/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blomsterløg
Fra : Dieter
Vist : 1349 gange
50 point
Dato : 23-09-08 12:06

Kan man plante disse i rent spagnum ?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 23-09-08 12:08

Jeg plejer at komme spagnum ned i hullet, lægge løgene og komme jord over...og det er gået ganske udemærket

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 23-09-08 12:13

Ok. OLesen-50
Hvorfor jeg spørger er at jeg har anlagt et surbundsbed til rhododendron og har kun brugt spagnum. Det er blevet anbefalet af leverandøren for spagnumet. Han bor i Vildmosen i Nordjylland. Så han skulle nok ved besked.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-09-08 12:37

Løs, veldrænet jord til blomsterløg........jeg tror spagnum er for surt, kompakt og holder sig for fugtigt til løgene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-08 12:39

Jeg ville gøre forsøget, det ville se pænt ud, hvis det lykkedes

Blomsterløg er nu ikke så sarte, så jeg tror godt du vil få held med det

Start med et par løg i første omgang, og læg så resten til næste efterår

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 50 point
Dato : 23-09-08 13:40

Sådan siger gartneren om løgplanter i surbundsbed:

Citat
De fleste af vores forårsløg er steppeplanter altså planter som vokser hvor jorden er porøs og let og meget ofte kalkrig. Andre er skovbundsplanter og trives i en god muldjord, der er godt bearbejdet af regnorme. De fleste surbundsbede er bygget op af spagnum som har en tendens til at klaske sammen efter et stykke tid.

Jeg mener ikke surhedsgraden er det altafgørende for, om forårsløgene kan trives, men derimod jordens struktur. Løgene vil rådne i en våd sammenklasket jord. Men hvis du bygger surbundsbedet op med kalkfrit sand/grus og et noget tyndere lag spagnum end sædvanligt, har løgene meget bedre overlevelsesmuligheder.

Angående nellike, så kan den lille fine bakkenellike, Dianthus deltoides, fint trives i surbundsbedet, men den skal have sol og jorden skal være let gennemtrængelig.

Eksempler på andre stauder som kan trives er valmuesøster, Meconopsis betonicifolia, guldblomme, Arnica montana, canadisk hønsebær, Cornus canadensis og vinterglans, Pachysandra terminalis.

- Der er også en kommentar fra en læser: Kan man ikke sætte løgene ned i surbundsbedet i en potte med alm. muld?
Taget her fra
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/loeg_og_knolde/2024.html

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-09-08 19:16

Hej
Jeg har plantet løg i krukker - og det er næsten det rene sand. Spagnum kunne få løgene til at rådne, hvis vi får en meget våd vinter. Men det er da sikkert ingen skade til at komme noget sand i bunden af "løghullet", hvis du lægger dem i surbundsbedet. Og - Løg er jo mange ting. Nogle kan klare det, andre ikke.

Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 23-09-08 19:21

Tak for svaret HelleBirgitte.
Super svar. Det kan da virkelig bruges til noget.
Du skal have roser ! Nogle der ikke stikker . GG

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-09-08 19:44

Hej Dieter - tak for point og roser Håber du får et flot blomsterbed