/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Konvertere fra NTFS til FAT32
Fra : PeterPeter
Vist : 1189 gange
50 point
Dato : 23-09-08 13:50

Kære alle

Jeg har en Maxtor Harddisk på 500 GB.
Denne er fyldt med diverse materialer, musik, film med mere.

Den er formatteret som NTFS - men jeg ønsker den konverteret til FAT32.
(Årsagen er, at jeg skal bruge den sammen med en Phillips DVD/HD optager med USB indgang - og denne kan kun læse FAT32 diske)

Kan det gøres automatisk ?? Men en form for kommando ??

PS: Jeg er klar over, at skulle der være filer over 4 GB vil disse dø

Er der nogen der kan hjælpe mig ??
På forhånd tak for hjælpen..

/Peter

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-09-08 14:04

Convert x/fs:ntfs/v x=det drev, du vil have com´nverteret, du skriver kommandoen i KØR

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-09-08 14:10

En defrag af drevet er på sin plads inden convert.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 23-09-08 14:16

OK - Det tror jeg..................jeg kan finde ud - at skrive koden... Hmmmm....

Hvad vil der ske med evt.filer over 4 GB ??

Tak

/Peter

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-09-08 14:19

Den converterer hele disken som den er. Jeg har aldrig haft probler med convert på nogen diske.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 23-09-08 15:16

Partion magic virker, men som du selv skriver filer på 4 GB dør, da FAT32 ikke kan håndtere dem, jeg kender ikke lige den der convert kommando, så ved ikke om den kommer med nogle fejl hvis den når til filer over 4 GB, det gør partion magic ikke, den sletter bare filen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-09-08 15:18

Jeg har vist misforstået, du kan ikke convertere fra NTFS til FAT, der skal du omformatere, der går kun den modsatte vej - desværre.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-09-08 15:53

Det er et andet problem at tage stilling til..

datamængder over 32 GB gå altid i kludder på et eller andet tidspunkt hvis disken tilsluttes windows.

Det er en kombination at GB og antal filer der går kludder i.

Derfor - du får brug for en mindre disk eller en disk med mange partitioner hvis du skal bruge den til USB porten på DVD/hd optageren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-09-08 16:37

Eller du kan "krympe" disken først, så der bliver plads til en ny partition som kan formateres til FAT32

Og så flytte filer over...........dem der kan.

Bagefter kan NTFS slettes og Fat32 kan udvides

Ps. Jeg ved ikke hvor stor en FAT 32 partition må være.

Programmet som evt. kan gøre det er gpartet, et gratis linux program.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-09-08 16:40

En fat partition kan være max. omkring 60Gb.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 23-09-08 18:09

Arhh.....Hvor er det bare besværligt

Jeg syntes ikke rigtig jeg kan konkludere hvad jeg skal ???

Jeg har ikke Linux eller andet.....

/Peter

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 23-09-08 19:00

Citat
En fat partition kan være max. omkring 60Gb.

Sludder FAT32 understytter op til 2 TB partitioner, det er dog begrænset i win2000 uden service pack, jeg kan dog ikke helt huske hvor meget det er den er begrænset til.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-09-08 19:10

Så skal der værktøjer til store LBA diske.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-09-08 19:43

Har du ikke en ekstern usb disk?
Lån evt en, kopier alle data over på den, og formater MAXTOR disken til fat32

mvh klaudi

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-09-08 08:44

berno.. der er forskel på drive size og partitionsmuligheder.
2 TB partition kan nåes med cluster størrelse 32K, du kan bvare ikke formatere den sørrelse under windows.

Nyere Windows kan maks formatere 32GB volumes i FAT32, fordi de ikke arbejder med cluster størrelser over 16.384 bytes.

Uanset at du kan få diske der er preformateret større, og drivere som anvender fastfat, så går der kludder i det under windows når datamængden (kombinationen af filantal og filstørrelser) når en grænse omkring 50GB. - Bare min erfaring..

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 24-09-08 08:56

Du kan hente Gparted her:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

Vælg denne gparted-live-0.3.7-7.iso

Og brænd den på en CD som image (billedfil) med eks. Nero brænderprogram.

Start comp. med denne CD og tryk enter nogle gange

Nu har du en grafisk oversigt af din harddisk.

Hold øje med at det er den rigtige harddisk du arbejder på.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 24-09-08 18:45

JensT...
Jeg mente bare XP kunne lave clusters på over 16KB at det bare var win 2000 der var begrænset.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 24-09-08 19:02

Har nu 50 GB fri !!
Kan man lave en FAT32 partition nu på den ???
Eller ???

Sorry for min uvidenhed...

/Peter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-08 19:07

Hvis du har 50 GB unalucated.
Så opret en extented partition på alle 50 GB
og opret en logical partition med FAT 32

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 24-09-08 21:57

Lyder godt....

og så lige for Prins Knud:

Hvordan er det lige jeg:
1. Så opret en extented partition på alle 50 GB
og
2. Opret en logical partition med FAT 32

???

Jeg kører Windows XP Dansk

Tak Tak

/Peter

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-09-08 08:33

berno, microsofts informationer er også ganske modstridende, når man browser igennem de forskellige supportartikler... Jeg tror simpelthen at de ikke ønsker at supportere FAT32 overhovedet...

Faktum er at windows laver rod i den når man anvender plads på mellem 32 og 60gb på FAT32 partitoner.

Det er nok derfor de har indlagt formaterings grænserne som ses her:
http://support.microsoft.com/kb/314463/en-us

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-08 18:28

H-klik i det tomme område og create/opret og så kan man vælge hvad slags det skal være.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 25-09-08 18:34

Hej Eyvind
Hvor skal jeg klikke ???
Hvilket tomt område ??

Jeg forstår ikke lige.....

/Peter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-08 20:07

Ok så ta'r vi det forfra.

Er du her:
start > højre-klik på computer > vælg administrer > diskhåndtering.
Har du krympet din harddisk, så der er et tomt ualokeret område til højre.

Eller har du hentet og bruger Gparted (LINUX) partitions værktøjet på live CD

Eller hvor er du.........................

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 14-10-08 10:19

Hey Eyvind

Jeg kan godt komme i Diskhåndtering - men jeg kan da ikke klikke nogle steder og oprette en FAT32 partition ???

Status: Pt. er der 50 GB fri på hele harddisken og den er stadig formateret som i starten - nemlig med NTFS

PS: Har ikke downloadet Gparted, eftersom jeg ikke kører Linux

Tak

/Peter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-08 19:59

Vista kan i diskhåndtering "krympe" en partition så det bliver plads til endnu en partition.
Den helt frie plads kan bruges til den nye partition.

Gparted kører i "live" tilstand og er ligeglad med hvilket styresystem der er på computeren.

Den kan det hele..............................også slette alt hvis man ikke tænker sig om.

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 26-11-08 19:40

Tak for svaret Eyvind.