/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Foto af små ting
Fra : viskinge
Vist : 755 gange
100 point
Dato : 22-09-08 20:42

Jeg er på udkig efter et digtalkamera, der kan gå helt tæt på små ting feks. detaljer på en printplade, frimærker osv. i den størrelsesorden.

Hvad skal man gå efter???
Kunne godt finde på at købe et canon 400 spejlreflex, men hvilken optik skal man så vælge???

Nogle gode råd ??

MVH

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-08 20:59

De fleste digitalkameraer har mulighed for macro optagelser. Mange af dem kan gå helt ned til 1 cm. Dog kan man ikke zoome ind i macro med godt resultat.

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 110 point
Dato : 22-09-08 20:59

Det er et rigtig godt valg at købe spejlrefleks når du skal makrofotografere.
Canon har en 100mm makrooptik der er rigtig god. Den arbejder jeg med til daglig, og det er en superoptik. Du får lidt længere afstand ved at bruge den fremfor 50mm.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-09-08 21:00

Macro fotografering er ikke lige mit speciale, men der er en side, som forklare om det - kig:
http://www.fotostart.dk/index.php?p=201&v=11
Hygge...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-08 23:46

Harddiskprint
Canon Ixus 950 is
http://peecee.dk/upload/view/132122

Linsen er næsten nede og røre ved objektet dog på skrå for at få lys ind fra arkitektlampe.
Derfor dybdeuskarp

klik på "vis originalt billede"

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 22-09-08 23:48

Hej Viskinge
Hvis det primære formål er at fotografere små ting, så start med at se, hvilken makro-objektiv du kan tænke dig/har penge til og find derefter kamerahus for resten af pengene.
Canons 100 mm 2.8 makro er rigtig god, Nikons 105 mm 2.8 VR er ifølge nogle test lidt skarpere - og har vibrationsdæmpning, som fungerer fremragende.
LAd være med at forfalde til at købe en zoom med makro-mulighed. De er primært zoom objektiver og dernæst kan de fokusere helt tæt på, men det er ikke det, de er bygget til.
Sigma, Tamron og Tokina laver også makro'er, men jeg ved ikke om de kan konkurrere med originalerne. Hvis du har det fint med at læse engelsk er der test og beskrivelse af rigtig mange objektiver på http://www.photozone.de/all-tests
God jagt
MVH Gert

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-09-08 07:24

Jeg købte for et lille års tid siden et "alm" digi-kamera, et Coolpix S700 fra Nikon. Det går ned til makro fra 6 cm til uendeligt. Virkeligt klare og tydelige billeder!

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 30-09-08 15:06

Tak for svaret fotowig.
Også tak til de andre kommentarere, fint billed af en printplade, det er bla. det jeg skal bruge det til.

MVH