/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
El-spareskinne
Fra : tennadk
Vist : 2105 gange
155 point
Dato : 22-09-08 21:06

Ja så har vi købt el spareskinne med usb stik, det virker bare ikke.
Når jeg sætter den i usb stik virker den kun når jeg slukker på stikkontakten og ikke hvis jeg bare slukker computeren.
Med ps/2 stik virker det overhovedet ikke hjælp eller har jeg spildt mine penge.

Jeg har prøvet det på alle vores computer med samme resultat.

Jeg ville gerne at det virker når computeren bliver slukket, teenager er ikke gode til at slukke på stikkontakten

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 22-09-08 21:10

Har du "disabled" usb'en i bios'en, så den ikke er tændt kostant?

Kommentar
Fra : tennadk

Dato : 22-09-08 21:19

har været inde i enhedshåndtering, men der er for meget at vælge imellem. op til flere usb valgmuligheder og ingen disabled mulighed. Vi bruger vista

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 165 point
Dato : 22-09-08 21:30

Du skulle nok have valgt en anden elspareskinne med et masterstik. Den slukker de andre stik, når du slukker for forbruget på masterstikket / din PC.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 22-09-08 23:18

Hej Tennadk. Du skal ind i bios'en ved at trykke "delete"-knappen (for det meste) ved opstart af pc

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 23-09-08 01:17

Er der slet ikke nogen der har tænkt på at el-spareskinnen kan være defekt, den første el-spareskinne jeg prøvede var defekt, hvorefter jeg fik den byttet, og så har den kørt lige siden.

Bjarnebr

Kommentar
Fra : tennadk

Dato : 23-09-08 08:23

Jeg tror ikke den er defekt har købt to elspareskinner, samme problem med begge. Eller de kan selvfølgelig begge være defekte

Kommentar
Fra : kj

Dato : 23-09-08 09:18

Der er nogle bundkort, der ikke afbryder USB stikket, jeg har 4 stk. der er ingen hvor jeg kan disable
USB i BIOS.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-09-08 09:19

Citat
I få tilfælde virker elspareskinnen ikke med det samme. Her får du tips til at få den til at virke.
Elspareskinner med USB-ledning til computere
Nogle computere slukker ikke for USB-porten, når du slukker for computeren, og elspareskinne virker derfor ikke. Det skyldes
funktionen Wake-On-USB, som kan starte computeren, når en USB-enhed giver et signal. Det er smart, hvis man vil have, at et USB-modem tænder computeren, når nogen ringer. Eller at computeren tændes ved et tryk på en tast på et USB-tastatur.

Ulempen med Wake-On-USB er, at flere og flere producenter slår denne mulighed til som standard. Nogle steder kan den slet ikke slås fra. Det sker, selv om de fleste brugere aldrig vil benytte sig af muligheden, og computeren bruger tilmed lidt ekstra strøm, når den er slukket.

Mulige løsninger:

Tjek manual og butik: Se i manualen, om der er information om, hvordan man slår Wake-On-USB fra. Står der ikke noget, så spørg butikken eller producenten om det.

Tilslut til PS/2-porten: Hvis din computer har en PS/2-port, kan du sætte elspareskinnen heri. PS/2-porten er et lille rundt stik med seks ben, hvor der tit er vist et ikon for en mus eller et tastatur, som man kan tilslutte mus og tastatur til.

Du skal have et overgangsstik mellem PS/2-porten og USB-stikket, som tit følger med, hvis du køber en mus eller tastatur til USB. Ellers skal du købe overgangsstikket i en computerbutik. Sluk for computeren, før du sætter elspareskinne til PS/2-porten, ellers kan porten blive ødelagt.

Hvis du i forvejen bruger PS/2-porten til en mus eller tastatur, kan du købe et såkaldt Y-kabel, hvor du kan tilslutte både mus eller tastatur og elspareskinne til PS/2-porten.

Sæt ekstra USB-kort i computeren: Køb et internt USB-kort til computeren, der skal monteres inden i computeren i et såkaldt PCI-slot. Kortet giver to til fem ekstra USB-porte, som slukker, når computeren slukkes.

Det koster 70-250 kr. afhængig af type og af hvor mange porte, der er på kortet. Det er ikke besværligt at montere, men hvis du ikke har prøvet det før, så få hjælp til det.

Ved køb af ny computer: Hvis du alligevel køber ny computer, så spørg i butikken, om USB-porten slukker, når computeren slukkes. Hvis dette ikke er tilfældet, så spørg om, hvordan det kan slås fra.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 23-09-08 11:49

Den mest alm. grund til at skinnen ikke slukker er at der er spænding på usb-stikket på pcen, også når den er slukket.
Løsningen til det er at købe et ekstra kort med usb-stik på (gerne flere) og montere i pcen.

De vil så slukke når du slukker pcen.

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-09-08 15:45

Det er meget let at tjekke om der altid er spænding på USB port, når du har slukket for PC, tager du bare USB stikket til spareskinden ud, hvis alt slukker er der altid spændidn på din USB port når PC er slukket.

Kommentar
Fra : tennadk

Dato : 24-09-08 18:41

prøvede et med bio og disable usb. med det resultat at ingen af pc ens usb stik virkede og den endte på værksted. Det kostede 450 kr får at få den til at virke igen og fik så at vide at jeg må acceptere at spareskinne ikke kan virke med min ps

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-09-08 18:50

Jamen dog, så må du investere i den anden type elspareskinne, hvor forbruget på det første stik, bestemmer om de andre stik skal køre med.

Kommentar
Fra : tennadk

Dato : 26-09-08 15:47

De skinner med masterstik jeg kan finde, står der kun til tv, kan det passe.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-09-08 16:55

Ja det passer meget godt! - Det er sådan en jeg har på min stationære PC, hvor der slukkes for alt det periferie udstyr der er koblet på dåsen. (Der er dog visse ting som jeg har valgt, skal køre uden om, som router, netværksdisk og den store switch)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-09-08 16:58

Glemte lige............

Denne spareskinne med masterstik, kræver dog en vis belastning af masterstikket, for at den fungere, men det klare en PC med en kraftig strømforsyning let.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-09-08 23:42

Hej
Forklar vil I være søde at forklare, hvad en USB Strømspareskinne kan - sammenlignet med en almindelig El-skinne med afbryder.
Jeg husker selvfølgelig at slukke for al strømmen - inklusive modem og router når jeg ikke bruger PC'en i længere tid. (par timer eller deromkring). Jeg slukker også for skærmen i kortere perioder, hvor jeg ikke lukker for strømskinnen.
Er en USB skinne anderledes?
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-08 02:26

USB strømsparen, den slukker alle tilslutninger, når der ikke er 5 volt spænding på USB kablet. Så afbryder den indbyggede elektronik for alt 220 volt i skinnen.
Master skinnen, virker på den måde, at det første stik, har en strømmåler indbygget, som styre afbryderfunktionen, såleder skal der være et vis forbrug på masterstikket før den tænder for de andre, og omvendt slukker, når forbruget falder. Minimum forbruget står angivet på skinnen, eller på den medfølgende vejledning.

Prisen for dem begge er ca. det samme. - Det var de da jeg købte min i NETTO.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-09-08 15:23

Hej Severino
Tak for svaret - så blev jeg så meget klogere. Jeg bor lidt "landligt", så det er meget sjældent jeg kommer i byen og ser ting, jeg ikke ved findes . Som regel er det godt for pengepungen - i dette tilfælde måske skidt.
Ha' en god weekend
Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-08 15:56

Ja, os der bor i storbyen, kan godt mærke på luften, når 4 toget kommer ind ude fra landet!

Godkendelse af svar
Fra : tennadk

Dato : 02-10-08 15:46

Tak for svaret severino.