/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Port scanning
Fra : olarsen
Vist : 822 gange
50 point
Dato : 22-09-08 21:00

Jeg blev lige nysgerrig, efter at jeg af Bullguard fik en besked om at et angreb var blevet afvist i 300 sek.

Angrebsnavn: PORT SCAN
Angribende IP adresse: 8.12.212.124
Angribende MAC adresse: 00-13-10-83-76-73
Scannede porte: 1099, 1102, 1112, 1114, 1116, 1119, 1121

Hvad kan jeg som dummy få ud af de oplysninger?
Jeg ved hvad en MAC adr. og en IP adresse er, men portene siger mig ikke rigtig noget

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-09-08 21:08

Nå så behøves der ikke forklaring på IP & MAC, når du ved det.
Porte er adresser på dine I/O porte tilsluttet forsk. hardware
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_port_(software)

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-09-08 22:18

Det jeg mener er, sidder der en gut med en PC og scanner min PC? for at forsøge et an-/indgreb? Hvad er portene relateret til/hvad kan man se gennem de specificerede porte?

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 50 point
Dato : 22-09-08 22:46

Der er vel bare et program på computeren 8.12.212.124 som har forsøgt at få adgang til disse porte.

Porte bruges i forbindelse med din IP adresse.
Du har en IP adresse men helt op til 65535 porte.
Nogle port numre bruges typisk til noget bestemt.
F.eks bruges port 21 næsten altid til FTP overførsler.
Så hvis du har en FTP server på din computer så skal dem på nettet altså forbinde til din ip med port nummer 21.... feks. 100.20.30.40:21
Hvis du spiller online spil så bruger spillet nogle forskellige porte til forskellige ting.
F.eks en port til at pinge.
en port til at sende tale i spillet.
og en port til at join andre spil osv.

Håber det gav lidt mening.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 19-10-08 10:14

Tak for svaret scootergrisen.

Bedre sent end aldrig undskyld den lange svartid