/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træbeskyttelse vil ikke tørre
Fra : fk2001
Vist : 4265 gange
100 point
Dato : 22-09-08 20:44

Jeg har i weekenden malet en del af huset udenfor med vandbaseret heldækkende træbeskyttelse. Jeg har dog netop observeret her til aften, mere end et døgn efter, at malingen stadig er meget klæbrig.

Dette undre mig, da vejret jo har været tørt længe. Og iflg. DMI lå fugtigheden mens jeg malede (fra kl. 11 til 14) mellem 75% og 65%. Ligeledes i dag har fugtigheden lagt mellem 65% og 80% i en periode på 8 timer.

Er det normalt for vandbaseret træbeskyttelse, at den forbliver klæbrig så længe?

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 22-09-08 21:05

Den træbeskyttelse jeg lige har malet med er tør, men den virker fedtet. Det fedtede forsvinder når træbeskyttelsen hærder.

Den regner ikke af, det behøver du ikke bekymre dig om.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 22-09-08 21:15

Ok, tak for den oplysning. Det var måske forkert at bruge ordet "tørre", da malingen ikke på nogen måder er våd men blot (en del) klæbrig eller fedtet som du beskriver det.

Jeg er mest bekymret for om det alligevel er for fugtigt til at male således at hærdningen ikke forløber korrekt. Iflg. div. websider er vandbaseret træbeskyttelse temmelig kritisk overfor korrekt fugtighed/temperatur, hvis det skal holde.

- og så er det netop begyndt at regne.......

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-09-08 21:27

Jeg har tænkt mig at male i morgen udendørs, de lover godt vejr i 4 dage nu og om 14 dage er temperaturen måske for lav til at male.

Jeg skal endda male et vindue med oliemaling, og jeg håber da på at de 4 dages gode vejr holder.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-09-08 21:44

Når først det er er overfladetørt er en gabg regn godt for hærdningen såe no problem

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-09-08 07:09

Jeg har netop i lørdags malet vores redskabsskur - med olibaseret træbeskyttelse, som var tør søndag aften.

Hvad har dit træ tidligere været træbeskyttet med? Oliebaseret? Så har du måske et problem der?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-08 11:19

Det er kun farvelade og hattelak som kun skal tørre. Det kan så skylles af med vand igen selv om det er tørret.
Alle andre produkter, som f.eks træbeskyttelse skal igennem en hærdeproces, hvor vand eller luftens ilt indgår. Det kræver en vis temperatur for at hærde ordentligt eller på en rimelig tid.
Minimumstemperatur står normalt på dåsen.

Når det er hærdet skal der skrappe midler til at opløse det igen.

Hvis du har brugt det ved lavere temperatur, er det ærgeligt. Det hærder måske bare langsommere, eller først til næste sommer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-09-08 21:12

På dåserne står min. 5°, og det var mindst 15° da jeg malede, så jeg har mit på det tørre

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 23-09-08 22:24

Tja, der står også min. 5°C på mine, så det er næppe et temperaturproblem.

Jeg undrede mig over hvad Sunowich skrev ovenfor, men kunne i dag konstatere at den del af malingen som blev udsat for regn i går ikke længere er så fedtet, så måske fremmer lidt vand hærdningen!!!!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-09-08 00:00

Ja det gør og min oliemaling på vinduet er også tør, så jeg malede 2. gang i dag. Nu får det en pause til næste år, men kors kvor vinduet blev flot.

Træbeskyttelsen er helt tør hos mig nu, det har hjulpet med lidt regnvejr og siden solskin.

Godkendelse af svar
Fra : fk2001

Dato : 26-09-08 21:27

Tak for svaret granner01. Jeg mangler stadig en del at male, så kryds lige fingre for tørrevejr i weekenden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-09-08 18:27

Takker og så har jeg skrevet brev til dig direkte.