet har vist DVD'en ikke er tilstluttet og antenne stikket ryger direkte i TV'et

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-09-08 00:07

Det lyder dybt underligt, jeg har også kabel tv og den samme konstruktion som dig og der er slet ingen problemer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-09-08 00:09

Jeg kommer lige i tanke om en ting, da vi fik kabel skulle jeg blænde et ben i scartkablet mellem DVD og TV for at få det til at virke.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-09-08 07:57

Hvorfor vil du ha' ant. tilsluttet din DVD-afspiller? Du skal da bare tilslutte DVD'en med TV'et via et Scart kabel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-08 08:48

Jeg forstår heller ikke "seancen" med at antennekabel SKAL via DVDen....

Hvis det derimod er en DVD OPTAGERså er det en anden snak....

En alm DVDafspiller skal KUN forbindes via scart til TV - ingen af de kabler der var tidligere skal flyttes eller ændres....

Antennekablet bruges KUN til optagefunktion....

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 24-09-08 09:37

Jeg skriver i mit første indlæg at jeg har købt en DVD afspiller/optager. Så ja, det er en optager.

Derfor SKAL antenne stikket i DVD'en

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-08 09:51

Så "smager" det mest af dårlige afskærmede kabler....

Eller dårlig afskærming af gennemgangen i DVDen.....

1800 ER billigt for en "ordentlig" optager.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-09-08 10:09

Du skriver at du har forstærker på din kabel tv. Det er normalt ikke nødvendigt, med mindre du skal føde en installation med afgreninger og flere stik.

Forklaringen kan være at du har et meget kraftigt signal, på grund af forstærkningen. Hvis den indbyggede antenneforstærker i dvden ikke kan kapere det vil den på grund af overstyring forvanske signalet.

Du kan prøve at koble din eksterne antenneforstærker fra, eller sætte et dæmpeled lige inden dvd antenneindgangen. Hvis det hjælpe er problemet overstyring.

Det kanogså være at dvd en klarer det stærke signal, men at tv et ikke kan kapere det dobbelt forstærkede signal.

Hvad sker med tv kvaliteten, hvis du slukke for strømmen til dvd en ?????

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 24-09-08 10:23

Du har fat i noget der, transor.

Der sker en overstyring har jeg opdaget på nogle kanaler når forstærkeren er tilsluttet. Det kan jeg se på visse af tv-kanalerne der får et flimmer over sig pga. overstyringen. Det flimmer er der ikke når forstærkeren ikke er tilsluttet.

Jeg har ikke prøvet at cutte strømmen helt til DVD'en for at se hvad der sker. Det vil jeg prøve senere i dag. Dog er det heller ikke en optimal løsning men en acceptabel løsning.

Vedr. dæmpeled - så har jeg også noteret det, men hvis jeg skruer ned for forstærkningsnivauet giver det vel samme resultat ? tror jeg ??? Det må jeg også prøve senere i dag.

Efterhånden er der en del der skal afprøves men kom endelig med flere input, hvis I har nogle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-08 10:56

HVORFOR har du i det hele taget forstærker på ????

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 24-09-08 12:04

FORDI det hidtil har givet mig et bedre signal/billede. Jeg har en kabelfordeler på til 1 fjernsyn i stuen og 1 i soveværelset, og med en forstærker har der hidtil været et rigtig godt signal - bedre end uden.

Og ja ja - jeg ved godt at man bør bruge tiden på noget andet end TV i soveværelset

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 150 point
Dato : 24-09-08 13:40

Hvis det er stofas forstærker så bør de have løsningen....

Stofa garanterer NETOP ikke for andre end deres egne forstærkere, da de kan give forstyrrelser

Det er åbenbart et "følsomt" signal de udsender....

Citat
Jeg har en kabelfordeler på til 1 fjernsyn i stuen og 1 i soveværelset

Prøv at sætte kabelfordeleren på DVDen og fjern forstærkeren....

Eller i det mindste kun forstærke signalet til soveværelse...

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 24-09-08 13:55

Endnu noget jeg må prøve ;)

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 24-09-08 13:56

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 27-09-08 13:32

Problemet er nu læst på en særdeles tilfredstillende måde efter mange forskellige forsøg.

I antenne-dåsen er der sat et T-stik. Der føres et kabel til DVD'en og fra DVD'en til TV'et i stuen. Rigtig fint resultat.

Fra T-stikket føres der et kabel til forstærkeren, og videre fra forstærkeren til TV'et i soveværelset. Også fint resultat.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 27-09-08 13:33

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-08 13:43

Selv tak